Bukefalos 28 år!

Ny häst, vilken ras?

Sv: Ny häst, vilken ras?

Bakgrunden visste de ganska lite om, men han gick turridning innan. Fick inte heller ihop det riktigt, men hästen har inga men direkt. Nej ingen fara att lägga på, spänna eller så, gick 2 steg framåt när tjejen skulle hoppa upp men stod still när hon sa åt honom. Han var ju känslig och man skulle passa tårna för att inte peta honom i magen, gillade inte heller att man flaxade runt när man red. Min förra häst hade sadeltvång så jag vet vad det är, fast hästar kan ju visa det olika...
Ägarna (ridskola) var lika förundrade över hästens bakgrund, men köpt av hästhandlare så de verkade vana vid att hästarna inte alltid var som väntat....

Edit: hästen är riden med sadel nu i sverigese, inte barbacka
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Jag letar nu ny häst i lugn och ro, efter att min islandshäst gick bort i början av sommaren. Tänkte leta lite smått medan jag har en häst på foder i vinter. Men jag är väldigt osäker på vad jag vill ha för häst! :crazy: jag älskar islandshästar, men jag är helt ointresserad av deras gångarter, tycker trav är roligare än tölt ;) har stort dressyrintresse också. Så jag tänkte titta på "vanliga" hästar också. Men då är frågan, vad ska jag leta efter? :confused: är 1.60 lång och väger 50-55 kg, så en vanlig d-ponny är ju för liten! Och jag som är van vid de små raggsockorna tycker storhästar är riktigt skrämmande stora :o
Så jag tänkte fråga er bukefalister om tips på någon ras som skulle passa, tanken på en "monsterhäst" (i mina ögon) på 1.60 cm känns lite, osäkert :crazy:

Jag förstår inte varför du hakat upp dig på att hästen skall vara viktbärande Viktgränsen för en shetlandsponny i montetrav är 45 kg! Alltså 10 kg mindre än vad du väger..... Alla sorters ponnyer över 130 cm ska kunna bära dig utan problem! Om dom är friska och har en rätt inpassad sadel osv osv....Om du sedan vill ha en robustare ras så förstår jag precis, men det är en annan femma...
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Hejsan!
Hoppas det går bra med hästletandet.
skulle personligen vara mycket skeptisk till en tysklandsimport då jag har fått intrycket att man tränar hästarna rätt tufft i tyskland och att de ofta är stressade.

Provrid många!!! eller fall för den som du gillar bäst.

Alla mina hästar har varit outbildade vid köp (de som jag har nu), och det har varit en kul och spännande resa med utbildningen.

Den bästa dressyrtalangen jag har, är en kallblodstravare (de är ganska lätta och bär sig som regel bra) som vid fyra års ålder, efter ett knappt halvårs ridning, faktiskt fixar skolorna och skänkelvikning i skritt och trav, och även galoppsluta. Har inte gett mig på galoppombyten än då han inte är helt 100% säker på rätt fattningar utan i ca 5% av fattningarna tar fel.

Fram- och bakdelsvändningar är förstås inget problem, och formsäker är han.

Min andra ridhäst är en fjording som har svårare för sig i kroppen men som är så fantastiskt samarbetsvillig att det uppväger det mesta. Hon är idag träningsmässigt på LA-nivå och tio år gammal så det finns ytterligare att hämta även hos henne.

Kontentan av detta är alltså att om du vill ha en lagom liten storhäst (min är knappt 160cm) som har lätt för sig i dressyr, så kan kallblodstravare vara ett vettigt alternativ, som dessutom inte kostar så mycket utan du får pengar över till utrustning, kurser et c. De annonseras för ca 20000 för en hyfsat ung häst.
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Har tänkt över alla intryck och information från tyska importen, och har lyckats sätta bitarna på plats, och det är ingen häst jag vill ha.
Det är jobbigt att leta häst... men jag ska fortsätta! Har märkt att det är effektivast att lägga ut köpes annons :laugh:
En kallblodstravare skulle verkligen vara något :love: har än så länge inte sett någon intressant men det kanske kommer någon...
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Har tänkt över alla intryck och information från tyska importen, och har lyckats sätta bitarna på plats, och det är ingen häst jag vill ha.
Det är jobbigt att leta häst... men jag ska fortsätta! Har märkt att det är effektivast att lägga ut köpes annons :laugh:
En kallblodstravare skulle verkligen vara något :love: har än så länge inte sett någon intressant men det kanske kommer någon...


Fundera främst på vad du vill göra med hästen (Nu har jag inte läst alla inlägg, kanske redans står) och ställ upp kriterier som MÅSTE vara uppfyllda så är det lättare att sålla. Vill du mest rida ut och mysa eller vill du kunna träna seriöst också. God exteriör är alltid viktigt och man behöver inte välja en häst som pga exteriören eller aveln har svårare än nödvändigt för sig.
Du väger ju nästan ingenting så storleken behöver du inte bry dig så mkt om. Vill du tävla mkt så kanske du tjänar på att köpa en yngre ponny och ta upp denna i klasserna och sen har du möjlighet att sälja den för en högre summa än om den vore 152 cm (om det blir aktuellt med försäljning). Enl samma resonemang är ju liten storhäst ofta mkt billigare i inköp än motsvarande som är över 160 cm.

Jag har själv precis köpt ett Welsh Cob sto på 2,5 år. Jag valde cob pga: vettigt pris (pundet är dessutom riktigt lågt just nu), viktbärande, modiga, bra gångarter/ridbarhet, storlek som passar mig 150-155, billiga att försäkra. Importerar henne direkt från Wales men har kontakter som bor där och har mkt stor erfarenhet av Welsh-avel så jag har kunnat åka omkring på olika stuterier och titta. Det är stor skillnad på cobbarna, dessutom avlas vissa för körning och andra mer för ridning. De kan vara precis hur trevliga som helst och de kan vara tjocka och framtunga och absolut inte nåt jag vill ha. Men många är mkt bra ridhästar och är väldigt modiga och orädda.
Här är en länkt till mitt stos helbror som står i Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=1xj9r3swl8k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7eDIRM8Wv_U

Här är en Welsh Cob hingst som står i USA och tävlas rätt högt i dressyr. Riktigt trevligt!
http://www.youtube.com/watch?v=nLM_1MXjp1o
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Fokusera mindre på rasen och mer på hästen i sig är mitt enda tips!

Kanske hittar du en "monsterhäst" men som du ändå känner dig trygg med pga. dess personlighet och balans, medans en fjording i D-ponny storlek kan vara stissig och osäker.

Prova lite olika och välj den som du känner dig tryggast med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 468
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp