Bukefalos 28 år!

Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Roffe Wuscha råkade uttala sig i tv en gång:
-Travare är som möbler, de står där man ställer dem.

Behöver jag säga att han inte var så populär efter det....

Efter det har han inte setts i TV......

Men jag håller med det är inga problem att binda upp på gången om man behöver, men det är mycket enklare att arbeta i stallet och som sagt minska olycksrisken ifall hästarna är uppbundna i sina boxar eller spolen. Man kan göra det mesta med galoppörerna, att de skulle vara tokiga håller jag inte med om däremot så är de laddade till tänderna inför start och det är ju så vi vill ha dem, EXPLOSIVA!

Jag binder alltid upp mina i gången i amatörstallet för att slippa få kutterspån på grejorna. Men det är nog inte så populärt alltid, jag tror att en del tycker jag står i vägen i bland.......

De flesta av de "gamla" Jägersrotränarna band upp sina hästar på gången. Men det kräver att man har snören i grimmorna, hemma är uppbindningarna fastknutna i väggen med balsnören och sen sitter krokarna i snören också. Med tanke på att gången bara är så där 4 meter är det svårt för dom att skada sig om dom skulle råka slänga sig:angel:
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Men det kräver att man har snören i grimmorna,

Nu känns det som att jag börjar ändra mig. Det kommer inte upp ett snöre i en grimma hemma hos mig. :angel:

Jag hoppas verkligen att inte mina dagdrömmerier om en galoppör uppfattas som att jag tror att jag har något att lära er som tränar galoppörer eller att jag har ambitionen att göra något bättre än er? Jag kanske feltolkar en del inlägg, men jag tyckte mig kunna läsa detta mellan raderna. Att tidigare har travtränare minsann försökt visa sig på styva linan och börja på med galoppträning och det har då inte gått särskilt bra i de flesta fall.

Jag är verkligen bara en glad amatör som är intresserad av att lära mig galopp också och tycker att fullblod verkar underbara.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Flera av de andra travtränarna knäckte sina hästar både fysiskt och mentalt. Var försiktig och tänk på att även om fullbloden mognar fortare än andra raser så är dom fortfarande bebisar fast dom kan, och vill, springa jättefort.

Men, som Mats säger, visst kan man träna hästar utan att sitta på ryggen på dom hela tiden. Problemet är att om man "ponnyar" dom hela tiden blir dom lätt lite sneda och jag skulle inte göra det med en unghäst. Men gamla hästar tycker ofta det är ganska kul att gå runt och bita på en ponny....

Kalle Dansk lär longera sina hästar mycket på våren och få igång dom på så sätt men sedan är dom inne på banan flera gånger i veckan.

Tack för alla tips!

Jag tänker ta kontakt med någon galopptränare så småningom och se om jag kan hitta någon där jag kan få komma och praktisera och där jag kan få hjälp när jag köper en egen.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Men jag håller med det är inga problem att binda upp på gången om man behöver, men det är mycket enklare att arbeta i stallet och som sagt minska olycksrisken ifall hästarna är uppbundna i sina boxar eller spolen. Man kan göra det mesta med galoppörerna, att de skulle vara tokiga håller jag inte med om däremot så är de laddade till tänderna inför start och det är ju så vi vill ha dem, EXPLOSIVA!

Hästen han skulle sätta på täcket på hade aldrig haft täcke på sig därav spurten ur stallet, världens snällaste annars, var på sommaren som åring så laddad för start var den inte... ;) Han lärde sig att när saker händer går det bara lite fortare än han var van vid.

Sen hette det i och för sig att de var tokiga från honom efter det.... Att han var klumpig kan han ju inte erkänna :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Nu känns det som att jag börjar ändra mig. Det kommer inte upp ett snöre i en grimma hemma hos mig. :angel:

Varför inte? Det kan ju hända saker som skrämmer vilken häst som helst? Läste en annan tråd någonstans där någon hade gått en kurs i säker hästhållning och det var en av sakerna dom lärt sig där. För mig har det alltid varit självklar att minimera alla tillfällen där en häst kan skada sig.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det där är ett av de mest debatterade ämnena som finns inom hästhantering och det säkraste sättet att skilja en ridmänniska från en travnörd. :)

I ett travstall blir du slagen på fingrarna om du sätter snören i grimman. grundinställningen är att om hästen inte är mogen att stå uppbunden på gången utan det finns risk att den kastar sig, så ska den inte stå uppbunden. Om den lär sig att den kan komma loss så är det hopplöst att ha den uppbunden sedan.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det där är ett av de mest debatterade ämnena som finns inom hästhantering och det säkraste sättet att skilja en ridmänniska från en travnörd. :)

I ett travstall blir du slagen på fingrarna om du sätter snören i grimman. grundinställningen är att om hästen inte är mogen att stå uppbunden på gången utan det finns risk att den kastar sig, så ska den inte stå uppbunden. Om den lär sig att den kan komma loss så är det hopplöst att ha den uppbunden sedan.

Hade ofta snören i uppbindningsfästet när jag för lääänge sedan höll på med travare och vet många som fortfarande har det!!! Speciellt hos de som har nylongrimmor. Det eller plastkedjor och då hade vi hellre ett snöre i så det smällde istället om det hände något.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ja, det brukar inte sparas på utropstecknen när det pratas om snören eller inte snören i grimman. Så även denna gång, ser jag. ;)

Jag skulle gissa att de som har travhäst och som sätter snören i grimman inte är uppfostrade i travstall, utan i ridstall, och har därifrån tagit bruket med sig.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ja, det brukar inte sparas på utropstecknen när det pratas om snören eller inte snören i grimman. Så även denna gång, ser jag. ;)

Jag skulle gissa att de som har travhäst och som sätter snören i grimman inte är uppfostrade i travstall, utan i ridstall, och har därifrån tagit bruket med sig.

Började springa i travstall när jag var 13 och fick lära mig det där..... Fast vi satte snöret i uppbindningen inte i grimman.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Under den tid vi här hemma sysslade med både Araber och travare fick samtliga finna sig i att vara uppbundna i gången utan snören. Gick hur bra som helst, men det är väl vad man vänjer dem vid från början. Tror inte att det finns en enda Kalmar tränare som har snören, mest används plast kedjor.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jag såg inte snöre i grimman innan jag började jobba i travstall. Jag har jobbat i 9 olika proffstall och vi hade alltid snöre på alla unghästar. Kanske olika i olika delar av Sverige?
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det där är ett av de mest debatterade ämnena som finns inom hästhantering och det säkraste sättet att skilja en ridmänniska från en travnörd. :)

I ett travstall blir du slagen på fingrarna om du sätter snören i grimman. grundinställningen är att om hästen inte är mogen att stå uppbunden på gången utan det finns risk att den kastar sig, så ska den inte stå uppbunden. Om den lär sig att den kan komma loss så är det hopplöst att ha den uppbunden sedan.

Det är väl helt enkelt så att vi arbetar med olika hästraser. En av mina gamla favoritmänniskor, Jägersroveterinären Ingemar Norberg, sa en gång när jag var ute med honom i travstall att "travare är avlade för medgörlighet", en travare som inte klarar att ha en skramlande vagn efter sig är inte till mycket glädje.

Rent konstruktionsmässigt har travare också större procent långsamma muskelfibrer så dom rycker väl inte med samma kraft som ett fullblod som ska vara explosiva som Annika mycket riktigt påpekar. Dessutom finns ju tydligen även travfolk som inte tycker att det är klokt att binda upp hästar så att dom sitter fast. Som jag skrev någon annanstans - om man är proffs och har hand om andra människors dyrbara hästar finns det inte utrymme att spela hjälte!
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Kan absolut inte hålla med om att travare är avlade för medgörlighet, inte ett skit mer än andra raser. En travare kastar sig kanske med mindre fart bakåt än en annan ras (? har aldrig hört talas om den jämförelsen), men vill den sliter den givetvis av ett snöre eller taskigt upp satt uppbindning lika lätt som tex ett fullblod.

"om man är proffs och har hand om andra människors dyrbara hästar finns det inte utrymme att spela hjälte!"

Givetvis inte men kan man inte lära häten att stå still uppbunden, då ska man väl inte heller rida eller köra den?
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jag säger å det bestämdaste emot dig. Överlag finns det ingen hästras som är så lätthanterlig som travaren. 1därför jag har såna. Islandshästen är den enda som är i närheten av samma lätthanterlighet.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jamen hallå, inte föds travarna sådana? I så fall födde jag nog upp mini- travare också förut, fast det stod SAHF på stamtavlan och ragg- mini travare med (shettis). Med samma behandling från början står de precis lika snällt. Frågan är om inte mina Araber stod stilla snällare.....
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jag säger å det bestämdaste emot dig. Överlag finns det ingen hästras som är så lätthanterlig som travaren. 1därför jag har såna. Islandshästen är den enda som är i närheten av samma lätthanterlighet.

Hur många olika raser har du erfarenhet utav? Med det uttalandet så måste du ju ha erfarenhet utav en hel del hästraser för att kunna påstå det.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

När Monty Roberts kom till Island bad han att få tre hästar för att kunna demonstrera sina metoder. Jag kommer inte ihåg vad de skulle vara men det var typ, svår att lasta, svår att sko och svår att nånting annat.

Svaret han fick var att det inte finns några sådana på Island för om dom inte funkar slår dom ihjäl dom!

Vet inte om historien är sann men det finns definitivt en sanning i det!

Camilla
(som jobbat med både travare och galoppörer)

PS. Och Ingmar Norberg var banveterinär på Jägers i många år och jobbade på det som senare blev ATG-kliniken och har erfarnhet av de mesta inom hästvärlden!
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Givetvis inte men kan man inte lära häten att stå still uppbunden, då ska man väl inte heller rida eller köra den?

Jag pratar inte om att man inte kan binda upp sina hästar men jag har tillexempel varit med om att det kom en löshäst i full galopp in i stallet när det stod en häst uppbunden på gången. Jag vill inte tänka på vad som hänt om uppbindningen inte gått av.

När man håller på med hästar, speciellt tävlinghästar i full kondition, kan VAD som helst hända.

Camilla
(vars hästar aldrig ryckt av sina snören och dessutom kan stå lösa om så behövs)
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

När Monty Roberts kom till Island bad han att få tre hästar för att kunna demonstrera sina metoder. Jag kommer inte ihåg vad de skulle vara men det var typ, svår att lasta, svår att sko och svår att nånting annat.

Svaret han fick var att det inte finns några sådana på Island för om dom inte funkar slår dom ihjäl dom!

Vet inte om historien är sann men det finns definitivt en sanning i det!

Camilla
(som jobbat med både travare och galoppörer)

PS. Och Ingmar Norberg var banveterinär på Jägers i många år och jobbade på det som senare blev ATG-kliniken och har erfarnhet av de mesta inom hästvärlden!

Var detta svaret menat åt mig? Jag har inte sagt något om vilka hästar som är lätthanterliga och inte :). Jag ville bara höra om Djurjouren hade egen erfarenhet utav det.

Tråden handlar ju inte om detta egentligen så jag vill inte fördjupa mig i ämnet, då kan den som vill starta en tråd om vilka hästraser som är mest lätthanterliga istället så kan vi fortsätta där.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 574
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp