Bukefalos 28 år!

Ny stallritning

Sv: Ny stallritning

men jag har stenväggar ju, blir det annorlunda då?
Tänk så här: En brandcell är t ex. en lägenhet i ett hyreshus. Mellan de olika lägenheterna och trapphuset finns det brandsäkra väggar vilket gör att även om det brinner i lägenheten brevid så är man säker i sin egen lägenhet i minst 60 minuter.

Hästarna bor i sin lägenhet. Brevid hästarnas lägenhet förvaras spån (t ex.) Om det börjar brinna i spånet så ska hästarna lugnt kunna tas ut ur stallet inom en timme från det att branden startat utan att påverkas av rök eller, extrem värme eller eld. Kommer väggen mellan spåndelen och stallet vara tät enda upp i nock eller åtminståne byggas som en brandtät "låda" så har du inget att oroa dig för. Brandsäkra väggar är t ex sten eller leka men även tät trävägg med isolering och dubbla gipsskivor t ex. Alltså inte något jätteavancerat :)
 
Sv: Ny stallritning

Men OM du läser min beskrivning så står det väl inte att jag ska det. Jag ska ju ha det i egen brandcell, kolla ritningen innan du skriver så:mad:
 
Sv: Ny stallritning

Ok då får man ju lägga tak över det förrådet, för det ska ju vara det över sadelkammaren och trokrummet också. Samt klä med dubbka gipsskivor.
Ngn som har bra förslag på vart man kan hitta brandsäkra dörrar till bra pris?
 
Sv: Ny stallritning

Ok då får man ju lägga tak över det förrådet, för det ska ju vara det över sadelkammaren och trokrummet också. Samt klä med dubbka gipsskivor.
Ngn som har bra förslag på vart man kan hitta brandsäkra dörrar till bra pris?
Det måste ju finnas på blocket t ex. Kanske du kan ta kontakt med kommunens fastighetsskötarbolag. Ibland byts ju dörrar ut i samband med renoveringar t ex :)
 
Sv: Ny stallritning

Men OM du läser min beskrivning så står det väl inte att jag ska det. Jag ska ju ha det i egen brandcell, kolla ritningen innan du skriver så:mad:

Vad blev du så sur för? Du frågade om det blir annorlunda bara för att du har stenväggar på a...s svar om brandcell. Jag skrev ju att din stenvägg med en branddörr säker dög som brandvägg och eftersom jag inte riktigt förstod vad du menade (frågade ju i första meningen vad du menade med annorlunda) så la jag för säkerhets skull till att du får ju fortf inte förvara mer än 10 m3 med hästarna.

Så, vad menade du nu med att det skulle bli annorlunda för att du hade stenväggar?
 
Sv: Ny stallritning

Jag tycker att boxarna är små. Jag hade tagit av stallgången minst 0.5 m för att öka boxarnas storlek. Det räcker med 2 m när man har boxar endast längs ena sidan, speciellt som du dessutom har en annan plats att binda upp på. Det blir väldigt mycket att sopa dessutom med en 3 m bred gång.
Annars tycker jag att stallet verkar välplanerat och bra.
Jag hade satt in många fönster längst med stallgången för att få ett ljust o fint stall.
Lyx men fantastiskt bra tycker jag det verkar, om man kan ha direkt utgång från varje box till utsidan. Alltså en delad dörr istället för fönster i boxen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 287
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 862
Senast: MaRomer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp