Ny sjukdom dödar (skånska) hästar

Tack @mackan

Hmm... Tysklönn är ju faktiskt något av ett problemträd, nu blev det ännu mer problematiskt. Det konkurrerar ut våra inhemska arter av lönn och sprids ganska friskt. Men nu får ju iaf hästägare hålla ett öga öppet.
 
Hur ser man skillnad på Tysklönn och "vanlig" Lönn? Hästarna brukar ju gärna äta lönnlöv menar jag, har en jättestor, gammal en vid vinterhagen men ingen häst som gått där och ätit av löv har blivit dålig så tror inte det är en tysk.
 
Hur ser man skillnad på Tysklönn och "vanlig" Lönn? Hästarna brukar ju gärna äta lönnlöv menar jag, har en jättestor, gammal en vid vinterhagen men ingen häst som gått där och ätit av löv har blivit dålig så tror inte det är en tysk.

Det finns lite knep. För det första så har den inte alls så flikiga blad som en vanlig skogslönn och bladen är mörkare gröna. Dessutom ofta med rödaktigt bladskaft.
Sen är det barken. Sykomorlönnen/tysk lönn heter pseudoplatanus på latin, alltså falsk platan. Och har man någonsin lagt märke till platanens fläckiga bark kan man tänka på den när man kikar efter tysk lönn. Äldre exemplar brukar ha fläckig bark nämligen.

Tysk lönnen brukar sprida sig ganska fort, det är också ett kännetecken. Ett större träd så finns det flera mindre runt omkring.

Vanlig skogslönn http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogslönn

Sykomorlönn/tysk lönn http://sv.wikipedia.org/wiki/Tysk_lönn
 
Dessutom tror jag att blomställningarna ser annorlunda ut, men det kan man ju bara se på våren... Tysklönnens blomställning ser (om jag minns rätt) ut som en hängande druvklase medan skogslönnens blommor sitter mer som i en bukett.

Fröna sitter inte heller ihop likadant, men där behöver man nästan en av varje så man kan jämföra.
 
För en gångs skull är man glad att man flyttat från skogen, här är träden lätträknade och därmed lättkollade. Läskigt :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 650
Senast: fejko
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 545
Senast: AlmostEasy
·
  • Artikel
Hästnyheter Den livshotande sjukdomen mjältbrand har dödat en häst i Östergötland. Veterinärer jobbar för högtryck och rekommenderar att hästar...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tio ponnyer på en gård i Skåne har insjuknat med symptom på de ovanliga förgifningen botulism och tvingats avlivas. – Botulism ger...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp