Bukefalos 28 år!

Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Håller med dig om att den här tråden har spårat ur....

Jag som numera är proffstränare har absolut inte råd med små misstag som kan orsaka skador på hästarna. Jag har lädergrimmor på alla hästar och men bara några med snören... Jag binder alltid upp hästarna i sina egna boxar vid skötsel/sadling, med huvudet utåt i spolen och längst ner i gången vis skoning. På så sätt har de alltid en vägg bakom sig när de står uppbundna och det minskar definitivt risken för att de ska slänga sig i onödan.

På täby kan det braka loss med containerflyttning eller traktorrally utanför fönstret men värst är nog löshästar (med eller utan ryttare) som går fullt ös på asfalten utanför mitt stall (det har även hänt att någon har hamnat i mitt stall eller på gödselstacken...). Det kan skrämma vilken häst som helst om de är lite för pigga.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

OM en lös häst kommer in i stallet är det alltså viktigast att den häst som ev. står där kan komma loss..... OK, jag har inte en enda gång på mina 43 år varit med om att en lös häst kommer skenande in i stallet (bättre handhavande av häst i olika delar av landet?).
Men ska man tänka så att det kanske inom de närmaste 43 KAN hända, så ska jag nog sluta rida och köra häst utomhus nu eftersom det KAN störta ett flygplan på mig och hästen. Tack för att jag fick detta förklarat för mig. :angel:
Givetvis har vi uppbindningar som unghästarna lättare kan komma loss från eller som vi snabbt kan ta loss under den tid det tar att lära dem att stå still.
Hälsningar Kicki som har hästar uppstallade och i träning för att rätt stort företag. (verkar viktigt att beskriva sig själv eftersom så många gör det...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Jag har jobbat proffessinellt med travare, halvblod och islandshästar.
Sen har jag jobbat på några ridskolor med blandade raser. Hållt lektioner för massvis av olika pållar. Jag har jobbat många år med hästar.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Om du jämför med tex halvblod så ser du skillnaden väldigt tydligt. Travare frågar en-två gånger om man verkligen menar vad man säger och sen accepterar de. Halblod frågar 73 gånger (om de ens frågar) och de accepterar ändå inte.
Travare är fantastiska varelser.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ush, jag såg det senast förra veckan i amatörstallet på Jägers. Lös häst med vagn kommer instromandes, rammar och kryper under kedjan på en häst som står selad med vagn och allt på gången......
Inte vackert.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Tacka då gudarna för att du bara mött travare som accepterar det mesta. För ett flertal jag känner till accepterar inte ett skit om de inte vill det.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Om snören eller inte snören.... Hittade ett, i mina ögon, bra inlägg på hästhållning där det också diskuteras uppbindning....

"Men herregud!!! Ok, sammanfattning: Man kan inte binda upp en häst med kedja eller grimskaft för då kan den inte komma loss, eller så kan det komma en lös häst springande så allt går åt pipan. Man ska alltså binda upp hästen med snören. MEN man kan inte binda upp hästen med snören, för då kan den komma loss och skada både sig själva och andra. Hur eller hur kommer hästen lös, eller får panik och bryter nacken. Men hur ska man göra då? Ska man sadla hästen lös i boxen? Eller helt enkelt skita i att göra något med hästen? Ja då kan man ju lika gärna sälja hästen till någon som vågar ta den här risken att binda upp hästen på gången. Ska man tänka som så hela tiden att det KAN ju hända någonting som är livsfarligt,och sedan bara gå och vänta på att hästen ska dö av en eller annan orsak, ja då kan man ju lika gärna skjuta den på en gång, så man slipper vänta. Jag har varit i en mängd olika stall och hållt på med hästar hela mitt liv, och visst olyckor händer, men jag har aldrig varit med om någon normal hästmänniska som hela tiden går och oroar sig för att olyckan KAN komma."
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

:DHahaha, nej jag har mött såna som inet accepterar oxå :D
Jag har en märrjävel som är fruktansvärd. Men de är mer regel än undantag. Jag pratar om rasen generellt. Inom travarna har vi kanske 5 % knäppskallar, inom halvboden har vi 5 % som är trevliga...
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Men för att återgå till det här med uppbindning.....
Oavsett ras borde hästen gå att binda upp, kanske inte omedelbart, men med mer eller mindre träning. Visst, det är ett jäkla jobb ägaren får lägga ner, men det är väl så hästägandet är.......

Har nog kanske själv haft tur, eller nåt, för under mina 43 år har jag sett lös häst 4 ggr. 3 på travet som kastat av kusk, och 1 arab på show.
Den ena travaren var 2002, olyckan berodde helt på kusken (stannade stirrig unghäst vid läktaren på tävling för att snacka bort en stund), den andra travaren var 2007, tömmarna inte var fastsatta utan kusken föll ur sulkyn när han skulle hålla in hästen (bra argument för att alltid kolla selning osv själv). Första travaren var 1970- talet på Solvalla och jag vet inte vad som hade hänt.
Araben var en hingst som skulle lastas efter en show, när han inte ville gå på transporten kom en sån där duktig människa ni vet och skulle hjälpa till.... Hon slog till hästen i arslet hårt med en piska och hästen for upp i luften och iväg.
Under alla övriga år, på trav, på ridskolor, western tävlingar och clinics, Arab galoppen/ ponny galoppen, Täby galopp, Arab shower, i de hopp och dressyr stall jag tillbringat tid i med min halvblods älskande far har jag aldrig råkat ut för lösa hästar.
Jag har i stället råkat ut hästar som kommit lösa i stallen och på den lilla ytan som en stallgång faktiskt är, löpt fullständig amok. Inte fan försöker jag fånga en lös häst i en stallgång när hästen rasar fram och tillbaka, skrämda av allt och ingenting. Då lär jag hellre mina hästar att vara stilla och uppbundna. Givetvis finns undantag bland hästarna, sådana som faktiskt FÅR panik... Med dem får man jobba ännu hårdare och då snackar vi inte rep, kedjor eller snören utan tålamod.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

"Givetvis har vi uppbindningar som unghästarna lättare kan komma loss från eller som vi snabbt kan ta loss under den tid det tar att lära dem att stå still."

Vad är det då för fel att fortsätta ha dem, OM det nu skulle hända något? Om hästen är vältränad så ska de ju ändå inte behövas och gör ingen skada.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Har nog kanske själv haft tur, eller nåt, för under mina 43 år har jag sett lös häst 4 ggr.

HELT OTROLIGT!!!

Senast fredags var det en lös på motorvägen vid Täby och jag fångade själv in en annan på stallplan lite senare som hade tappats på vägen från walker till stallet...
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Kanske jag som haft tur, men så är det. Kanske Täby folket blivit slappare ni för tiden för när jag var där mycket (15-20 år sedan) var säkerhet a och o för tränarna....
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Men är det inte en massa småtjejer (o killar) som hjälper till i stallarna med mer eller mindre vana om man ska vara ärlig, vet inte om det var så förr också, men alla verkar inte så himla kunniga av det (lilla i o f s ) jag sett när jag varit där, eller på Angarn, faktiskt :confused:
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Det kan väl hända att det är mycket stalltjejer så här under sommarlovet och alla är vi barn i början men de ovana tar också bara ut de absolut snällaste hästarna.

Löshästen som var på motorvägen hade ställföreträdande tränaren trillat av och den andra var tappad av en erfaren jockey (hann i och för sig inte så många meter innan vi hade fångat in den).

Jag vet inte om säkerhetsstandarden har sänkts på Täby men ett problem är nog att många paddockar har byggts bort med nya stallar/ walkers och det är helt omöjligt att ge sig ut och tex trava i viggbyholm. Jag har hört många berätta om travturerna de red i viggan förr i tiden. Idag är ridvägarna på Täby är mycket begränsade och majoriteten av all träning görs på banan, jag tror att det bidrar till att hästarna blir benägna att hitta på lite mera hyss...
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ja det kan nog vara så med ridmöjligheterna, när jag köpte min första häst därifrån för 20 år sen, red de promenader i skogen bla nånstans, med hästarna.

Men jag tänkte inte bara fräsmt på dem som står på Täby utan även de som kommer dit med sina hästar för att träna. Där har jag sett en del man undrar över också bland medhjälparna inte minst o även dem som rider. Jar har hört att det inte är jättelätt att få bra hjälp i stallen heller tilll alla dessa hästar som det ändå handlar om, men det kanske är fel?

Samt när man läser här om tjejer som "vill börja med galopp" efter några år på ridskola och är sådär 13-15 och ett halvår senare skriver dom hur häftigt det är att "rida fort":crazy: Då funderar man ju också...

Sen har det varit lösa hästar o annat både i det stora hoppstallet och i dressyrstallet jag var granne med förr också, :D:o
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Men ingen som använder snören har väl sagt att deras hästar INTE går att binda upp utan snören? :confused: Snörena finns ju där för att OM hästen (som ju trots allt är ett flyktdjur...) skulle bli rädd/fastna så kommer den loss... Det är ju inte helt enkelt att få loss en häst som spännt uppbindningarna till max. :crazy: Bara för att man har snören betyder det ju inte att hästen kommer loss så fort den rör sig.

Vad finns det för argument för att inte ha snören? Och vilken skada gör de? :confused: Sen finns det ju hästar som lär sig att om man drar tillräckligt så släpper uppbindningen men till dem får man ju hitta på något annat.

Och måste hålla med Annika om att det är ganska otroligt och att du har haft en himla tur om du inte har sett fler löshästar i ditt liv...
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ett jäkligt bra argument för mig är att JAG inte vill ha lös hingst i stallet, detta bara som exempel. Bor jag vid en trafikerad väg vill jag INTE ha hästar som springer ut ur stallet och ut på vägen. Om jag har en unge med i stallet vill jag inte att lös häst springer över henne. Har jag föl vill jag inte att det blir nedsprunget, jag själv vill inte bli nedsprungen heller.

Att jag inte sett massor med lösa hästar KAN bero på att jag de senast 15 åren haft eget stall och har haft lyckan att umgås med folk som inte heller vill ha lösa hästar och hanterar dem därefter....
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Ett jäkligt bra argument för mig är att JAG inte vill ha lös hingst i stallet, detta bara som exempel. Bor jag vid en trafikerad väg vill jag INTE ha hästar som springer ut ur stallet och ut på vägen. Om jag har en unge med i stallet vill jag inte att lös häst springer över henne. Har jag föl vill jag inte att det blir nedsprunget, jag själv vill inte bli nedsprungen heller.

Att jag inte sett massor med lösa hästar KAN bero på att jag de senast 15 åren haft eget stall och har haft lyckan att umgås med folk som inte heller vill ha lösa hästar och hanterar dem därefter....

Jag kan förstå dina argument, men föredrar själv helst snören, även om det förekommer tillfällen när jag inte heller använder det.
 
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Problemet är bara att vissa hästar slåss till de är loss även om delar av stallet eller de själva ryker på kuppen.:crazy:

Då är det bättre i så fall att alltid ställa hästen med en vägg bakom så kommer de inte så långt att de kan fastna och slänga sej. Eller ha hästen uppbunden med balsnören alt panikhakar. Som sagt, loss kommer de ändå, på ett eller annat sätt, om man inte gör som vissa dårar och binder i repgrimma med kedjor i bjälkarna (läst om på buke:crazy:)
Men då skulle nog vissa hästar bryta rygg eller nacke istället.


Hästar som absolut inte får komma ut som hingstar ja stalldörren stängde eller som sagt vägg bakom.

Annars tycker jag INTE hästar far iväg genom stallet bara för att de är loss, det har jag aldrig sett hända, utom en enda gång med just en hingst som ville efter ett sto som passerade.
F ö har de lugnat sig snabbt och stått still, bara de kommit loss.
OCh just det, om jag har varit lite osäker på nån har jag satt en longlerlina som extra säkerhet som löpt på ena sidan och runt tex pelare med panikknut, sen resten hängt lös utmed väggen. bara att hugga tag i, lossa knuten och följa med tills hästen stannar upp.

Om nån fattar hur jag menar......:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny på Jägersro, drömmar om arabgaloppör

Problemet är bara att vissa hästar slåss till de är loss även om delar av stallet eller de själva ryker på kuppen.:crazy:

Då är det bättre i så fall att alltid ställa hästen med en vägg bakom så kommer de inte så långt att de kan fastna och slänga sej. Eller ha hästen uppbunden med balsnören alt panikhakar. Som sagt, loss kommer de ändå, på ett eller annat sätt, om man inte gör som vissa dårar och binder i repgrimma med kedjor i bjälkarna (läst om på buke:crazy:)
Men då skulle nog vissa hästar bryta rygg eller nacke istället.


Hästar som absolut inte får komma ut som hingstar ja stalldörren stängde eller som sagt vägg bakom.

Annars tycker jag INTE hästar far iväg genom stallet bara för att de är loss, det har jag aldrig sett hända, utom en enda gång med just en hingst som ville efter ett sto som passerade.
F ö har de lugnat sig snabbt och stått still, bara de kommit loss.
OCh just det, om jag har varit lite osäker på nån har jag satt en longlerlina som extra säkerhet som löpt på ena sidan och runt tex pelare med panikknut, sen resten hängt lös utmed väggen. bara att hugga tag i, lossa knuten och följa med tills hästen stannar upp.

Om nån fattar hur jag menar......:confused:


precis, var mågot sådant jag försökte få fram... :o;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 540
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp