Bukefalos 28 år!

Ny, utrent hest..

I

Impressive Alien

Hei!

Jeg har nå vært på utkikk etter distanse-hest en stund, og har funnet en helskjønn angloaraber på 7 år. På fredag blir han sjekket av veterinær, og hvis alt er bra tar vi han med hjem :D

Han er ikke trent på en stund, og har ingen muskler/kondis. Jeg er redd for å begynne for hardt, men vil heller ikke være overbeskyttende! så jeg lurer på noen tips om hvordan jeg bør begynne? Er selvfølgelig vanskelig da dere ikke vet mer/ikke har sett hesten, og det er jo veldig individuelt.

Vet at man skal begynne med skritt en stund, men hvor lenge/langt skal jeg starte med, og hvor mange ganger i uka? Kan jeg skritte i terrenget med en gang, eller bør jeg ha skrittet på vei en stund først?
Han har tidligere vært i jevnlig trening, er ikke helt sikker på grunnlaget, men tror han gikk 20 km fire ganger i uken som femåring..

Håper på gode tips!

Mvh. Marie
 
Sv: Ny, utrent hest..

Impressive Alien skrev:
Hei!

Jeg har nå vært på utkikk etter distanse-hest en stund, og har funnet en helskjønn angloaraber på 7 år. På fredag blir han sjekket av veterinær, og hvis alt er bra tar vi han med hjem :D

Han er ikke trent på en stund, og har ingen muskler/kondis. Jeg er redd for å begynne for hardt, men vil heller ikke være overbeskyttende! så jeg lurer på noen tips om hvordan jeg bør begynne? Er selvfølgelig vanskelig da dere ikke vet mer/ikke har sett hesten, og det er jo veldig individuelt.

Vet at man skal begynne med skritt en stund, men hvor lenge/langt skal jeg starte med, og hvor mange ganger i uka? Kan jeg skritte i terrenget med en gang, eller bør jeg ha skrittet på vei en stund først?
Han har tidligere vært i jevnlig trening, er ikke helt sikker på grunnlaget, men tror han gikk 20 km fire ganger i uken som femåring..

Håper på gode tips!

Mvh. Marie

Det låter som om du har fått tag i en bra häst. :) Eftersom han redan blivit grundtränad som femåring.

Jag skulle skritta och trava lite och långsamt i en månad först. Sedan öka på lite försiktigt. Rida en del dressyr givetvis då hästen väl behöver bygga muskler i ryggen med. Fast det beror ju givetvis på hur länge sedan hästen var igång. Var det ett halvår sedan t.ex. så skulle jag inte bekymra mig så mycket och ha igång hästen tämligen väl efter 2 månader. Om den var längre 3 månader, upp till ett halvår innan distansstart lätt klass.

Titta gärna på vår hemsida för träningstips. www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
2 058
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 036
Senast: Lobelia
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
576
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp