Bukefalos 28 år!

Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

L

lenven

Hej,

Skulle gärna vilja ha en tråd för oss som är nybörjare på avel och står inför vår första betäckning nu till våren. Tänkte mig att vi bollar framgångar och bekymmer och förhoppningsvis finns det kloka/erfarna ikring oss som kan hjälpa till på vägen.

Själv funderar jag som bäst på hingst. Skall jag göra en 'renrasig' eller en partbread, vilket i sig grundar sig på om jag skall behålla fölet eller på sikt sälja det..... Och hur lätt är det att sälja föl eller skall man vänta och utbilda den lite först.:confused:

Min första fråga är egentligen - hur skall jag räkna på när betäckningen lämpligen sker. Mars, april eller ännu senare:confused:

Alla som står i samma tankeläge - oavsett om du beslutat dig eller bara funderar - lägg ett inlägg så jag inte känner mig så ensam.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

vi funderar på och betäcka våran korsningssto(quarter/arab) till våren och det blir förmodligen en arabhingst, ej bestämt än vem...:confused: och när? Troligen i april så vi får hyfsat tidigt på året....;)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Skall jag göra en 'renrasig' eller en partbread, vilket i sig grundar sig på om jag skall behålla fölet eller på sikt sälja.

Du "ska" göra en renrasig ;) då du står med en ras som har skrämmande lågt antal renrasiga födda föl varje år. Det finns fina individer och mindre fina i detta land, mycket skräp importeras och används, men bara för att det är en import och det står skrivet Made in Wales/England på den så höjs dom till skyarna och ägarna tror det är jättesnygga exemplar dom fått tag på, och till väldigt bra pris dessutom! :angel: inte konstigt det när uppfödare där borta på andra sidan havet kastar ston efter oss, vi lättflirtade svenskar som köper allt vi får presenterat för oss :cool:
Var glad att du har ett fint svenskt sto, och stöd den svenska aveln och de svenska priserna genom att producera en renrasig individ, så kanske vi på sikt kan sålla bort alla dessa mass-importerade djur och dessutom få sålt våra avkommor här i sverige till det pris dom förtjänar. Kanske lite out off topic, men det hänger ändå ihop med tanken på att avla renrasigt.
Avla rent för individens och den svenska uppfödarens ekonomi och därmed framtids skull :bump:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hej!

Här står en nervös och förväntansfull förstagångsbetäckare, hoppas jag. Det har slagit mig först senaste veckan att jag inte alls kan vara så säker på det, stoet kanske inte blir dräktigt öht, då det även blir hennes första föl (vad jag vet).

Jag är också i fullt sjå med att välja hingst. Är bra sugen på Flyinges Qalle, men vet egentligen inte alls om han är att rekommendera till mitt sto. Det har jag tänkt ta reda på här på buke ;)

Ullis
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

KL.

Jag är oxå nybörjare inom detta område, men funderar starkt på att ta föl nästa år. Det jag funderar på är om mina ston är för unga/gamla... Ingen av dem har haft föl innan och nästa år kommer shettisen fylla 3 år, och halvblodet 11 år. Ska jag vänta ytterligare något år med shettisen eller? Och strunta helt i att ta föl på halvblodet?.. :o :confused:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Halvblodet är inte för gammalt, ifall det var så du tänkte. Låt en veterinär kolla henne innan betäckning/inseminering. Det finns många exempel på ston som fått sitt första föl efter 15 års ålder och klarat det bra. Mitt eget var 16 och fick ett friskt föl efter en okomplicerad dräktighet och fölning.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

heeej
ja ja ska åxå betäcka mitt sto nästa år och hoppas att d blir nåt denna gång..betäckte henne i år men d blev inget..:cry:
men bättre lycka nästa år..haha..ja ska följa denna tråd med spänning..
har inga frågor just nu men kommer säkert på nåra senare..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Mitt sto kommer vara 16 nästa år, då hon betäcks, och jag har fått svaret att det inte är någon fara. Är det så att kroppen inte skulle vara i skick för att ta sig igenom en dräktighet och en fölning så kommer dom ej att bli dräktiga, alternativt kasta fölet.

Så din 11-åring är ju i toppform, rena unghästen ;)

Ullis
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag kan inte mer än att hålla med, jag vet inte vad det är för sto vi pratar om ;). Har man ett rastypiskt sto som är en bra representant för sin ras så kan jag inte se någon anledning till att korsningsavla. Har man däremot ett welshsto som inte liknar en welsh som de ska se ut - men är en fin ridponny, så kan den vara i ridponnyaveln. Om du planerar att ta många föl på henne så kan du ju korsa den för ridponny, men jag tycker det var synd om du inte fick ge någon avkomma tillbaka till rasen. Jag hade som sagt tagit minst ett par renrasiga avkommor först.
Ulrika
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det finns fina individer och mindre fina i detta land, mycket skräp importeras och används, men bara för att det är en import och det står skrivet Made in Wales/England på den så höjs dom till skyarna och ägarna tror det är jättesnygga exemplar dom fått tag på, och till väldigt bra pris dessutom! :angel: inte konstigt det när uppfödare där borta på andra sidan havet kastar ston efter oss, vi lättflirtade svenskar som köper allt vi får presenterat för oss :cool:
Kunde inte sagt det bättre...

Nu kastar jag lite sten i glashus, för jag har betäckt mitt varmblodssto med Grounau för att få ett Partbred, men bara för "eget bruk".
Mitt, och stoets första föl...och stoet är 11 år och det är så spännande.

Idag konstaterades dräktigheten ännu en gång (snart fem månader), efter det att stoet varit dåligt (feber, hälta, boxvila, stress) så vi är så glada att hon har "knipit".
Nu är hon pigg och kry (peppar, peppar) och man kan se att hon har ändrat formen lite på lilla maggen.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Tack HalyBailey, du har kloka ord, önskar vi hade kunnat ses på Riks i somras men det kommer kanske fler tillfällen. Inte för jag vet om det spelade ngn roll men PartBread skulle vara för att behålla och renrasig för att sälja.....

Shimara, Superstar, Sov, derrus, - Heja - blir så glad att känna att det finns fler nybörjare där ute. Ser fram emot härligt utbyte under året som kommer :bow: :banana:

Inser att jag faktiskt inte kan ngt - mer än det man lär sig genom att själv föda barn, om det nu räknas. T ex hade jag veterinären hemma idag (vaccination etc) och frågade lite rådvillt om jag kan kontakta honom eftersom jag tänkte betäcka stoet i vår. Han svarade 'Ja'. :o Fn oxå, lite mer stöd borde man väl kunna få :crazy:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hej! Är ny här på Buke men har läst lite här och där . Vill först och främst gratulera HalyBailey till den efterlängtade fölisen.
Jag betäckte mitt femåriga sto i sommras. På ons har hon gått 120-dagar, det är första gången för henne och mig.
Har boken Att bli med föl som jag starkt kan rekomendera.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Den boken är så bra, men man känner lite panik när man ska kolla allting, börja slita i hinnor mm. Jösses, ja.
Men jag antar att stoet klarar det mesta själv...har beslutat mig för att skaffa en trådlös kamera att ha i boxen i a f.

När jag tänker på fölningar som vänner berättat om, så kommer jag bara ihåg de som gick åt skogen...

hittade en länk i ett inlägg här på buke där man kunde se hur långt fölet utvecklats under tiden. Jättespännande.
minns inte vad den hette, typ fosterutveckling el nåt.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ska också betäcka mitt sto för första gången nästa år, det blir första gången för henne också.

Hon är ett fullblod, 5år och jag suger åt mig som en svamp allt som har med avel att göra.

Det roligaste är ju att kolla in alla snygga hingstar för att se vem som kan passa bäst.:bump:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Bok är bra det måste vi skaffa.

Kamera är också bra, läste också hayles tråd med webkamera i stallet - måste man inte ha dator där då också? Min tanke var att skaffa en enkel övervakningskamera finns ju för några hundralappar men webkamera är onekligen bättre hur löser man det?

Länken om fosterutveckling måste vi också ha :bump:

Men en sak i taget - vi måste väl ha en pappa först. Och hingstar är roligt att titta på men det finns ju många fina så vilken är bäst :crazy: :confused: :o
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det är svårt att välja hingst.Mitt sto är efter Acacio ( hopphingst) som har gett hyfsade gångartspoäng betäckte jag med Metall (Dressyrhingst) som ned ärver god hoppförmåga.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja det är nog bra med pappatankar också.

Ett tips från en fd hingstägare. Åk runt och hälsa på hingstarna. Titta inte bara på bilder och resultat och sånt. Börja gärna nu på vintern, när många av hingstarna "jobbar med annat".

Det är ju bra om det inte är alltför långt till hingsten, stoet ska ju dit också. (Om du inte ska ha semin förstås, då är det lite annorlunda).

Webkamera är bra, om man ska lägga ut det på Internet som hayley, men man kan skaffa en som bara går till TVn. Som en liten box som man sätter in i TVn och så en liten kamera i stallet. Såg några på Jula faktiskt. Finns som trådlöst, eller med kablar. Färg ljud ja det är en prisfråga.
Vet inte kvaliten, men jag kommer att skaffa en till datorn och inte lägga ut på nätet.
Visst kan det vara bra att kunna kolla sin häst från nån annanstans, men det kräver en del fixande. Kolla Hayleys hemsida, där förklarar hon hur det går till.

länk till fölets utveckling
http://www.v-p-h-a.com/foetusdevelopment/index.htm

Nu kan jag inte komma på nåt mer för tillfället :D
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hejsan !

Och välkommen till ett mkt intressant ämne inom häst sporten, nämligen aveln. Ett rosat och prisat ämne.
Det jag tänker mig i första hand är att du sätter dig ner och funderar ut vad det är du vill ha fram förnågonting. Vad vill du att denna fölunge skall göra i framtiden.
Hur ser ditt sto ut? Vad har hon gjort innan?
En grundplatta är viktigt att bygga, för dig själv...
Be någon som du har förtroende för och tillsammans kritisera och rosa ditt sto. Vad behöver hon har för förstärkning ifrån hingsten för att uppnå dessa mål du vill ha på kommande fölungen.

Oavsett vilken hingst du väljer så kostar det att få fram en fölunge och det är inte lätt i dag att sälja så man måste räkna med att kunna behålla fölungen tills den är ett år i varjefall.
Man kommer långt inom aveln om man har finger känsla för det precis som med ridningen.

Hoppas att jag inte har skrämt i väg dig.
Lotta
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Bra skrivet
Många ser inte sitt stos egna kvaliteter utan bara hingstens. Den perfekta matchningen kanske är annan är bara utseendet.
Man borde också tänka på temperamentet när man väljer, för att få fram resp tona ner stoets eller hingstens.

Jag säger emot mig själv lite, för jag har fått höra att jag ska betäcka mitt andra sto sto och välja en hingst som motsvarar hennes bra stam. Och jag vet att jag kommer att fråga de här människorna om råd när jag ska välja, för det är ett halvblod och jag kan INGET om halvblodsaveln. Hoppas då på att kunna se till andra kvaliteter än hingstens stam när det blir dags.:confused:

Mitt väntade föl är en produkt av mina absoluta älsklingar, och det har jag ingen annan förväntning på än att den ärvt sina föräldrars underbara temperament. Sen har jag sett en avkomma efter hingsten med ett sånt sto som jag har, och det är en goding. Pappa upp i dagen.
Men som sagt, de är ju två om det...;)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag kan inte heller nånting :o Och inte har jag fött barn heller :p

Men någon gång måste vara den första, jag har erfarna människor runt ikring mig, ett sto i väntans tider i samma stall som mitt (henne följer jag minutiöst!) och en nära vän och veterinär inom 5 minuter från stallet med lång erfarenhet. Plus att pållan bor tio minuters skrittväg från ett större stuteri, där det även är tänkt att hon ska insemineras. Så nog finns det stöd iaf! För att inte glömma buke, såklart ;)

Lycka till alla. Idag ska jag försöka fota min häst för att kunna få lite tips här om en bra hingst!

Ullis
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 899
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 304
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 236
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp