Bukefalos 28 år!

Ny stallritning

Empalie

Trådstartare
Nu har jag gjort ritningen på mitt stall, fick göra det i paint men har skrivit ut måtten. Vad tycks om´planeringen, jag har försökt tänka smart men är ändå osäker på vart jag ska placera dörrarna inne i stallet. Stallet kommer bli murat och just nu blir nog inredningen också det fast med dörrar i trä. Snälla fundera över ritningen och kom med kommentarer!!!!! och råd o tips!!!

Obs: Stallgången är 3 meter bred och kommer vara spångång fram tills boxarna tar slut...


20354_1205037927945_1288550123_30475723_7079133_n.jpg
 
Sv: Ny stallritning

först och främst tycker jag du ska göra häst-box av alltihop.. sedan så är de inte skalenliga med de mått du gjort (gör det svårt att uppfatta hur stort saker och ting är).. dessutom är det svårt att se vad det står på bilden.

jag tycker du skall hålla dig till de mått som jordbruksverket anger för fullstor häst (har inte riktigt koll på de måtten).

gärna dubbla gångar, med boxar på båda sidor inför framtiden.. det är väldigt utrymmesineffektivt med boxar på enbart en sida. Sedermera tycker jag 3 meter är väldigt onödig bredd. 2 meter räcker mer än väl att tränsa och sadla i, speciellt då du även har skötselplats för att sko i och där kan ha god belysning.

när det gäller placering av dörr så tycker jag den skall vara placerad så centralt som möjligt, så det blir så korta sträckor att ta hästarna inomhus som möjligt.. skall du prompt ha denna lösning skulle jag sätta dörren mittemot den mittersta boxen.

sedan så tycker jag att utrymmet för strö och hö är onödigt stort, 18balar spån tar 80x120cm plats (levereras på EUpall) och eftersom det är förpackat i balar kan du låta öppnande av bal vänta tills du är i box.

hö kan du ha i en pall med kragar på för att slippa att höet far över hela stallet, då kan du ställa en hel fyrkantsbal på pallen (gärna med krage för att hålla rent) och därmed enkelt flytta den med både pallvagn och traktor (med gafflar, klo eller annat lämpligt redskap).

jag tycker faktiskt att det utrymmet du tar bort från logen (för hö o strö) skall nyttjas till att bygga ut tvättstugan så du kan få ett torkrum du har varmluftsfläkt och avfuktare (för täcken, schabrak etc). för 10täcken klarar du dig med 1*3meter om du hänger i två våningar.
 
Sv: Ny stallritning

Är det en helt ny byggnad, och kan du placera den i vilken riktning du vill och placera dörrarna var du vill? Ofta styrs ju sådant av hur det ser ut utanför - att man ska kunna köra fram till skjutdörren med traktor osv.

Du bör nog göra dörren till dynghögen i godkänt mått, så att du även kan ta ut hästarna den vägen vid ev brand eller annan nödsituation.

Det var lite svårt att läsa texten, så jag är nog inte riktigt klar över hela ritningens innehåll.

3m stallgång tycker jag är bra, om hästar behöver mötas i den osv. Kommer inte ihåg hur bred den måste vara, men det är ganska brett även om det bara är boxar på en sida vill jag minnas.

Lotta
 
Sv: Ny stallritning

Jag tycker att du planerat stallet väl. Som någon annan sade så bör du ha en 150 cm bred dörr även till gödselstacken av brandutrymningsskäl. Brandsäkra väggar till foder och sadelkammare blir också lättare/billigare eftersom de utrymmena ligger på samma ställe (om du skulle vilja ha vattenkokare eller annat). När det gäller Spolspiltan så måste du komma ihåg var du tänker placera varmvattenberedaren. Många har den i själva spiltan, men jag tycker det ser lite läskigt ut och dessutom är ju varmvattenberedare riktigt fula;)

Om du skulle vilja bygga fler boxar så småningom så bygger du uteboxar istället så slipper du riva ur ditt fina stall;)
 
Sv: Ny stallritning

Det jag ser spontat är att du borde byta plats med foderutrymmet och sadelkammaren. Så det blir en rak gång fram med hö & foder till hästarna. Underlättar.
 
Sv: Ny stallritning

Jag tycker du ska strunta i att ha plats för hö/spån/halm i stallet, du kan ju göra en extra box i stället och ha det där i. När du sen behöver få in en extra häst så kan du ju flytta strö osv. Spån kan dessutom stå ute utan bekymmer.

Otroligt skönt med torkrum!
 
Sv: Ny stallritning

Jag får någorlunda färskt spån gratis från sågverket en liten bit bort och eftersom det är lite blött så vill jag ha det inne. Dessutom på vintern ser jag det som en liten lyx att ha allt inne, man har särskilt märkt det denna vinter.
 
Sv: Ny stallritning

Det går inte att byta plats på dessa rum för vi kommer ha en grusplan till vänster som även kommer gå framför stallet, med en annan byggnad mittemot. Vill man köra dit spån och hö blir det betydligt bättre om man gör det på grusplanen.
 
Sv: Ny stallritning

Ja, blir det fler hästar så blir det uteboxar:-) Jag kommer inte att ha spolspilta inne i stallet, det kommer vara utanför stallet, vill inte ha in fukten i stallet.
 
Sv: Ny stallritning

jo 3 m bör räcka. Det kommer bara vara jag i stallet så det kommer inte mötas hästar så ofta. Ska försöka skicka en med större text. Det är en ny byggnad som ska upp (blir murad) men för den skull finns det lite att ta hänsyn till så jag kan inte göra helt som jag vill:D:grin:
 
Sv: Ny stallritning

Jag vill ha det utrymmet för redskap, spån, hö etc men kommer inte ha så mycket hö där för vi kommer ha ladan kvar som hästarna står i nu och där finns ett stort loft där höet kan vara, i god anslutning till hagarna.
 
Sv: Ny stallritning

De kommer från sågverket med en skopa spån till mig och det tar lite plats, gratis dessutom:love:
Gödselstacksdörren vill jag ska vara där men jag vill göra den bredare. Jag vill ha den där pga att skötselplatsen ligger mittemot och då kan man sopa ut skit, lera m.m genom dörren direkt. Det andra är ju spångång så det blir lite krångligt att sopa ut där.
Boxarna är godkända. 3*3.5 är helt ok, mina hästar går ute väldigt mycket.
 
Sv: Ny stallritning

Jag tycker du ska strunta i att ha plats för hö/spån/halm i stallet, du kan ju göra en extra box i stället och ha det där i. När du sen behöver få in en extra häst så kan du ju flytta strö osv. Spån kan dessutom stå ute utan bekymmer.

Otroligt skönt med torkrum!

Fast du får bara förvara max 10 m3 lättantändligt material (som spån, halm, hö) i stallet med hästarna. Mer ska förvaras i egen brandcell.
 
Sv: Ny stallritning

Vill förtydliga lite om stallet. Det kommer inte finnas ngt loft utan det blir öppet till nock. 2.80 höga väggar och sedan takstolar på det.
 
Sv: Ny stallritning

"3 meter är väldigt onödig bredd. 2 meter räcker mer än väl att tränsa och sadla i"
Jag har åtskilliga gånger tänkt en belåten tanke över att vi gjorde stallgången tre meter bred.
Fy attan för smala stallgångar, speciellt de med täckeshängare utanför boxen. blir man trängd av en häst där får man ju nästan ryggen knäckt.

Måste vara skönt för hovslagare också, att kunna ha utrymme om hästen skulle bli besvärlig.
 
Sv: Ny stallritning

Fast du får bara förvara max 10 m3 lättantändligt material (som spån, halm, hö) i stallet med hästarna. Mer ska förvaras i egen brandcell.

Var står det ?
 
Sv: Ny stallritning

Fast du får bara förvara max 10 m3 lättantändligt material (som spån, halm, hö) i stallet med hästarna. Mer ska förvaras i egen brandcell.

Var står det ?
I lantbrukets brandskyddskommittés rekommendationer. De följs slaviskt vid förprövningar i de flesta län (eller ska följas i samband med förprövning i alla län) Den vanligaste orsaken till bränder i stall är bränder som börjar i t ex hö eller halm (självantändning) Så har man ett utrymme där man förvarar mycket hö, halm och/eller spån t ex. så gör man klokt i att se till att väggen (eller golvet om man har skulle) tål brand i minst 60 minuter. Och i Ts stall så blir det en egen brandcell om h*n gör väggen mot sadelkammare och foderrum så att den står emot brand i minst 60 minuter. Hur man bygger brandsäkra väggar beskrivs på lantbrukets brandskyddskommittés hemsida. Mycket bra med många tips :)
 
Sv: Ny stallritning

På vilket vis annorlunda? Stenväggen fungerar allra troligast som en brandvägg tillsammans med dito godkänd dörr. Men du får ju fortf inte förvara mer än 10 m3 lättantändligt material i samma brandcell som hästarna.


tomten: Spolspilta/skötselplats, spec för mottagande av hovis/vet rekommenderas vara 3*3 m. Det minns jag dock inte var jag läst. Antagligen det lilla häftet från Ridsport.se eller "Att bygga häststall" av Ventorp mfl.
 
Sv: Ny stallritning

du ska ju även ha viss motståndskraft mot värme.. beroende på djup på väggarna så står det emot olika bra.

det du även bör tänka på är att golv, väggar och tak måste vara försluta med obrännbara material, betong eller dyl.. jag har aldrig sett en brandcell i lättbetong (vår för pannan är i K-betong i villan)... dörrar, ev fönster, beslag, kabel/rörgenomföringar, ventilation etc kräver speciellt godkända dito.. finns tydligt specat och lätt att få tag på.. däremot finns det lite olika klassningar, vad ett strö-utrymme kräver för klassning vet jag inte, men att låta det vara öppet till nocken fungerar inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 558
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 698
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 883
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp