Nybörjarfrågor om katt...

C

Cuaifeach

Jag blev i veckan erbjuden en kattunge utav ägaren till min medryttarhäst, och efter lite funderingar är sambon och jag nästan säkra på att det blir en kisse. Eftersom jag aldrig har haft katt så har jag lite frågor som jag skulle bli jätteglad om ni svarar på. Kissen är nu två veckor så hon (?) kommer hit i augusti och blir då runt 9 veckor, hon är en korsning av okända raser.


Hur mycket mat/vatten ska en katt ha?
Ska man ge både burkmat och torrfoder?
Katten kommer att bli en innekatt, behöver man ta ut den på prommenader?
Vi gissar på att det är en hona, hur mycket kostar en kastrering (svara gärna på hannar också, vi är inte helt säkra på könet)? (Ungefärligt pris.)
Finns det något minsta antal veckor som katten bör vara innan man kastrerar?
Hur ofta måste man byta sand i lådan?
Vi tror att hon får korthårig eller halvlång päls, hur sköter man bäst om pälsen?
Ska man klippa klorna eller sköter den det själv på klösbrädan?

Hur mycket pengar kostar er katt i månaden?

Jag funderar lite på det här med försäkring. Varför har ni valt att ha/inte ha försäkring? Jag känner att är det så att det behövs en antibiotika kur el likn och katten sedan blir frisk så tar jag kostnaden men behöver katten en stor operation av något slag (förutom kastrering) så känner jag nästan att det är bättre att den får somna in, hur resonerar ni?

Kommer säkert att komma fler frågor allt eftersom. Det känns kul att kanske få en liten kompis här hemma som kan hålla mig sällskap när sambon är bortrest. Kissen som jag tingade idag är grå med strimbläs (är inte så bra på katt termer :D) och en vit fläck på ryggen och en på svansen.
 
Hur mycket mat/vatten ska en katt ha? Alltid ha tillgång till färskt vatten
Ska man ge både burkmat och torrfoder? smaken som baken, jag ger mina bägge, vissa ger bara torrfoder.
Katten kommer att bli en innekatt, behöver man ta ut den på prommenader? Nix, men har du en balkong hemma uppskattas det mycket av katten
Vi gissar på att det är en hona, hur mycket kostar en kastrering (svara gärna på hannar också, vi är inte helt säkra på könet)? (Ungefärligt pris.) Ung pris för hane 400-500, hona ung 700-850.
Finns det något minsta antal veckor som katten bör vara innan man kastrerar? Minst 6månader
Hur ofta måste man byta sand i lådan? Gör rent o fyll på dagligen, hur ofta du behöver byta ut hela sanden beror på vilken sand du använder.
Vi tror att hon får korthårig eller halvlång päls, hur sköter man bäst om pälsen? Borsta ofta
Ska man klippa klorna eller sköter den det själv på klösbrädan? Du måste klippa klorna regelbundet, klona slits inte på samma sätt hos en innekatt som det gör på en utekatt.

Hur mycket pengar kostar er katt i månaden? Aldrig räknat efter (har tre hemma just nu)

Två bra sidor på internet om katter:
www.katt.nu
www.katter.nu

/L
 
Hur mycket mat/vatten ska en katt ha? Fri tillgång till vatten, och ev. på torrfoder också. Så gör iaf jag, sen får han burkmat ibland.

Ska man ge både burkmat och torrfoder? Som sagt, han har alltid torrfoder framme och får burkmat nån gång då och då. Men en katt klarar sig utan burkmat så länge den får ett bra torrfoder!

Katten kommer att bli en innekatt, behöver man ta ut den på prommenader? Det tycker dom flesta katter är trevligt :)

Vi gissar på att det är en hona, hur mycket kostar en kastrering (svara gärna på hannar också, vi är inte helt säkra på könet)? (Ungefärligt pris.) 500 ca för en hankatt

Finns det något minsta antal veckor som katten bör vara innan man kastrerar? Det får någon med större kunskap i fråga svara på.

Hur ofta måste man byta sand i lådan? "Mocka" varje dag, jag brukar byta allting en gång/månad. Jag använder fresh and easy sanden.

Vi tror att hon får korthårig eller halvlång päls, hur sköter man bäst om pälsen?Katter sköter sin päls själva, men har du en långhårig katt är det bra att borsta för att undvika tovor.

Ska man klippa klorna eller sköter den det själv på klösbrädan? Jag brukar klippa klorna på min innekatt då dom blir vassa!

Hur mycket pengar kostar er katt i månaden? Min katt kostar kanske 200 kr i månaden, försäkringen 350 kr för ett år.

Kastrera, märk och försäkra din nya kompis!
 
Ok, grattis till kattinförskaffandet.
Men katten ska vara minst tolv veckor när man hämtar den. Detta för att det är mamma som lär katten hur man ska bete sig, tex med rumsrenhet. Tar man katten förtidigt ökar risken för beteendestörningar.

Övrit: Det går bra att ge katten bara torrfoder, om man köper ett bra torrfoder som har kött som huvudingrediens, tex de sorter sm säljs i djuraffärer. Burkmat kan man ge, men de har ett ganska högt kilopris, eftersom man bär hem massa vatten. Hur mycket man ska ge står på foderförpackningen, ofta är det ca 50 gram per dag. Vatten ska katten ha fri tillgång till, och det måste vara rent och fräsch eftersom katter är petiga.

Innekatter kan tycka det är kul att gå på koppelpromenad, men de flesta nöjer sig utmärkt med att vara inne. (förutsatt att den har möjligheter att klättra, klösa, gömma sig och busa)

Kastrering kostar ca 1000:- och de flesta veterinärer kastrerar från 6 mån ålder.
Klorna är bra att klippa på en innekatt, man börjar när den är liten så den vänjer sig.

Jag lägger ca 200:-/mån på min katt, då får han bra foder, och är försäkrad. Försäkring anser jag är absolut nödvändigt, även ett litet ingrepp kan rusa iväg och blir fort fyrsiffrigt. Jag tycker inte att man ska avliva en katt bara för att den blivit sjuk, det ingår inte i min begreppsvärld. Det finns mycket bra veterinärvård, men den kostar.

Tänk även på att katten ska vaccineras när ni hämtar den. Man brukar ge två sprutor med två-tre veckors mellanrum som grundvaccination.
 
men behöver katten en stor operation av något slag (förutom kastrering) så känner jag nästan att det är bättre att den får somna in, hur resonerar ni?

Att avlivning inte har något med ekonomi att göra! Försäkra katten så att ni har råd om den behöver omfattande veterinärvård nån gång. Avlivar i stället för opererar gör man bara om konvalecensen blir lång och plågsam för katten, eller om prognosen efter operationen är mycket oviss. Men man låter inte bli att operera för att det är dyrt.

mandalaki
 
Försäkring anser jag är absolut nödvändigt, även ett litet ingrepp kan rusa iväg och blir fort fyrsiffrigt. Jag tycker inte att man ska avliva en katt bara för att den blivit sjuk, det ingår inte i min begreppsvärld. Det finns mycket bra veterinärvård, men den kostar.

Nej, om den blir sjuk ska den självklart ha vet.vård jag tänkte mer på större operationer och mer avancerad vård. Jag kanske är lite skadad efter att ha sett på "Djursjukhuset" där de behandlade en katt för cancer för att den ev skulle få leva två-tre månader till, det tycker jag är mer för djurägarens skull och inte för kattens.

Vad ska jag vaccinera katten mot?

Vilket försäkringsbolag tycker du är bäst?
 
Jag har inte skrivit att det är för dyrt utan jag tänkte mer på de skäl som du angett som skäl till inte operation.
 
Jag tycker ändå att du ska försäkra. Skaffar du katt är sannolikheten stor att du blir vettlöst kär i den, och då vill du inte hamna i ekonomiska funderingar om katten blir sjuk.

Skäl mot operation har inget alls med försäkringar att göra.

Du har fått bra råd av flera. Jag instämmer i Sassys råd om att inte ta katten vid 9 veckor. Den ska vara 10, allra helst 12, innan den lämnar mamman.

En sak kan jag lägga till också: Om den blir innekatt, fundera noggrant innan du tar ut den i sele. Det KAN bli så att katten så småningom sitter och skriker vid dörren och vill ut. Bästa förutsättningarna för att det INTE ska bli så är att man går ut med den vid ungefär samma tid varje dag, och då blir man ju ganska låst.

Mina katter är inne och vet inte vad ute är. Däremot har de stor glädje av sin innätade balkong, nu på sommaren är de där ute flera timmar varje dag.

På länkarna du också fått tips finns all information du behöver. Och du har ju tid på dig att läsa på, eftersom katten är kvar hos sin mamma ett bra tag till.

Förresten: innekatter har ofta bra stimulans av en kompis, då är de aldrig helt ensamma även om människorna inte är hemma. Ta två ;).

mandalaki
 
Jag har inte skrivit att jag inte ska försäkra, jag bad om synpunkter så att jag kunde bestämma mig. Har du något tips på ett bra försäkringsbolag?

Tyvärr så har vi ingen balkong utan vi har uteplats, bor på markplan.

Ska se om de kan ha kvar katten till v.12.
 
Är det någon som vet vad SAS säger om en katt i handbagaget?
 
Jag har Agria. Minns inte hur mycket jag betalar om året, tror det är strax under 500 per katt. Om man id-märker katten får man lite rabatt.

Flyga i handbagage tror jag inte att katten får. Har för mig att den måste åka som fraktgods.

mandalaki
 
Jo, hos flera bolag får katten fortfarande åka som handbagage om buren/väskan har rätt mått och får bara flyga max två katter som handbagage totalt i planet. Hör med flygbolaget för det är olika för olika bolag. (Sedan anser jag att katten nog åker bättre i djurutrymmet, men det är ju lite nervöst att inte ha uppsikt över den.)

Jag har agria, eftersom de har högst veterinärvårdsbelopp, och de ersätter även endel medicin och rehabilitering, vilket inget annat bolag gör (gjorde sist jag kollade iaf)
 
Är det någon som vet vad SAS säger om en katt i handbagaget?
nu var det 1½ år sen jag flög med katt, men då var det iaf så att jag köpte en biljett till katten(kostade 45:-) och satte mig långt bak i planet(katten satt i en transportbox som var lite större än maxmåttet på handbagage, det belv lite trångt om benen men det gick bra ändå). jag flög ganska mycket och det var aldrig något problem.
 
Låter bra att den får flyga så att den kan få följa med hem till mamma och pappa. Om vi nu blir med katt så kommer flyget inte att bli aktuellt förän till nästa sommar men det är alltid bra att kolla upp i förväg.
 
Vad kul att du (kanske) ska skaffa katt! Tror att du har fått svar på det mesta av dina frågor. Men som någon tidigare skrev: 12 v och väldigt gärna en kattkompis. Den stimulans och lek som en annan kisse kan ge är svårt att få från en människa. Och ni kommer väl jobba heltid båda två? Två kissar innebär inte nödvändigtvis mer jobb utan bara mer att gosa med :love: :love:

Kastrerar brukar man kunna göra från 6 mån ålder, det är lite olika mellan olika veterinärer. Vaccinera gör du mot kattpest och kattsnuva. I början två sprutor med 3 v mellanrum och sedan en om året.

Mycket info finns på www.katter.nu

Lycka till! Och du, om du kunde få din kompis att kastrera sin katt skulle det ju vara toppen. :bow:Det är ju inte så att det precis behövs fler huskatter (tycker en som jobbar med hemlösa katter)
 
Både jag och min sambo är studenter så vi är ganska mycket hemma om dagarna, speciellt jag eftersom jag inte kommit så långt på programmet än. Jag tror inte att vår lägenhet erbjuder tillräckligt mycket utrymme för två kissar men blir den jätteensam och ledsen så får vi ta tag i saken då. De som äger den nu har tre vuxna katter och de har lovat att vara kattvakt när vi är bortresta så då får den träffa kompisar.

Håller med om att fler katter borde kastreras, ser annonser varje vecka i den tidning med annonser som alla hushåll får här i Umeå. Ägarna till den här kullen väntar en till närsomhelst, de trodde att katten var en hanne men magen har växt med förbluffande hastighet på senaste tiden. Funderade ett tag på att kontakta ett katthem och vara fodervärd på terminerna men nu dök det här upp istället så nu sitter vi här och klurar på saken och räknar försäkringar.
 
"Trodde" de att det var en hankatt :crazy:? Förlåt mig, jag gnäller verkligen inte på dig, men du gör nog en god gärning om du räddar en katt därifrån.

mandalaki
 
De har tre vuxna katter, en hanne och en hona, och så den som de trodde var en hanne eftersom de fått det beskedet från förra ägaren (?, lite osäker på vem som sa det). Jag har för mig att de fick katterna på köpet när de flyttade till sitt nya hus i vintras och eftersom den katten är så skygg (två av dem är stallkatter och en är innekatt) så har de inte kunnat kolla så noga. De tror att han/hon är dräktig eftersom magen blivit stor nu på senare tiden. Så det är inte bara deras fel eftersom de fick katterna "på köpet" och blev fel upplysta, men visst hade de kunnat kolla efter.

En till fråga föresten: Ägaren sa till mig att kattungarna i kullen (4 st) hade troligtvis tre olika pappor. Hur går det ihop sig?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
962
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 731
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp