Bukefalos 28 år!

Ny relation mellan häst och ryttare

Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

Jag sålde ett underbart vackert sto efter bara 4 månader. Bestämde mig efter 2½ månad att hon inte var hästen för mig och hon hade definitivt beslutat sig att jag inte var ryttaren för henne.
En häst som var så underbar att rida så det var som att sitta i en fotölj och bara njuta, ja de gångerna det gick bra... men efter ett tag blev det bara värre och värre och tillslut gick hon enbart på bakbenen, och det kändes som att hon sket totalt i om vi skulle slå över eller inte när hon reste sig. Hoppade av henne och lovade henne att aldrig rida henne igen. Vet att många småskrattat åt mig för att jag inte "klarade av" den fina hästen jag köpte, men det struntar jag i. Nu har jag istället köpt en helt annan häst :) som är helt underbar och som man är glad på varje gång man kommer hem från en ridtur.
Hästen jag sålde? Den såldes till en ridskola faktiskt, funkade utmärkt där ett tag, såldes sen som privathäst och där är hon precis den underbara häst jag visste att hon kunde vara. Så nu är vi lyckliga bägge två.
Summan av kardemumman.
Känns det inte bra i magen. Känns det inte som att "det här reder vi ut". Känns det inte som att du tror att det är värt att jobba på? Strunta då i "hedern" för det var den som var värst för mig, känslan av att man inte fixade det och känslan av hur folk tittade på en... men de var heller inte där när vi höll på att slå runt, den gången hon reste sig gång på gång på gång och det bara blev värre och värre för varje stegring...
Det ska vara roligt att rida.
Punkt. :)
 
Sv: Ny relation mellan häst och ryttare

För mej tog det ganska exakt 1 år innan det funkade, jag köpte min första häst i slutet av april -10 och det tog tills april i år innan det äntligen blev så perfekt som jag drömt om. I vintras/våras tänkte jag ge upp sälja henne, jag satte t.o.m in annons men fick inte några vettiga svar så jag beslutade att ge det en chans till och helt plötslig föll alla bitar på plats och nu skulle jag absolut inte vilja vara utan henne. Det har dock varit blod, svett och tårar för att komma dit och i vintras/våras vågade jag inte ens rida henne. Nu vågar jag utan problem fara ut på långturer och ta långa galopper.

Så du måste nog känna efter om du har orken och viljan att kämpa vidare. Om du inte vill längre så är det bättre att sälja vidare och leta en annan häst. Men det kan som sagt bli bra även om det känns hopplöst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp