Bukefalos 28 år!

Och nu när jag tagit beslutet att skaffa bin igen så har jag börjat fundera på vad det innebär. Jag behöver en bättre rutin för varroakontroll och behandling. Ett av de samhällen jag hade förut dog antagligen av varroa (en parasit).

Sen behöver jag skaffa burkar och lock till honungen. Jag blev inte helt nöjd med de etiketter jag gjorde förut för jag var tvungen att klippa ut dem för hand. Kan ju köra på det tills etikettarken tar slut. Sen kör jag nog på färdiga opersonliga etiketter från biredskapsbutiken, som jag sedan bara datumstämplar. Eller så har jag vid det laget skapat en ny etikett som passar ett etikettark som jag inte behöver klippa ut etiketter från. Men har ju tyvärr ingen färgskrivare.

Och så är det det här med ljunghonung. Min fasa. Har ju inte kunnat hantera sådant förut. Men nu kollade jag i en biredskapsbutik och det finns tydligen rullar med nålar man kan använda för att få loss honungen. Den lilla rullen kostade bara 125 kronor. Jag lär kunna klara mig med en sådan då planen är att bara ha 2 samhällen, eller max 4 samhällen om det vill sig. Jag vill inte att biodlingen blir för omfattande.

Sen behöver jag gå med i biodlarföreningen igen. Då får jag låna oxalsyraförångaren gratis från föreningen.

Jag skulle för övrigt behöva ta tag i de där gamla ramarna från bina som dog. De är fortfarande inte hanterade. 🙄
 
Åh vad spännande! Min dröm i framtiden är att ha bin. Tyvärr bor jag i lägenhet så det blir lite svårt ^^
Du kan fråga någon som har mark om du får ställa bikupor där. Men sen behövs det lite yta till honungshanteringen också. Det har jag själv brist på men tänkte köra med nödlösningen att slunga på övervåningen.
 
Alltså Wille.
Det må så vara att du har svårt att komma igång med saker. Men faan vad du är driftig ändå!!
Jag såg i trädgårdstråden att du redan har planterat om tomater (var det va?), du tar tag i att skaffa bin och du funderar och planerar vad du skulle vilja göra med ditt boende.
Jag erkänner villigt att du i många fall är betydligt bättre än jag är på att få saker gjorda!
Jag har planerat för att dra igång mina grönsakssådder den senaste månaden, har hittills bara kommit till att plocka fram de små krukorna och fundera över vad jag ska så... :meh:
 
Alltså Wille.
Det må så vara att du har svårt att komma igång med saker. Men faan vad du är driftig ändå!!
Jag såg i trädgårdstråden att du redan har planterat om tomater (var det va?), du tar tag i att skaffa bin och du funderar och planerar vad du skulle vilja göra med ditt boende.
Jag erkänner villigt att du i många fall är betydligt bättre än jag är på att få saker gjorda!
Jag har planerat för att dra igång mina grönsakssådder den senaste månaden, har hittills bara kommit till att plocka fram de små krukorna och fundera över vad jag ska så... :meh:
Jo, det är tomatplantor jag drivit upp. 6 stycken. Det blir små låga plantor av dem.

Det är väl så att jag ibland får feeling med de roliga sakerna.

Vad gäller att så, så finns det fortfarande gott om tid för grönsaker och blommor. Jag sitter på händerna för att inte så fler frön eftersom jag planerar att lägga tid på annat i vår.
 
Och att jag skaffar bin är väl lite med tanken att "life must go on". Jag måste göra sånt jag vill.
Och vet du! Det säger mig att du, trots att livet fäller krokben på dig hela tiden, ser framåt och gör vad du kan för att ha ett så gott liv som möjligt. Du borde vara snällare mot dig själv! Se allt du faktiskt gör och får gjort, stirra dig inte blind på det som inte blev gjort (idag...)!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag beställde ju grejer till biodlingen för ett tag sen och nu hade de kommit så jag var och hämtade dem idag. Fick knappt plats i...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På fb är det en som säljer hela sin biodling med över 50 samhällen och de finns i närheten. Riktigt så många ska ju inte jag ha, men 1-2...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag undrar lite hur jag tänkte. Fast bara lite. Jag vet ju vad jag vill göra. Vill ju ha bin. Sen att det innebär en del jobb är något...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: _Zacke_
·
  • Artikel
Dagbok Trodde jag. Inför ankomsten av mina bin har jag fått tänka till och fundera på vad jag behöver. En ny overall och nya handskar var det...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp