Bukefalos 28 år!

Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Nu puttar jag min egen tråd :angel:

Hur går det för er, räknar själv med att Iscalda har drygt en månad kvar. Magen är inte så stor som jag räknat med hon har liksom inte 'tappat ner' den än. Har varit på fölkurs och fått en massa bra tips att tänka på. Har inte investerat i ngn kamera eller så ännu, vet inte om jag ska sova i sadelkammaren eller hur jag skall bära mig åt. Jobbar helt ca 1 timmes resväg från hemmet.....

Kommer att släppa sto/föl i separat hage från början. Undrar lite hur jag skall göra med skor. Hon är skodd just nu dels för att vi har så stenig hage, dels för att hon förra hösten hade lindrig hovbensrotation så hon går med sulor bak. Hur gör ni med skor och hur tänkte ni göra med bevakningen när fölningen närmar sig?
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

HAr alltid tagit av skorna på mina hästar när de skall föla och gjorde också så med min lilla märr som hade ont i fötterna och lite fång runt jul. Tog 3-4 dagar, sen hade hon så ont! På med skorna och nu får hon stå inne tills hon blir bra igen. Att jag ångrar mig. Trodde inte att hon fortf. var så sulöm. Så tänkt ett par gånger innan du bestämmer dig för hur du ska göra. Kanske också pratat med vet, om du har nån inkopplad.
Man är ju rädd för att fölet skall bli skadat, men man vill ju inte att mamman skall ha ont heller... Inte lätt.

Har köpt en övervakningskamera på claes ohlsson, har lite svårt med signalen, men förr sprang jag ut varannan timme o smög på hästarna. De vaknade till och undrade vad jag gjorde, och jag var heltrött! Nu kan jag vakna, titta och somna igen. Helt underbart!
Några dagar funkar men om man håller på i 2-3 veckor är man ju inte så fräsch sen....
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Man ska ta ut efterbörden och breda ut den, den påminner lite om en tröja, fast utan "hål" för händerna :D
Längst ut på de två "armarna" är det viktigaste att kolla, de ska vara hela utan hål, om de är sönder eller om det fattas nån liten del kan det hända att dessa sitter kvar i livmoder väggen och det kan leda till infektioner.

Det enklaste är att man binder upp det som kommit ut av efterbörden i sig själv med ett snöre så kan inte stoet trampa sönder den, sen lämnar man fölet i boxen och tar ut stoet korta stunder, då blir hon stressad och livmodern drar ihop sig och släpper efterbörden.
Skulle hon ha trampat sönder efterbörden så den inte går att binda upp i sig själv kan man blöta en handduk och knyta fast.
Då får man ju puzzla lite :)

Bra tips är att ha en låda latex handskar tillhands, finns att köpa i 100-pack på J*la :idea:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Väcker lite liv i tråden.
Det börjar väl snart bli dags för oss nybörjare...
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jaa, snart dags. Fina är på 301 dygn idag :D En tjockis!
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

knapp


Jag har en lite dum fråga, angående fryst semin och priser..
Oftast så betalar man ju en språngavgift per säsong, oavsett antal insemineringsförsök. Men visst betalar man per "dos" för varje betäckning?
Jag menar om hingstens dos, skickas till stationen, så borde väl hingstägaren/mottagarstationen skicka semin som räcker för en seminering?
Eller skickas tillräckligt för att det ska räcka till mer än ett försök?
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag var oxå på Flyingekursen.

Vi inseminerade vårt sto första gången i onsdags & hon ska semineras igen imorgonbitti på seminstationen.

Har vi tur så blir det en renrasig holländare fölis nästa år i mars/April :bump:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

knapp


Jag har en lite dum fråga, angående fryst semin och priser..
Oftast så betalar man ju en språngavgift per säsong, oavsett antal insemineringsförsök. Men visst betalar man per "dos" för varje betäckning?
Jag menar om hingstens dos, skickas till stationen, så borde väl hingstägaren/mottagarstationen skicka semin som räcker för en seminering?
Eller skickas tillräckligt för att det ska räcka till mer än ett försök?

Ingen dum fråga! Det är lite förvirrande!
Det är olika på olika hingstar men de flesta som står på fryst så betalar du/ en dos. Sen ska en dos räcka till en seminering i en brunst. Med fryst seminerar man ju bara 1gång/ brunst då så nära ägglossning som möjligt.

Sen del hingstar tex Irco Mena (tror jag är lite osäker) så får man hem flera strån och använder sedan ett åtgången. IM har den gamla sortens strån där de är så stora att det ofta räcker med ett. De andra stråna ägs fortfarande av hingsthållaren och skall återlämnas i detta fallet.
Andra hingstar som har de moderna mindre strån behöver man 2-4 eller 6 för säkerhets skull.

/QuickStar som också ska försöka sig på FAI i år. :bump:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Så en dos är 4 eller 6 strån då?? Eller är det bara ett strå??

Är också lite vilsen här:confused:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Varierar beroende på hingst och hingstägarens villkor... Quidam de revel kan du få strån som räcker till flera föl om du har tur vid seminering och en bra vet, vissa hingstar måste du skicka tillbaka stråna på när stoet blivit dräktigt... Kolla vad som gäller för just "din" hingst så att det inte blir en otrevlig överraskning...
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

tack för svar!

Men vad brukar då själva ''dosen'' ligga på?
Förstår att det kan variera, men vad för summa rör det sig om?


Hingsten är relativt billig, 1500:- plus moms i språngavgift (gäller arabhingst)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Vet du vart man kan få reda på vad Quidam de Revel kostar att seminera med? Vore intressant att veta! :d
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Quidam de Revel kostar 750eur/strå
De rekomenderar att man använder 2 strån och man måste djupseminera = inte alla veterinärer som kan...
Noll koll på hur kvalitén är.

Det är olika på alla hingstar, på vissa köper man dosen och därmed x -antal strån, på dessa strån får du sen göra så många föl som du vill (eller ja vilja har väl inte så mycket med det att göra, skicklig vet, fertilt sto och jävla massa tur.) Calido är en sån hingst.
Vissa andra hingstar tex Irco Mena betalar du /föl och då kvittar det alltså om du bara gjorde åt halva dosen. Hingsthållaren/ägaren äger resterande strån ändå.

Hur många strån det är/dos är också varierande från hingst till hingst..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

tack för svar!

Men vad brukar då själva ''dosen'' ligga på?
Förstår att det kan variera, men vad för summa rör det sig om?


Hingsten är relativt billig, 1500:- plus moms i språngavgift (gäller arabhingst)

Står det inte på hingstens sida? Du har ju uppenbarligen hittat språngavgiften någonstans..
Hingsten kan ju ha dräktighets avgift i stället men då bör du fråga hur många strån/doser som ingår i språngavgiften, så du inte får en obehaglig överaskning.... :o

Jag har ingen aning på araber men på halvblod är det ofta ca 5000kr och uppåt/ dos (Flyinge tex)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

är det någon som vet hur cardento är på fryst?:confused: har ett 21-årigt sto som haft minst 3 föl tidigare aldrig haft problem med att ta sig dock aldrig testat fryst innan men nu är problemet att jag bor för långt norr (Umeå) ut för att dom ska kunna skicka färsk!!!!
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 294
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 227
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp