Bukefalos 28 år!

Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det är väl självklart att alla hästar ska funka att binda upp, där säger jag inte emot dig, det är en självklarhet att de ska kunna det. Men jag börjar alltid med balsnören på barnen och sen , oftast när balsnörena av ålder går sönder så sätter jag inte fast några nya utan sätter fast dem som vanligt.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Oj. Jag borde förstått att jag inte skulle skriva det där om snörena. Jag vet ju hur känsligt det är. Sorry.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det där med arab galopp skulle vara jätet intressant själv föder jag upp New forest och ÄLSKAR Avel :D men jag rider oxå dressyr. Men det är ju lite spännande när det går fort oxå! Skulle gärna vilaj veta mer om galopp!
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Kan man använda vilken arab som helst till galopp, eller har de som tävlar särskilda "galoppstammar"?
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Hej!

Nu kommer jag o blandar mig in i det här..
Vill bara berätta att ja ska utbilda mig som amatör jocky i höst.. ska bli kul.. Sen får man se om man kommer ända till barnan..
Men det känns bra att bli amatör, eftersom att man får både träna o tävla sin egen häst, vad jag har förstått det som...
Dock är jag en western ryttare, så jag hoppas att detta inte förstör något på mina hästar, eftersom dom är tävlingshästar då inom western!:D
Men det ska iaf bli mycket intressan o roligt...

Mvh

Carro
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ja det lät roligt. Är det araber du har alltså? Har de hästar som har tävlat galopp i stammen?
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ja det lät roligt. Är det araber du har alltså? Har de hästar som har tävlat galopp i stammen?

Hej!
Ja det är två st araber...
Och de har lite galopp stam i sig.. (har jag för mig)
Det är en polsk stam, o då är det ju "oftast" galopp stam i dom.. men det behöver det heller inte va...

Har du någon arab som du vill starta?

//Carro
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Nej inte än. Jag går bara och dagdrömmer om att skaffa en arabgaloppör. Jag har annars bara travhästar. Och nu har läget uppstått att jag måste skaffa ett föl som sällskap till ett travföl hemma och då tänkte jag att jag kunde ju ta tillfället i akt att köpa ett arabföl. Men du vill jag veta om man kan träna den för galopp och tro att det ska gå bra oavsett vilken stam den har.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Okej!
Ja alltså det är ju alltid bra att ha en häst som har galopp stam en än häst som inte har det... Men araberna är ganska lätta att få tag i när det gäller att dom ska ha en galopp stam...
När ska du köpa föl?

//Carro
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Mitt tips till er som vill börja träna galoppörer är att inte köpa föl/unghästar utan en som faktiskt har startat och lärt sig allt de behöver kunna för att löpa. När ni har skaffat er själv lite rutin i galoppsammanhang så kan man börja träna unghästar! Araber är jättefina men de har inte speciellt många löptillfällen och det blir många och långa resor skandinavien runt för att kunna starta dem. De engelska fullbloden har det enklare att starta på hemma banan och kunna gå ut i passande löp. Det är dessutom minst dubbelt så mycket prispengar till de engelska fullbloden.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Mitt tips till er som vill börja träna galoppörer är att inte köpa föl/unghästar utan en som faktiskt har startat och lärt sig allt de behöver kunna för att löpa. När ni har skaffat er själv lite rutin i galoppsammanhang så kan man börja träna unghästar! Araber är jättefina men de har inte speciellt många löptillfällen och det blir många och långa resor skandinavien runt för att kunna starta dem. De engelska fullbloden har det enklare att starta på hemma banan och kunna gå ut i passande löp. Det är dessutom minst dubbelt så mycket prispengar till de engelska fullbloden.

Hej!

Jag vill inte börja träna så! utan mer ha det som vid sidan av, eller hur ja ska förklara det.. Ja har två araber som är 7 o 9 år... och isånt fall så går man ju inte på och startar dom det första man gör, det krävs ju en hel del träning, både för mig och hästarna... och varför jag då ska utbilda mig som amatör jocky är för att jag då ska kunna träna o ev starta mina egna hästar... och det kan ja då inte göra om ja inte har amatör lic...
Jag vill absolut inte starta mina hästar om det förstör något i deras tävlingar inom western eftersom 7 åringen tävlar på internationell nivå bland alla raser.. så!!!
Men tycker att det skulle vara en "kul grej" att både lära sig och då kanske ev träna det!!!

//C
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Gå gärna kurserna och lär dig mer men starta inte "gamla" ridhästar. Att ta ut äldre hästar som saknar den viktiga grundträningen som unghästarna får tidigt är att utsätta dem för en stor skaderisk. Grundträningen gör att hästen stärker bla muskulatur, skelett,senor och ligament och vänjs vid de enorma påfrestningarna som det blir i ett löp. Precis som elitidrottare gäller det att börja träna i tid det finns inga löpare som kommer på vid 20 års ålder att de ska börja jogga :angel: De flesta araber debuterar som 3-4-åringar och löper sedan under ett par år innan de pensioneras och blir ridhästar. Men visst finns det undantag både bland engelska och arabiska fullblod!
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jag tänker bara tämja fölet och grundträna den som åring själv och sedan lämna den i träning.

Jag såg två araber på Jägers idag. De var sååå fina! :D
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Låter klokt!
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jag har lärt känna en tjej i Skurup som är amatörtränare. Hon har lovat hjälpa mig komma igång. Och så har jag lite minnen sedan jag jobbade i galoppstall något halvår för länge sedan.

Men nu funderar jag på om det inte är bättre att köpa en engelsk i alla fall. Men de är väl mycket dyrare?
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det är lättare att få ett engelskt fullblod att tjäna sina havrepengar. Arabernas säsong är som sagt mkt begränsad och löpen är utspridda i hela skandinavien och prispengarna är rejält mkt lägre. Jag tror inte att de engelska är speciellt mycket dyrare i inköp. Köper du redan som föl har jag ingen aning om priserna men du får en lovande häst på åringsauktionerna för ca 60000 kr sen är det alltid ett par som slinker igenom för 15 000 och i slutändan ibland har visat sig vara stjärnor! Arabpriserna vet jag som sagt inte alls var de ligger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 540
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp