Bukefalos 28 år!

Ny höft o ridning???

L

linacarina

Hej!
Har fått en ny "växafastprotes" , helt underbart!! Ingen värk längre!!
Får börja rida igen om ett halvår:):)
Undrar om det är någon som har erfarenhet om hur det har funkat vid ridning efter höftbyte??
 
Sv: Ny höft o ridning???

Det fungerar alldeles utmärkt, men du får anpassa uppsittningen så att du inte böjer höftleden för mycket.
 
Sv: Ny höft o ridning???

Jag fick ny höftled 2007, en ocementerad sådan. Har dock mycket värk kvar från jag vet inte vad, men protesen sitter bra osv. Jag började opererades 30 maj och red i januari. Det funkar riktigt bra, det är nog nästan vid ridningen som jag känner störst skillnad på gamla och nya höften så att säga. Jag sitter alltid upp med pall. Har hittills inte ramlat av, peppar peppar. Lycka till med din höft!
 
Sv: Ny höft o ridning???

Spännande att få ta del av era erfarenheter..
har artros i mina höfter och har nu fått rådet att byta höftled, ska till min ortoped på måndag.. Litte pirrigt.

I stort sätt så funkar det rätt bra med medicin och smärtstillande, men på senare tid så har jag fått så ont att jag nästan svimmar om hästen hoppar till och kan då inte röra benet utan är helt fölrlamad av smärta..

Men jag är så otroligt rädd att inte kunna rida alls efter operation :cry:
 
Sv: Ny höft o ridning???

Hej !

Det låter bra!! Använde pall både vid av o påstigning före, så det kommer jag att fortsätt med!
Jag var jätterädd innan operationen och försökte att träna mig frisk, men insåg till slut att operationen var nödvändig!
Fattar inte att jag inte gjort detta tidigare! Bara att få sova på nätterna utan att vakna hur många gånger som helst pga värken, behöver inte ens ta alvedon..(är bara drygt 3 veckor sedan jag blev op). JAG ÄR JÄTTENÖJD!:)
 
Sv: Ny höft o ridning???

Skönt !!!
Gott att få lite extra uppmuntran..innerst inne så vet man ju att det inte riktigt funkar o rida så.. Hästen känner ju att man spänner sig o blir lite orolig att för att hon skall hoppa till eller kasta sig när nåt otäckt händer..

Ett handtag har jag på sadeln .. Det är bra :bow:

REKOMENDERAS till alla som har lite problem med värk..

Det är min lilla lilla trygghet.
 
Sv: Ny höft o ridning???

Hej
Grattis till en lyckad operation , nu blir det bara bättre. Fick själv en ny höftled december -07 och satt i sadel framåt vårkanten -08. I början var det lite stelt och pirrigt, mest för att man inte fick ramla av. Men det tog inte många gånger innan allt var som det var innan höftproblemen började. Använder pall för att hoppa upp och har även hunnit ramla av.Jag är noga med att inte lyfta för tungt och att alltid ha ordentliga sko med bra sulor och som sitter ordenligt för att undvika halkrisken. Lyssna på vad kroppen säger och ha inte för bråttom så är nu snart tillbaka i sadeln igen.
 
Sv: Ny höft o ridning???

Hej!
Har fått en ny "växafastprotes" , helt underbart!! Ingen värk längre!!
Får börja rida igen om ett halvår:):)
Undrar om det är någon som har erfarenhet om hur det har funkat vid ridning efter höftbyte??

Det här är en tråd, som jag hoppas att vi kan hålla vid liv i, då och då. Samt att CillaW :love:, håller ett öga på då och då, när vi låter för grinfärdiga och oroliga... Även om hon helst vill slippa... Det har jag all förståelse för, inte snack om saken. :bow:

För just nu är det dags för mig att känna mig "skiträdd" igen. Och då antar jag att många undrar hur JAG, som ändå haft mina resor under åren kan påstå att jag är rädd för något. Men men, så är det.

Jag är född för tidigt, med dålig muskelmassa, överrörliga leder och det ena emd det andra och har aldrig fått någon riktig diagnos, förutom en och annan kryptisk kråka i journalerna som jag fått nyss om nu senaste halvåret (som vuxen alltså) om att det är någon typ av bindvävssjukdom - "Ev Marfans syndrom" stod redan 1981 i mina papper, men det är inget som sagts, till mig... Nu senaste året har jag dock röntgats, testats och undersökt tack vare neurolog för att eventuellt få diagnosen Ehler Danlos syndrom, som också är en bindvävssjukdom. Ända fram till 15 års ålder hade jag VIP-kort hos ortoped på USÖ, men sen tappades intresset för mig.

1999 i januari fick jag en liten hjärnblödning och det var mkt nattsnack med en älskad vän, för att jag skulle våga tro att jag skulle överleva nästkommande år...

1999 i augusti krossade jag en halskota, som sköts ur läge i samband med en whiplashliknande olycka i min dåvarande sköthästs stall. Och fick en bestående ryggmärgsskada.

Jag började gå med rollator, kryckkäpp, tränade som en oxtokig men var sned o vind i kroppen. Jag bråkade med rehabläkaren om att jag ville få träffa en ortoped, eftersom jag var uppväxt med det. Men nej, det var inte intressant. Detta var ju en olycka och därmed en ny skada.

2001 opererades den krossade halskotan bort ur nacken och ersattes med plugg från höftkammen, för att stabilisera min halskotpelare och förhoppningsvis förhindra allt för riskfyllda olycksrisker... även om jag ska undvika att hoppa med häst och att ramla av...

Åren som jag nu har gått snett o vint o farit lite illa, har lett till att jag senaste ett och ett halvt åren haft värk i höfterna och ÄNTLIGEN fick jag då som sagt träffa en förstående neurolog, som skickade mig på röntgen av höfter och knän. Han sa att knäna var inga större fel på, men man kunde se att höfterna var slitna och skickade vidare papperen till ortoped.

Jag fick veckan därpå ett brev att ortopeden mottagit bilderna och att jag skulle få en kallelse inom 3-4 månader... Veckan därpå, kom ett nytt brev, med kallelse fjorton dagar senare. Jag vacklade in hos ortopeden, som tog i hand och sa att "det enda jag kan erbjuda dig just nu är köplats för en ny höftled. Är du intresserad?" Liksom just då, visste jag inte vad jag skulle säga eller göra och då insåg han nog att han kanske var lite väl häftig i sin framtoning och tog fram bilderna på datorn. Vänster höft inget brosk eller vad det nu ska vara i leden... Höger höft så där 1.5-2 mm... Han sa då, du har lite värk kan jag tänka mig? Ja, det kan man väl säga sa jag då. Jag har fått Diklofenak utskrivet av neurologen i väntan på att få träffa ortoped sa jag. Ja, sa då ortopeden. Jag ser ju att det här kom lite som en överraskning, så jag skriver ut diklofenak och alvedon för ett år och så träffas vi i augusti eller så nästa år, tar nya bilder, så får du ta beslut om hur du vill göra då.

För det ortopeden också tjatade om, som jag ställer mig lite frågande till, då jag hört så mkt annat var att de inte så gärna byter höft på så "unga människor" - 43 år. Då de oftast får göra om operationen inom 10 år. Och att göra om operationen efter tio år, gör att med tiden blir det ärrbildningar och då svårare och svårare att göra om operationen. Jag har hört både här och på andra forum att det är flera som har haft sina proteser längre än så. Men man vet ju inte.

Och så är ju jag som flera andra här i tråden lite orolig över läketiden och frånvaron från min siamesiska tvilling Fatima. Det har hänt så mkt med mig senaste åren, att varje dag ifrån henne gör ont.

Nu senast var det ju strulet med ögonen efter bilolyckan augusti 2007 och ögonoperation av starr, januari och mars 2008.

Men, jag kommer troligen att ta det onda med det goda i höst och ställa mig i kö. Risken är också den att jag kommer bli tvungen att höra av mig tidigare, då ortopeden sa att det bara var att höra av sig om värken blir värre. Och ja, jag har värk om nätterna, sover 2-3 timmar i taget, får "pista om" sängen med kuddar här och där, knapra alvedon, sova 2-3 timmar, "pista om" sängen osv... Jag kan efter min ryggmärgsskada, tydligen inte vända mig i sömnen utan det är ett himla bökande.

Ursäkta ett långt och svamligt inlägg. Men jag kände att jag var tvungen att svamla lite.

Vi kanske kan skapa en ny förening för de höftledsbytta i framtiden. :bump::rofl:


/IH
 
Sv: Ny höft o ridning???

Hej!

Oj vad du har haft mycket!!!

Jag blev också överrumplad när jag kom till ortopeden (trodde att jag skulle få till mig att "lilla vän vi får allt vänta några år") trots att jag visste att brosket så gott som var borta! Fick gå hem o fundera o sedan träffa läkare igen och då hade jag fattat att jag var tvungen att operera mig för att bli bra .
Jag är 45 år och det är ju faktiskt nu vi lever och vill göra saker, jag är så nöjd att jag beslöt mig för op!
Utvecklingen går ju framåt och vad jag har fått till mig så går det att göra om både en o två gånger!
Men jag tror att det är viktigt att man tänker sig för o gör saker på "rätt" sätt för att undvika att den blir utsliten i förtid!!

Lycka till!:)
 
Sv: Ny höft o ridning???

Man väger samman tre saker: röntgenfynd, undersökningens resultat och vad patienten berättar.

Om alla tre talar för operation föreslår man det. För unga patienter kan det var bra att prova med värktabletter och sjukgmnastik först.
 
Sv: Ny höft o ridning???

Spännande att få ta del av era erfarenheter..
har artros i mina höfter och har nu fått rådet att byta höftled, ska till min ortoped på måndag.. Litte pirrigt.

I stort sätt så funkar det rätt bra med medicin och smärtstillande, men på senare tid så har jag fått så ont att jag nästan svimmar om hästen hoppar till och kan då inte röra benet utan är helt fölrlamad av smärta..

Men jag är så otroligt rädd att inte kunna rida alls efter operation :cry:

Så här har det varit för mig med. Medicinen har varit hyfsad hjälp hittills... men vissa nätter så här års, är INTE KUL!

Jag måste säga att det är vid uppsittningen, jag har problem. När jag har satt foten i vänster stigbygel och svingat mig upp. Då ska jag resa mig upp i sittande läge och det är DÅÅÅÅ, det är DÅÅÅÅ jag vet att jag heter Ingela... *AAAAAJ!!!* Själva ridpasset i övrigt, går alldeles utmärkt och min sjukgymnast är ÖVERLYCKLIG för att jag har egen häst och rider, då det är bra för min kropp och balans i övrigt.

Förra vintern, kom höftvärk även i samband med vissa vridmoment då jag kände av vänsterhöften så illa att jag faktiskt stupade i backen. Men det har blivit bättre, eller om jag helt enkelt blivit medveten om just de momenten och gör på annat vis...
 
Sv: Ny höft o ridning???

Det är precis så det är..Uppstigningen är det kritiska momentet..
sedan går det helt ok.. ev kan det vara lite kinkigt att att flytta hästen med höger skänkel i galoppen.. Hon har en tendens att flyta ut lite :grin:

Men nu har doktorn sagt att höftbyte inte är aktuellt..man har hittat felet :crazy:

Den inre höftmuskeln har släppt i sitt fäste, något som tydligen inte ska gå..
han förstod inte att jag brutit benet.. Jag tror ju dock att den släppt gradvis..

Förbryllande i alla fall .. och nu skall jag på utredning..
 
Sv: Ny höft o ridning???

Oj, gammal tråd som jag hade glömt bort att jag svarat i!

Jag har känt på ärret, men känner inget markant, visst är det ömt och så, men inte jätteont. Jag var hos ortopeden för några veckor sedan efter magnetkameraundersökningen av ryggen, och ryggen ser bra ut. Däremot såg han på de gamla röntgenbilderna att jag har förändringar i si-lederna, på båda sidor men mest vänster som är den sidan som jag har mest värk i. Ska få kortison där så får vi se om det hjälper.

Jag känner att jag är väldigt öm i någon muskel eller liknande i ljumsken, vid höftböjaren. Frågade om det går att få kortison där omkring men de vill helst inte ge det med tanke på protesen och infektionsrisken. Känns lite hopplöst, allting. Jag frågade vad vi gör om det inte blir bättre med kortisonet i ryggen och det verkar som om de inte gör mer, utan att då får jag leva med det. Jag är fortfarande nyfiken på VAD som gör ont, sen att det kanske inte finns en lösning är en sak, men ja, vet man inte problemet så har man ju inget att jobba utifrån.
 
Sv: Ny höft o ridning???

Cortison är absolut inget universalmedel mot smärta, det ska man använda med betydligt större försiktighet än många gör i dag.
 
Sv: Ny höft o ridning???

Talat med farbror ortopedkirurg i telefon idag!

Nu står jag i kö!
Ska öka diklofenak och alvedonintaget
Vi tar diskussionen om vilken typ av höftledsprotes i augusti, när vi tar nya bilder o diskuterar över dem. Nån som har tips o rekommendationer, vad man bör tänka på i protesvalssammanhang. Finns det dörrförsäljare i höftledsprotes? :idea::rofl:

Att jag också är lite glad, är att doktorn sjukskrev mig fjorton dagar på stående fot, utan att ha träffat mig. För att jag ska få en chans att komma i "fas" igen. Jag är uppskruvad till max, har värk... jag har till och med dammat av min gamla kryckkäpp sen halsryggsskadan med ryggmärgsskada, sover sammanlagt 1-3 timmar/natt jobbar 10-12 dagar i sträck, ledig 1-2 dagar och så 10-12 dagar i sträck igen... arbetstid 2-3 tim/dag 5 dagar, 10 timmar på helgerna om det vill sig illa, annars bara 6 timmar... Så det där med halv sjukersättning är visst ingen som tänker på att det inte går att kombinera ihop arbetstid, hur som helst. Utan att man faktiskt HAR halv sjukersättning av en orsak... att man INTE är helt arbetsför.

Men HÄR ska vässas lite tänder igen. Det var precis vad jag behövde! Så jag hinner med mig själv och att lukta på min "vackra vita" och inte bara det som hon lämnar i boxen om nätterna... :angel: och titta på den vackra vårnaturen som äntligen är på full gång. :love:

Superlativen tar nog slut nån gång i natt, när jag förhoppningsvis sussar gott...
 
Sv: Ny höft o ridning???

Jaha, dags o gräva fram den här tråden igen o skriva dagsrapport...

Idag har jag varit nere på USÖ, tagit blodprover på lab, samt genomgått EKG på fyslab. Den 26 augusti ska jag träffa narkosläkare, sjuksköterska och eventuellt arbetsterapeut. Sen kommer det dröja 2-4 veckor (kan förskjutas framåt) till höftledsprotes på vänster sida.

Jag har fyllt i två utförliga hälsodeklarationer, som ska lämnas vid mötet.

Och nu har jag bläddrat i den här tråden igen... Ett halvår från häst??? Hmm... - Ja ja... *mumlar*... För att jag inte ska lockas till något, kommer jag stalla upp hästen på helinackordering. Det jag inte visste, var hur lång tid som behövdes... Får ta det där vid läkarbesöket... För jag trodde faktiskt att jag skulle träffa ortopeden först och diskutera protestyp. Men det kanske inte har någon betydelse. Man kanske BÖR ta det lugnt en längre tid från gymnastiska övningar på hästryggen oavsett protestyp.

Blä!

Men bara jag kan få sova normalt igen... i stället för mellan 10 minuter och en halvtimme i taget... innan det varit dags att vakna för att vända sig...

Talade med en bekant för en tid sen, sista månaden innan han opererade sin höft, tog han fram strykbrädan, ställde den på högsta nivån, och hängde över och sov... Av någon konstig anledning tror jag inte att det vore så lämplig lösning för mig, med tanke på min nacke... Så jag fortsätter sova tio minuter i taget ett tag till och ser fram emot operation i stället.

Hoppas alla andra "höftledare" mår bra!

Fanken, nu fick jag gåshud o halsbränna igen :crazy: :(.

Det känns som att min sjukjournal RÄCKER nu... Och jag höll på o garva ihjäl mig, när en av frågorna var... Har du opererats förut, för vad och vilket åt, sen var det tre rader... Hmmm och HUR långt skulle tre rader då räcka för mig och min operativa sjukjournal??? Ja, då hade väl jag kommit till tidigt 80-tal tror jag... ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Ny höft o ridning???

Ja känner igen mig, Ja har åkt in o ut på sjukhus med värk här o var. Dels för ridskador i rygg revben m.m men oxå så kan ja ha fruktansvärd värk i axlar,handleder,knän höfter nacke m.m då jag har EDS , ( ehler danlos syndrom) som drabbar mina leder riktigt mkt. så fått lära mig o böja händer o allt rätt då jag *felvrider* så lederna ger med sig, så får använda handledsskydd m.m detta drabbar oxå min ridning väldigt mkt Då ett ledande tygeltag kan få min hand att tappa all kraft o ja inte ens kan hålla emot o göra en förhållning.

Det här är en tråd, som jag hoppas att vi kan hålla vid liv i, då och då. Samt att CillaW :love:, håller ett öga på då och då, när vi låter för grinfärdiga och oroliga... Även om hon helst vill slippa... Det har jag all förståelse för, inte snack om saken. :bow:

För just nu är det dags för mig att känna mig "skiträdd" igen. Och då antar jag att många undrar hur JAG, som ändå haft mina resor under åren kan påstå att jag är rädd för något. Men men, så är det.

Jag är född för tidigt, med dålig muskelmassa, överrörliga leder och det ena emd det andra och har aldrig fått någon riktig diagnos, förutom en och annan kryptisk kråka i journalerna som jag fått nyss om nu senaste halvåret (som vuxen alltså) om att det är någon typ av bindvävssjukdom - "Ev Marfans syndrom" stod redan 1981 i mina papper, men det är inget som sagts, till mig... Nu senaste året har jag dock röntgats, testats och undersökt tack vare neurolog för att eventuellt få diagnosen Ehler Danlos syndrom, som också är en bindvävssjukdom. Ända fram till 15 års ålder hade jag VIP-kort hos ortoped på USÖ, men sen tappades intresset för mig.

1999 i januari fick jag en liten hjärnblödning och det var mkt nattsnack med en älskad vän, för att jag skulle våga tro att jag skulle överleva nästkommande år...

1999 i augusti krossade jag en halskota, som sköts ur läge i samband med en whiplashliknande olycka i min dåvarande sköthästs stall. Och fick en bestående ryggmärgsskada.

Jag började gå med rollator, kryckkäpp, tränade som en oxtokig men var sned o vind i kroppen. Jag bråkade med rehabläkaren om att jag ville få träffa en ortoped, eftersom jag var uppväxt med det. Men nej, det var inte intressant. Detta var ju en olycka och därmed en ny skada.

2001 opererades den krossade halskotan bort ur nacken och ersattes med plugg från höftkammen, för att stabilisera min halskotpelare och förhoppningsvis förhindra allt för riskfyllda olycksrisker... även om jag ska undvika att hoppa med häst och att ramla av...

Åren som jag nu har gått snett o vint o farit lite illa, har lett till att jag senaste ett och ett halvt åren haft värk i höfterna och ÄNTLIGEN fick jag då som sagt träffa en förstående neurolog, som skickade mig på röntgen av höfter och knän. Han sa att knäna var inga större fel på, men man kunde se att höfterna var slitna och skickade vidare papperen till ortoped.

Jag fick veckan därpå ett brev att ortopeden mottagit bilderna och att jag skulle få en kallelse inom 3-4 månader... Veckan därpå, kom ett nytt brev, med kallelse fjorton dagar senare. Jag vacklade in hos ortopeden, som tog i hand och sa att "det enda jag kan erbjuda dig just nu är köplats för en ny höftled. Är du intresserad?" Liksom just då, visste jag inte vad jag skulle säga eller göra och då insåg han nog att han kanske var lite väl häftig i sin framtoning och tog fram bilderna på datorn. Vänster höft inget brosk eller vad det nu ska vara i leden... Höger höft så där 1.5-2 mm... Han sa då, du har lite värk kan jag tänka mig? Ja, det kan man väl säga sa jag då. Jag har fått Diklofenak utskrivet av neurologen i väntan på att få träffa ortoped sa jag. Ja, sa då ortopeden. Jag ser ju att det här kom lite som en överraskning, så jag skriver ut diklofenak och alvedon för ett år och så träffas vi i augusti eller så nästa år, tar nya bilder, så får du ta beslut om hur du vill göra då.

För det ortopeden också tjatade om, som jag ställer mig lite frågande till, då jag hört så mkt annat var att de inte så gärna byter höft på så "unga människor" - 43 år. Då de oftast får göra om operationen inom 10 år. Och att göra om operationen efter tio år, gör att med tiden blir det ärrbildningar och då svårare och svårare att göra om operationen. Jag har hört både här och på andra forum att det är flera som har haft sina proteser längre än så. Men man vet ju inte.

Och så är ju jag som flera andra här i tråden lite orolig över läketiden och frånvaron från min siamesiska tvilling Fatima. Det har hänt så mkt med mig senaste åren, att varje dag ifrån henne gör ont.

Nu senast var det ju strulet med ögonen efter bilolyckan augusti 2007 och ögonoperation av starr, januari och mars 2008.

Men, jag kommer troligen att ta det onda med det goda i höst och ställa mig i kö. Risken är också den att jag kommer bli tvungen att höra av mig tidigare, då ortopeden sa att det bara var att höra av sig om värken blir värre. Och ja, jag har värk om nätterna, sover 2-3 timmar i taget, får "pista om" sängen med kuddar här och där, knapra alvedon, sova 2-3 timmar, "pista om" sängen osv... Jag kan efter min ryggmärgsskada, tydligen inte vända mig i sömnen utan det är ett himla bökande.

Ursäkta ett långt och svamligt inlägg. Men jag kände att jag var tvungen att svamla lite.

Vi kanske kan skapa en ny förening för de höftledsbytta i framtiden. :bump::rofl:


/IH
 
Sv: Ny höft o ridning???

Ja då får vi hålla tummarna för dig den närmstra tiden. Kan förstå att det blir jobbigt att avstå hästandet ett tag för jag hade nog blivit tokig.
Visst finns det risker med höftbyten men de jag pratat med som gjort det har alla varit väldigt nöjda, det är bara en som inte var nöjd men hon klagade på allt så det var nog inget att bry sig om.
Jag hoppas jag får vänta många många år innan jag behöver byta höft men inser att det finns en risk pga min upprepade bursiter.

Det där med små mikrosömnpauser känner jag igen och jag är skitglad åt att det går rätt många bra serier på nätterna som man kan titta på när man inte kan sova pga värk. Numera sover jag PÅ ett duntäcke för att få lite mjukare säng.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hjälp världen rasar Har fått ett diskbråck och världen rasar samman ingen ridning under den närmaste framtiden. Min häst och att få...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Nicenluc
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
923
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp