Bukefalos 28 år!

Ny häst, vilken ras?

Sv: Ny häst, vilken ras?

Nej jag har inte tänkt tävla, alls :) därför kan jag tänka mig en ponny även fast jag är 18 om 2 år
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

En basjkirhäst :) ? Viktbärande, går att träna hoppning dressyr western osv. med och rida ut på. Dom är ju väldigt lugn i psyket och stressar inte upp sig själv i onödan. Har föressten en som är tillsalu, han har även lagt in tölt några gånger så det går ju att plocka fram om man vill :angel: Hoppar hur bra som helst också! :)

finns bilder på www.aetm.pixbox.se
hondiggarhan@hotmail.com
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny häst, vilken ras?

Haha jag tror faktiskt du har svarat på min annons förut :P nja jag vill ha en häst med 3 gångarter, min förra hade femtioelva olika ;) så tänkte ta en paus från det
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Säger som flera andra, du är inte för stor för att rida d-ponny!! Köpte precis en Appendix-quarter:love:, han är ynka 146-147cm och smäcker. Han kommer kanske sträcka på sej och bli max 149. Kommer väl bredda också (3år)

Jag själv är 176cm lång och väger 64kg.

Min andre kuse (ren quarter) är 153-154 och väldigt grov ca 600kg häst och hon är stor! Det är mer av en "gubb/kill häst" Jag är till och med liten på henne, hon har en enorm massa. Min "monster truck":D

Jag känner mej inte stor på min nye, han är precis lagom. Ska se om inte gubben kan fota när jag rider imorgon så du ser hur det ser ut med lång ryttare på liten häst.:idea:

/LL
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Är det höjden som skrämmer finns det ju många trevliga raser som håller sig på 145-155 cm som du säkert passar på.

Bara lite exempel på raser...

Arab
Tinker / IC
Kallblodstravare
Haflinger
Fjording
New Forest

Annars har du en uppsjö av sk juniorhästar (små stora hästar) till salu som är lätta i typen och sällan ligger på över 1,60 i mkh. :)
Provrid många och olika hästar så får du en hum om vad det exakt är du letar efter.

Jag håller med denne skribent om att det bästa du kan göra är att provrida flera olika sorters hästar för jag tänkte själv svara "Hmmm...En arab kanske?Eller en connemara eller en kallblodstravare" och insåg att det var ett underligt svar men se det som positivt att det nog kan finnas mången passande häst för dig även bland de sorter där du minst av allt anade. Sen kan du väl skriva in här och berätta hur det gick med provridandet så vi får veta :angel: samt så undrar jag om det inte finns något BRA turridningsstall nära dig med olika sorters hästar så att du även där kan prova dig fram och ställa frågor till folk med inte syfte att sälja hästarna till dig.
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

haha ja det va du det:D Men det finns massor med andra basjkirer tillsalu, dom är helt underbara med lite utbildning :D har massor med bilder på www.aetm.pixbox.se på några stycken :D:love:
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Här är en bild på mig och förra pålle,ca 3: dje gången han rids,därav medhjälpen och lite ranglig och klen häst. :o :D

Hur som,jag är 173 cm,och då vägde jag runt 73-75 kg,hästen är (var) 150 cm där ca.



http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture124.jpg?t=1249943189

Inte världens bästa bild kanske,en du får iaf ett litet hum om storleken.

Innan dess red jag kallblodsdam på ca 151 cm. köpte henne när jag var 11 och betydligt kortare än vad jag vart tillsut,men ägde henne i nästan 11 år,och hörde aldrig nån säga något om min längd...Dock så var hon ju grövre än lillpojken..

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0428.jpg?t=1249943761

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0400.jpg?t=1249943602
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst, vilken ras?

Tänkte starta lite liv i tråden igen, då hästletandet kommit igång igen. Var tvungen att ta en paus för att sörja min bortgångna häst :cry: men nu är jag på G igen!
Har provridit en islandshäst, 134 cm (!), mycket trevlig och rolig men för mycket 5-gångare. Och alldeles för liten tyckte jag :o
Har också kommit fram till följande:
Jag älskar islandshästar. Men att tölta är tråkigt, trav är roligare. Jag vill satsa på dressyr (inte tävla, men satsa lika mycket för det). Tycker min grova islandshäst på 1.40 känns för liten (framtung dock).

Detta har lett till att jag ska provrida mest storhästar närmaste tiden :D ska provrida ett jätte fint dressyrsto nästa vecka, vet dock inte hur stor hon är men det visar sig väl, haha.

Men en liten fråga, vad kan man tänkas behöva ge för en trygg och snäll häst, utbildad Lb dressyr, mellan 5-14 år, inga speciella gångarter utan "medelmåtta" helt enkelt? Priser varierar ju otroligt mycket på annonserna!
:bow: :bow:
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Jag tittade lite efter hästar som stämde med dina kriterier.
Tog fram 10 st. och räknade ut genomsnitten på priserna, vilket blev 46'700.

Ett litet tips, kolla på utbildade fullblod, de brukar rent generellt vara snälla och personliga. I alla fall av mina erfarenheter. :)
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Ja jag har också tyckt de legat i den prisklassen, vilket är bra! Hade tänkt lägga 50-60´ så-...

Jag ska faktiskt provrida ett super fint sto med fullblodspappa :laugh: e: Diaghlypard (stavning?)
Och en ren fullblodsvalack, men den var en bit bort men hoppas det går ändå.
De verkar jätte trevliga båda två :D
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Hur har det gått?
Annars tycker jag som tidigare nämnts i tråden kolla på en morgan häst!
Förvuxen Connemara eller New forest kan ju också vara lämplig hästar...
Du är ju så lätt så du kan ju ta vilken ponny som helst igentligen!
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Har sammanfattat det lite i tidigare inlägg. Men jag har tänkt över saker och ting, erfarenheter, upplevelser, och kommit fram till att jag ska ha storhäst/stor ponny. Men just nu tittar jag bara på storhästar. Så vi får se vart det leder :) hoppas jag hittar en häst jag trivs med snart, det är väldigt väldigt jobbigt att leta häst :(
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

ja men det finns ju värre öden i livet att ha c:a 50.000-60.000 kr över för att spendera på en hobby som kommer att kosta c:a 2.000 kr i månaden i framtiden..... :p

Hoppas att du hittar din drömhäst snart- det finns ju många hästar till salu just nu iallafall.
Du får passa dig så du inte slutar med en islandshäst igen :devil:
Man griper tillbaka till det man känner igen vid desperata situationer...
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Connemara, New Forest, Welsh cob, tinker/IC och korsningar (tex halvblod-connemara :d). Camargue, basjkir, american curly... Halvblod och korsningar. Haflinger. Morganhäst (fast de kan vara lite "tuffa", iaf den jag hade).

Min häst är en halvblodskorsning (mormor var ponny). Hon är 150 cm och "lagom" bygd, vare sig smäcker eller speciellt grov.
Jag är 157 cm och tung.

För mig känns "häst av halvblodstyp" bäst om den är 150-160 cm, ponny som tex haflinger och IC har jag ridit som varit 145-148 cm utan att det känts för litet.
Över 160 cm brukar kännas onödigt stort för mig även om det visst kan funka, men inget positivt med extra cm över 160 liksom..

Här är min häst: :love:
Fantastica.jpg
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Men 160 lång och 55 kg? Du kan ju rida allt från c-ponnyer och uppåt. Men om du fortfarande växer bör du förstås ha nåt större.:)

Prova dig fram och leta! Welsh, connemara, new forest, islandshäst, kallblodstravare, den sportiga typen av fjording, welsh cob, haflinger, nordsvensk, arab, tinker, diverse ridponnyer och korsningar rör sig ju ofta mellan c-ponnyer och 1.55. Finns ju små halvblod också på runt 150-156 cm.

Prova allt du ser på annons som har lämplig ålder, pris och utbildning till det du vill göra. Du kanske faller för nåt du aldrig ens kommit på tanken på förut. :laugh:
 
Sv: Ny häst, vilken ras?

Han var snäll att tex rida ut på, men envis och "tuff" på marken. Tror iof att han alltid varit så "snäll" att ingen hade begärt något av honom från marken typ..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 470
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp