Bukefalos 28 år!

Ny relation mellan häst och ryttare

A

Askungen

Jag köpte min första häst för tre månader sedan (efter att ha tittat på ett tio-tal) och min magkänsla säger mig att vi (vad gäller temperamentet) inte passar ihop men mitt huvud säger att så lätt ger man inte upp. Hur långt tid ska men ge en ny häst-människa relation? Jag är i behov av erfarenheter!
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Man brukar ju generellt säga att det tar bortåt ett år att rida in sig helt på en ny häst....

vad är det ang. temperament som gör att du känner så? vilka problem är det som uppstått? svårt att svara med tankar utan lite mer information.....
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Du får ge det så lång tid du känner att du vill. :) Det är ju din häst och du ska göra det som känns bäst för dig. Men det är nog iaf minst ett halvår innan man känner varandra riktigt.

Det kan ju vara så att ni faktiskt inte passar ihop och det blir bättre i långa loppet att sälja, eller så kommer ni att växa ihop med tiden.

Själv så har jag upplevt båda sakerna. Min förra häst blev jag hals över huvud förälskad i, hon är väldigt vacker. Det gick väl okej, men det var alltid något nytt. Backa, stegra, hoppa, studsa osv. Och jag är en rädd ryttare så det var inte så kul. Jag redde ut det varenda gång, men sen bytte jag stall. Stallägaren där erbjöd sig att rida till henne lite till mig och då kände jag det som att en sten föll från mitt hjärta. När jag visste att jag inte behövde rida henne kändes det mycket lättare och roligare att åka till stallet. Då visste jag att hon inte var hästen för mig.

Sen ville stallägaren köpa henne av mig och de två passar superbra ihop. Hon och jag gjorde det inte.

Min nuvarande ridhäst (har en unghäst också) tyckte jag inte alls om i början. Hon är köpt till min dotter, så fokus var på lugn och stabilitet. Hon var faktiskt rent utsagt urtråkig och dessutom ful. :o

Men när vi bytte stall som sagt och jag 'slapp' fokusera på att vara orolig för att rida den andra så bytte hon helt personlighet. Nu är hon superglad, pigg och busig. (+ att hon på märkligt vis blivit mycket vackrare med åren :p)
Hade jag gett upp på henne efter ett halvår för att hon var så urtråkig hade jag missat en fantastiskt bussig och rolig häst.

Kanske inte till hjälp, men ändå. :) Lycka till!
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Det är en ung häst som inte var mycket mer än inriden när jag köpte den. Efter att ha blivit riden, fått mer muskler och utvecklats så har den blivit mycket mer vaken och livligare än vad den var från början. Lite för mycket av den varan i min smak. Hästen är finare men jag blir tyvärr nervös av energin.
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Det finns inget du kan göra för att aktivera den för att ta udden av energin innan du börjar rida?

Eftersom det är en nyinriden unghäst, skulle det inte kunna vara så att hästen behöver en viloperiod för att smälta träningen? Ibland brukar man märka när de vill vila, de blir ibland lite bråkiga, vissa blir lite "spökiga" i huvudet osv för att de inte orkar koncentrera sig. Ungefär som barn som blivit skoltrötta, när man kräver saker blir de tjuriga.
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Hästen har sommarlov så nu har vi semester från varandra i 6 veckor. Det är en känsla av att ha skaffat en individ med ett visst temperament som sedan visar sig utvecklas till något annat, skarpare och mera häst, enkelt uttryckt. Att åka till stallet ska ju vara avkoppling och inte ett orosmoment så jag funderar på hur långt tid jag ska ge oss. Jag vill ju hästen ska få rätt ryttare, för det är inte fel på hästen utan på mina nerver!
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

OK. hittar den på bus eller är den bara för "het" i temperamentet (tittig, skvättig osv?).

3 månader är inte länge som du säger, jag tycker du gör rätt i att gen den ledigt 6 veckor om du jobbat den sen köp. kör igång igen till hösten och se vad som hänt då och hur du känner. Låter ju oavsett som du köpt en fin häst om den blivit finare än du förväntat dig, så sälja kan du ju oavsett, men jag skulle ge det lite tid sålänge du själv känner att du reder ut det på ett positivt sätt. Kanske ta hjälp av ngn så du har ngn att bolla med även i vardagsridningen? (utöver tränare som jag gissar att du redan har)?
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Min tanke går spontant till mitt eget sto. Hon har ett enormt behov av att få arbeta för att må bra. Får hon stå en dag för mycket, kan det ta många dagar att få ordning på energibalansen igen, och under den tiden är hon väldigt väldigt mycket häst i sina 151cm att hantera.
Detta utvecklades över tid. När jag köpte henne hade hon inte mycket till muskler. Jag red nästan varje dag, men märkte inte av att hon blev svårare på något sätt om hon fick vila ett par dagar. Hon har alltid haft ett stort behov av stimulans, men i takt med musklernas uppbyggnad ökade också det fysiska behovet av motion drastiskt.


Din häst är ung, och det kanske har blivit mycket att lära sig under en (för hästen) kort tid. Jag kan tänka mig att det, i kombination med mer muskler och säkert en avsevärt bättre kondition i samband med det, påverkar hästens temperament. Mer muskler - mer energi - mer temperament.
Nu har hästen 6 veckors vila. Jag skulle föreslå att du använder tiden till att andas djupt själv, kanske känna efter en smula men främst ta det lugnt. När hästen och du åter är tillsammans, sätt igång lite försiktigt och gör lätta saker ihop. Det man kan, det är lättare, och det som går bra = små framgångar. Kanske har vilan gjort hästen gott, och gett en chans att ta in och rensa huvudet, så att säga. Ta den tid du behöver, känn efter och se hur det utvecklar sig.

Du ger er den tid du behöver, för att du ska känna att du antingen vill ha kvar hästen, eller sälja.
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Jag har en tjej som rider ett par dagar i veckan, utöver tränare (1 gång i veckan). Nej, hästen busar inte men känns okoncentrerad, lite tuff och hingstig. Jag förstår ju att det är svårt att svara på men det jag funderar över är om detta är en utvecklingsfas eller om det hör till hästens personlighet...
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Det tar ju oftast ganska lång tid innan man är helt samkörda som ekipage.

Nu har ju du en ung häst och skulle du känna att det inte känns rätt när du sätter igång den efter sommarvilan så skulle jag, om jag vore du, iaf prova att ta hjälp av någon duktig unghästutbildare - antingen på heltid ett tag eller periodvis. ´

Jag vet inte hurpass stor unghästvana du har, det är ju ganska stor skillnad på att rida unghäst och ngn mer utbildad häst.
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Tack för kloka synpunkter! Jag avvaktar några veckor till...
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

+1 på det.

Sen är det ju så med unghästar, till en början går dom ofta med handbroms i och är lite avtrubbade för att de inte förstår. När de förstår, blir säkrare och starkare kommer energin. På en del är det ju bara en period och andra blir helt enkelt pigga, vakna individer.

Det viktigaste tycker jag är att man ska tycka att det är ROLIGT att åka till stallet, ta hand om hästen och rida. Har man bara en häst så ska man inte känna obehag eller nervositet på ett sådant sätt att man skippar ridning.
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Jag tycker att man får skilja på kemi och funktion.

Typ min senaste har jag bara DEN kemin med :love: det bara känns i luften mellan oss. Det betyder dock inte att allt alltid går på räls, det blir missförstånd och säkert blir det mer när han ska ridas in osv. Men när man har kemin så känns det bara som en träningssak att få till signaler och kommunikation.

Till "kemi" räknar jag dels hans spontanta reaktioner på mina signaler, men också hur han spontant reagerar i olika skrämsiga situationer samt vad han har för energinivå.

När du säger temperament så låter det för mig som något som skulle passa in under kemi, och där vet jag inte hur mycket man kan "jobba fram" sas?
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Jag tycker alltså inte att man ska fortsätta rida en häst man känner obehag av att rida. Har man verkligen försökt och man fortfarande känner att det är fel häst så tycker jag att man ska sälja.

Ridning ska vara roligt!
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Nu vet jag inte hur mkt din häst går varje vecka etc. Hur hårt hästen rids m.m. Men det kan vara som många redan skrivit att den är trött, uttråkad m.m.

Min fundering är om hästen beter sig likadant hela tiden om du tömkör, löshoppas, longerar, är ute och promenerare eller om du rider.

Mitt tips är att hitta något som hästen tycker är kul och där du tycker att hästen fungerar bra utan att du ska känna dig otrygg och jobba utifrån det. Ta små steg framåt och var inte rädd för att backa emellanåt. Hästen känner om du spänner dig och så är spiralen igång.

Gör även andra saker för att aktivera hästen, tex lastträning, gå ut och klättra på kalhygga (led hästen om du ej vill rida) så att den får använda huvudet. Kan vara så att du fått en häst som kräver en hel del hjärngympa för att hålla sig i skinnet.

Prova dig fram och gör det som du tycker funka för dig och din häst. Känner du att det inte är kul längre så lägg ut hästen till försäljning och köp ny, finns så många bra hästar där ute så det finns ingen anledning att envist kämpa på om det inte fungerar :).

Lycka till!
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

När jag köpte mitt sto så var det kärlek vid första ögonkastet, det fungerade bra de tre första veckorna. Sen började hon testa mig som sjutton och ingenting fungerade, vi kom inte från stallbacken och hon var skit jobbig att hantera, kunde inte vara själv och sparkade efter en i boxen.

En kvinna i stallet red henne i två veckor ungefär och hjälpte mig med henne helt enkelt. Hon skuttade, bockade och reste sig och hon som hjälpte mig har mycket mer erfarenhet av sådana hästar.

Nu fyra månader senare så är vi igång och rider för instruktör och kan även (peppar peppar ta i träd ;) ) rida ut själva och faktiskt njuta av ridturerna, både hon och jag.

Som någon skrev, ridning ska vara roligt! Och även den snällaste hästen kan ha sina svackor! ;)
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Jag tror på att spendera mycket "vardagstid" med en häst som man är osäker på. Det blir helt enkelt tydligare vad man har att jobba med. Då vet man bättre vad som kommer att krävas av en - och kan bedöma om man kan (har kunskaper) och vill ställa upp på det. Jag tror att många av oss känner igen känslan när man en dag "möter hästen" i en häst.
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Jag tycker alltså inte att man ska fortsätta rida en häst man känner obehag av att rida. Har man verkligen försökt och man fortfarande känner att det är fel häst så tycker jag att man ska sälja.

Ridning ska vara roligt!

Sällar mej till dej... Håller helt med...

Mvh Domino_s
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Nej det tycker inte jag heller!
Som hobbyryttare har vi ju oftast en häst och det ska vara ROLIGT att rida, man ska inte få hjärtat i halsgropen och känna obehag, jag tycker helt ärligt det kostar för mycket för att man ska vara tveksam eller rädd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp