Ny bukevalp i December!

D

DuploBit

Hej alla!

Nu har jag tagit det STORA steget och ska köpa en beagle utomlands.
Danmark i det här fallet. Den lilla killen är 5 dagar gammal nu.
Fick klartecken idag att vi blir 1a efter uppfödaren själv att välja en hanvalp. Alla valparna ska utomlands till olika kennlar förutom hanen uppfödaren själv ska ha kvar. Ska bli så väldigt spännande! En otroligt spännande kombination som jag tror kan bli otroligt bra! Austrailiensisk mamma och amerikansk pappa. Lite nytt blod i Sverige. Väntar ivrigt på mail från uppfödaren så jag kan skicka in papper till jordbruksverket! :D ska bli sååå spännande!

Blivande "3 barns mamma" ;)

Någon som har erfarenhet av import? Har bara exporterat valp, men aldrig tagit in i Sverige. Nån med lite tips?? :)
 
Sv: Ny bukevalp i December!

Tjaa, från Danmark är det ju busenkelt. Du stoppar hunden i bilen, kör över bron och kör hem :D
Rabiesvaccinationen behövs ju inte eftersom han är under 3 mån, så det enda som behövs är dom vanliga + avmaskning mot dvärgbandmask.

Jag hämtade en hund på Kastrup nyligen, som kom från Rumänien via flyg. Hon är ju vuxen, så hon behövde även sin rabiesvaccinering inskriven i passet - utöver avmaskningen. Men jag lastade in henne i bilen på Kastrup, och körde över bron. Hade alla papper i ordning, men det fanns ingen tull där.

Såå. Pass. Vaccinationer. Avmaskning. Vanlig hälsoundersökning!
 
Sv: Ny bukevalp i December!

Jag hörde att jag skulle skaffa avmaskningsintyg och införselstillstånd... Men uppfödaren fixar väl passet?? det gjorde iaf jag när jag skickade en valp till Finland.

Det här är ju en valp, så skönt att slippa rabiesvacc. som tar ett halvår. =)
 
Sv: Ny bukevalp i December!

Japp, uppfödaren ska fixa passet :) Införseltillstånd krävs ju för att du ska få ditt undantag, annars får man inte ta in valpar/otestade djur. Har för mig att det är olika införseltillstånd för valpar under 3 månader, men jag kan minnas fel. Det var länge sen som jag var intresserad av att ta hem en liten valp, jag valde 2 st vuxna istället!
 
Sv: Ny bukevalp i December!

Ja, får forska vidare på SJVs hemsida. :) Ska bli spännande när det kommer upp bilder på dom på hemsidan, så kan kan se lite skilldnad på dom :D

Ja, smart val. Hade jag kunnat tagit en vuxen hade jag gjort det ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att ha hängt på buke i åratal har jag äntligen tagit mig i kragen och skaffat ett användarnamn! :D Om allt går som planerat (ska...
Svar
17
· Visningar
1 493
Senast: pulkaskurk
·
Övr. Hund Vi har ju en snart tre årig frallekille (som är helt perfekt för oss). Dock har han lite problem med sig själv (äter inte, sover inte...
Svar
14
· Visningar
1 367
Senast: Nethril
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 172
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp