Ny betäckning.....

Hera

Trådstartare
Nu ska mitt sto snart iväg på ny betäckning. Då jag var kompisen och hämtade hennes sto på stationen igår så fick jag en chock när jag såg räkningen, visserligen med semin men ändå....

Hingsten vi valt kostar 2000:- i språngavg. och det betäcker han för hela sommaren. sen kostar et 80:-/dygn i uppstallning. Ingen stationsavg. då hingsten finns hemma och det är naturlig betäckning.

Vad är det mer för kostnader som kommer till?
Jag har tänkt att ta hem henne efter brunsten.

:confused:
 
Sv: Ny betäckning.....

Är det naturlig så är det väl inget mer, kanske nåt vet undersökning om de vill kolla innan de betäcker, nån hundring för UL etc. Men det är ju mkt billigare att betäcka naturligt.
 
Sv: Ny betäckning.....

SH-avgiften ska väl också betalas? Förra året har jag för mig att den var på 250:-
 
Sv: Ny betäckning.....

Även om det inte är någon stationsavgift måste det väl ändå tillkomma en veterinäravgift...?
De kan väl inte UL:a gratis?
 
Sv: Ny betäckning.....

Tycker du....räkningen var på närmre 20.000:- och en sådan överaskning vill inte jag ha. :D

Det är första gången jag ska skicka ett sto på betäckning och har halkat i på avel via ett bananskal. Så jag är inte så insatt.
 
Sv: Ny betäckning.....

Jaha, jag fattade som att den var på 2000:- plus lite uppstallning.
 
Sv: Ny betäckning.....

Vad var det mer för kostnader specade på räkningen då?
20 000:- låter väldigt, väldigt, väldigt mycket tycker jag.
 
Sv: Ny betäckning.....

De ultrar kanske inte ... jag har alltid ultrat mina hemma för det är billigare...

Vem valde du fresten Hera???
 
Sv: Ny betäckning.....

Hej

Jag brukar hamna på runt 4000.- när jag hämtar mitt sto. Jag brukar vilja ha kvar henne tills hon är konstaterad dräktig vid 17e dygnet, men förra året stod hon på stationen i 37 dagar för att dom misstänkte tvillingar, men gick bara på 4000.- ändå...
 
Sv: Ny betäckning.....

Glömde skriva att hon UL varanan dag + att hon syddes, detta var semin.
 
Sv: Ny betäckning.....

Jag har bokat Nactus och beräknar att köra dit henne i mitten på veckan.

Märkte dock aldrig av nån fölbrunst, på varken föl eller sto så nu ska jag oroa mig lite för det oxå :D
 
Sv: Ny betäckning.....

Har inte hämtat hem ännu men får faktura en gång i månaden istället..det blir inte så chockartat..heheh samma pengar men det är lättare att ta lite då och då..
NU är ju stoet där så länge och det brukar de inte vara men då är hon säkert dräktig då jag hämtar henne
 
Sv: Ny betäckning.....

Zini
Vad betäckte du med?

Förra sommaren betalade jag 3500:- i språngavg. + frakt. (2 skick)
Till stationen betalade jag 6800:- i seminavg., vetr. avg., uppstalln. m.m. Hon inseminerades 2 ggr och stod ca 5-6 dgr/gång på stationen.
Sen tillkommer ju nu levande föl 5000 +moms.
 
Sv: Ny betäckning.....

oki var står han någonstans???
nyfiken för han var ju inte så dyr heller precis , vad kostar han i levande föl?
 
Sv: Ny betäckning.....

Nactus står i Lövestad, Skåne. Han kostar 5000:- i lev föl.

Verkar vara mkt trevliga på stationen. Svarade obesvärat på alla konstiga nybörjarfrågor.... :D
 
Sv: Ny betäckning.....

20.000?? Där jag har varit så har stationsavgiften varit ca 2000 kr, då spelar det ingen roll hur många ggr hästen semineras eller ultraljudas, det som blir dyrare om det inte tar sig är skicken för sperman (har endast haft hingstar där man betalar på 16-20 dagars dräktighet), uppstallningavgiften brukar vara 65-80 + moms per dygn (jag har alltiod hämtat efter "ägget har släppt" och sedan åkt tillbaka för UL.
 
Sv: Ny betäckning.....

oki det är ju inte så långt ... jag velar ju fortfarande med mitt sto ska jag ta en welsh på henne eller en annan halvblodshingst hm hm hm
 
Sv: Ny betäckning.....

Jag betäckte med Richfield, men sen kom språnget på 2000 separat från flyinge månaden efter....
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 119
Avel Har ett sto som varit på naturlig betäckning, ställt sig ordentligt för hingsten, betäckt 3gånger. Hämtade hem henne i lördags och...
Svar
6
· Visningar
1 716
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp