Ny kattkompis

Wingates

Trådstartare
Hej!
Vår ena katt förolyckades tragiskt igår när hon tog sig ut genom ett fönster och hoppade ut, det slutade med att hon bröt ryggen så hon fick somna in.
Här hemma är vi givetvis väldig ledsna, men vi inser att den kvarvarande kommer behöva en ny polare inom snar framtid. Han är en äldre hankatt (blandis) som helst ligger i sängen med en kompis och chillar (eller sover under täcket med sin människa) men som kan tänka sig att busa då och då.

Jag tänkte sondera terrängen lite för vad som skulle kunna passa som sällskap åt honom när vi orkar ta hem en ny. Det blir kanske en kattunge, eller så tänker jag en avelshona som kastreras och omplaceras - har hört att det är ganska vanligt?
Förra damen var en siames, och även om vi gillar rasen så är jag tveksam till att vi vill ha något som påminner om henne.
Kritierierna är ungefär; lugn ras, kelig, inga problem om den är pratglad, social och helst korthårig. Vilken ras är det?

Kom gärna med förslag! (Den får gärna vara vacker med och inte plattnosad!)

Det blir kanske en hemlös kattunge fråm KKS med, vem vet men det är alltid bra att ha fått lite tips.
 
Siameser finns ju i olika färger, men om du inte vill ha en som är maskad kan ju oriental vara aktuellt? Jag har två siameser hemma, en blå och en brun + en svart oriental. Utseendemässigt är det stor skillnad på mina simaester, den brune omplaceringen är ganska stillsam och älskar mat. Min blå och den svarte orientalen får sina ryck och stutsar runt väggarna men oftast ligger de alla i en stor hög och med förkärlek mitt i min säng och snor täcket. :crazy:
 
Jag som dagligen ser uppdateringar om dessa mängder med hemlösa katter och kattungar som söker hem önskar givetvis att du tar en sådan. Bor du i närheten av Helsingborg kan jag rekommendera en tjej som tar hand om och omplacerar kattungar som är fantastiska i temperamentet.
 
Siameser finns ju i olika färger, men om du inte vill ha en som är maskad kan ju oriental vara aktuellt? Jag har två siameser hemma, en blå och en brun + en svart oriental. Utseendemässigt är det stor skillnad på mina simaester, den brune omplaceringen är ganska stillsam och älskar mat. Min blå och den svarte orientalen får sina ryck och stutsar runt väggarna men oftast ligger de alla i en stor hög och med förkärlek mitt i min säng och snor täcket. :crazy:
Alltså, det är nog personligheten vi med vill undvika om du förstår hur jag menar. Siameser är fantastiska men jag vet inte om vi orkar skaffa en så lik katt så snabbt inpå. Rent emotionellt alltså.
 
Jag som dagligen ser uppdateringar om dessa mängder med hemlösa katter och kattungar som söker hem önskar givetvis att du tar en sådan. Bor du i närheten av Helsingborg kan jag rekommendera en tjej som tar hand om och omplacerar kattungar som är fantastiska i temperamentet.
Jag får se hur vi gör.
Jag föredrar dock raskatter iom att man vet "vad man får" då. Det är dock inte mitt beslut utan roomiens, jag tänkte bara ge feedback. PMar om det blir aktuellt med det.
 
Kanske en ragdoll? Iofs inte korthårig men pälsen sägs vara lättskött. I övrigt passar den in på önskemålen :)
Har en kompis med två stycken och jag tycker de är astråkiga ;) men får se vad roomien vill ha, men behöver de borstas det minsta går det bort - vi har fullt upp med att minnas att klippa klorna då och då..
 
Alltså, det är nog personligheten vi med vill undvika om du förstår hur jag menar. Siameser är fantastiska men jag vet inte om vi orkar skaffa en så lik katt så snabbt inpå. Rent emotionellt alltså.
Ah, då förstår jag. Jag har försökt vara siameslös tidigare, men insåg att det var just personligheten jag saknade mest.

Har du funderat på någon av rexarna? De ska vara trevliga har jag hört.
 
Har en kompis med två stycken och jag tycker de är astråkiga ;) men får se vad roomien vill ha, men behöver de borstas det minsta går det bort - vi har fullt upp med att minnas att klippa klorna då och då..

Enligt rasbeskrivningen ska den ju vara lugn, social och familjekär ;)
Pälsen saknar underull men hur mycket skillnad det gör i praktiken vet jag iofs inte.
 
Jag har två Ragdolls och en somali.

Alla tre har olika personligheter som inte är den andra lik, trots helt olika raser eller samma ras ;)

Somalin är lite mer intensiv, men en helt otroligt lättsam typ. Kan få kärleksryck och måste tok-gosa. Har lite mer myror i brallan än de andra. Fertil hane - utan stril eller prat - kuttrar bara lite.

Ragdollhonan har synpunkter på ungefär allt - men är min följeslagare - aldrig längre bort än 2 meter, men aldrig inpå heller.

Ragdollhanen är kung. Mäktigheten själv.

Ragdollpälsen är rätt jobbig tycker jag, de behöver borstas i fällperioder framför allt, somalins päls är superenkel, om man inte ska ställa ut så behöver man inte göra ett dugg
 
Tja förutom att vara lugn så passar burmor in på pricken. Glada, sociala, gosiga (vackra!) katter vars päls inte behöver någon pälsvård alls i princip. Det finns inte något vackrare än en brun burma i solsken med gula ögon. De är lite mer 'lagom' katter än en del andra orientaler, slanka men förvånandsvärt tunga (en tegelsten insvept i siden). De har den underbara gryma burmalooken där de ser sura ut i total kontrast med deras humör.

Jag har själv en omplacering, en fd avelskatt, kastrerad hona som är hemmets drottning. Hon är faktiskt ganska lugn och kör bara sitt race varje kväll där hon dundrar runt överallt och låter som en mistlur i 10-20 minuter. Annars är hon glad och livlig men inte frenetisk eller rastlös, om man inte kör igång henne med Da Bird tex. Köper man en vuxen katt så vet man också precis vad man får. Jag skulle verkligen varmt rekommendera en burma, pratig, glad och social, kan var lite 'klistrig' ibland och kräver uppmärksamhet och gos. Burmor vill alltid vara med och hjälpa till, vare sig man städar, diskar, lagar mat eller installerar nytt golv. ;)

Burmor går nästan alltid bra ihop med andra katter eftersom de är så sociala (ja inte Nikita då, hon avskyr alla katter) och ligger gärna burmahög även med icke burmor!

djuren110327.jpg
 
Tja förutom att vara lugn så passar burmor in på pricken. Glada, sociala, gosiga (vackra!) katter vars päls inte behöver någon pälsvård alls i princip. Det finns inte något vackrare än en brun burma i solsken med gula ögon. De är lite mer 'lagom' katter än en del andra orientaler, slanka men förvånandsvärt tunga (en tegelsten insvept i siden). De har den underbara gryma burmalooken där de ser sura ut i total kontrast med deras humör.

Jag har själv en omplacering, en fd avelskatt, kastrerad hona som är hemmets drottning. Hon är faktiskt ganska lugn och kör bara sitt race varje kväll där hon dundrar runt överallt och låter som en mistlur i 10-20 minuter. Annars är hon glad och livlig men inte frenetisk eller rastlös, om man inte kör igång henne med Da Bird tex. Köper man en vuxen katt så vet man också precis vad man får. Jag skulle verkligen varmt rekommendera en burma, pratig, glad och social, kan var lite 'klistrig' ibland och kräver uppmärksamhet och gos. Burmor vill alltid vara med och hjälpa till, vare sig man städar, diskar, lagar mat eller installerar nytt golv. ;)

Burmor går nästan alltid bra ihop med andra katter eftersom de är så sociala (ja inte Nikita då, hon avskyr alla katter) och ligger gärna burmahög även med icke burmor!

djuren110327.jpg

Ja alltså det måste verkligen inte vara en soffpotatis på något sätt - vi gillar busiga djur men för den gamle kattens skull så bör det kanske inte vara en helvild :D
 
Ja alltså det måste verkligen inte vara en soffpotatis på något sätt - vi gillar busiga djur men för den gamle kattens skull så bör det kanske inte vara en helvild :D

Då passar en vuxen burma mycket bättre in, kattungar, oavsett ras, kan ofta vara för mycket för en äldre herr katt som gärna leker ibland men annars tycker om ett mer stillsamt liv :)

Jag skulle kolla på rassidorna, burmaklubben etc för att se om någon har en katt för omplacering. Är det någon speciell färg du är ute efter? Tyvärr brukar omplaceringar gå ganska snabbt så det gäller att passa på - det gäller nog de flesta omplaceringar inom raskattsvärlden.
 
Kritierierna är ungefär; lugn ras, kelig, inga problem om den är pratglad, social och helst korthårig. Vilken ras är det?

Kom gärna med förslag! (Den får gärna vara vacker med och inte plattnosad!)


Brittisk korthår. Passar perfekt in på beskrivningen. Väldigt familjekär, social, vänlig, lugn och stabil med leker gärna en stund när det passar, korthårig. Nallebjörnslook.

Exotic är också lugn, men kan problem med kort nos och intryckta ansikten som du ju inte vill ha - är inte lika extrem som persern i alla fall.

Birma är lugn och pratig, passar också in på din beskrivning.

Undvik orientalerna eller rex:arna om du vill ha en lugnare katt.

Jag älskar mina två britter. Bästa rasen ever för min del! Enda minuset är kraftig underull, så borsta av dem nån gång i veckan. Annars pälsar de ned varenda möbel. ;)



 
Enligt rasbeskrivningen ska den ju vara lugn, social och familjekär ;)
Pälsen saknar underull men hur mycket skillnad det gör i praktiken vet jag iofs inte.
Vill inte rekommendera ragdoll om man inte vill sköta om pälsen, min är renrasig men likväl har underull och tovar ihop sig ibland :meh:
Rasen är helt underbar i övrigt men man bör nog räkna med åtminstone lite pälsvård som i borstning.
 
Tja förutom att vara lugn så passar burmor in på pricken. Glada, sociala, gosiga (vackra!) katter vars päls inte behöver någon pälsvård alls i princip. Det finns inte något vackrare än en brun burma i solsken med gula ögon. De är lite mer 'lagom' katter än en del andra orientaler, slanka men förvånandsvärt tunga (en tegelsten insvept i siden). De har den underbara gryma burmalooken där de ser sura ut i total kontrast med deras humör.

Jag har själv en omplacering, en fd avelskatt, kastrerad hona som är hemmets drottning. Hon är faktiskt ganska lugn och kör bara sitt race varje kväll där hon dundrar runt överallt och låter som en mistlur i 10-20 minuter. Annars är hon glad och livlig men inte frenetisk eller rastlös, om man inte kör igång henne med Da Bird tex. Köper man en vuxen katt så vet man också precis vad man får. Jag skulle verkligen varmt rekommendera en burma, pratig, glad och social, kan var lite 'klistrig' ibland och kräver uppmärksamhet och gos. Burmor vill alltid vara med och hjälpa till, vare sig man städar, diskar, lagar mat eller installerar nytt golv. ;)

Burmor går nästan alltid bra ihop med andra katter eftersom de är så sociala (ja inte Nikita då, hon avskyr alla katter) och ligger gärna burmahög även med icke burmor!

djuren110327.jpg

Undrade först vad den bruna var för en kattras tills jag såg att det var en Chihuahua.
facepalmjx_icon.gif



@Wingates : Beklagar förlusten och hoppas att du hittar en ny kattvän snart! :heart
 
Vill inte rekommendera ragdoll om man inte vill sköta om pälsen, min är renrasig men likväl har underull och tovar ihop sig ibland :meh:
Rasen är helt underbar i övrigt men man bör nog räkna med åtminstone lite pälsvård som i borstning.

Attans, då var rasbeskrivningen felaktig helt enkelt :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och resten av familjen har börjat titta lite smått på kattungar för att veta på ett ungefär vad som är intressant den dagen då våra...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Killaloe
·
Övr. Katt Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning...
Svar
10
· Visningar
1 387
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp