Nybörjarfrågor om katt...

Ja ha, är det så det går till. ;)

Förresten, jag har en bok "Hälsoråd för häst" från apoteket är "hälsoråd för katt" lika bra? Det känns som om jag ska ta på mig ett djur vill jag kunna en del innan så att det inte blir fel.
 
Fler frågor!

Har läst i olika trådar att katten ska avmaskas och vaccineras. Vid vilka tidpunkter bör detta göras? Jag tror inte att de nuvarande ägarna kommer att göra något utav det (ska fråga när jag ska dit nästa gång). Ges avmaskningen som tablett? Hur får man i katten en sådan?

Har läst lite på sidorna ni tipsade om och ser att en vanlig åkomma verkar vara urinvägsproblem. Hur märker man att en katt har urinvägsinfektion? Kan man behandla med citronjuice under förutsättning att katten dricker det (inte för att vara snål utan för att minska på antibiotikatrycket, håller just på med antibiotikaresistens därav min fråga)?

Var på affären idag, gisses vad mycket olika kattmatssorter det finns! :eek: Det är rena djungeln, mycket lättare med hö och havre :smirk:. Antar att man får pröva sig fram och se vilken sort kissen gillar bäst.

Har suttit och räknat på veckor, om vi tar henne så kommer hon vara 12 veckor eftersom vi båda ska hem och hälsa på våra föräldrar först så då är det inget problem längre. :)
 
En fråga till. Även om det blir en innekatt, bör den ha ett halsband ändå? Det finns ju alltid en liten risk att katten smiter, vi bor ju dessutom på bottenvåningen.
 
mitt tips, tattuera öronmärkning och angående kattmat så köp i djuraffär :P jag ger Royal canin till mina, tycker det funkar bra.
 
Spolmask får katten med modersmjölken (i synnerhet om föräldrarna är utekatter), så det bör du avmaska mot så fort du får hem katten. Helst ännu tidigare, men det kommer med största sannorlikhet bli återinfekterad om mamman går ute. Det finns ett gäng preparat, både som pasta och tabletter. Fråga på apoteket. Tablett ger man långt bak på tungan och sedan försöker man hålla igen munnen på katten tills den svalt. Pasta ges också oralt. Det kan vara lite knepigt att få i en katt både pasta och tabletter. Ett tips med pasta är att om katten lyckas spotta ut en del kan man smeta det på bogen eller magen. Eftersom katter inte gillar att vara kladdiga kommer den att "tvätta" i sig maskedlet. Avmaska mot bandmask om du ser att katten är infekterad (det kryper proglottider i baken på den). Hakmask är ovanligt i sverige, men en del spolmaskpreparat tar även hakmask.

Avmaska minst en vecka innen vaccination, för att vaccinationen ska få full effekt. Parasitangrepp vrider kattens immunförsvar mot ett "parasitförsvar" och då är den inte i full förmåga att bilda antikroppar mot vaccinet.

Katten ska vaccineras första gången när den är minst åtta veckor, och sedan en gång till efter ytterligare fyra veckor. Vaccinera mot kattsnuva och kattpest. Det bästa är om du kan få uppfödaren att vaccinera katten så att den har fått båda sprutorna innan du hämtar den. Det tar ett tag att få fullgott skydd och tar man katten till en ny miljö ovaccinerad kan den lätt få en infektion. Kattsnuva är mycket smittsamt, innekatter kan smittas genom att man drar in det med skorna.

UVI misstänks genom att katten kissar lite och ofta, skvätter. Urinen kan också lukta illa, beroende på vilken bakterie som orsakar infektionen. Kontakta veterinär om du misstänker att den har problem med kisseriet.

Med ett bra torrfoder minskar risken för urinproblem och andra åkommor. Katten behöver dessutom inte äta lika mycket, så även om kilopriset är högre än på ett dåligt foder blir det inte så dyrt i längden. Du behöver inte ge burkmat. Jag har gett min kattunge Eukanuba Kitten, men gått över på Iams Kitten eftersom hon föredrar det. Hon ska kastreras om ca två månader, och efter det får hon "vuxenmat". Foder av bra kvalitet kan du köpa i djuraffärer och hos en del veterinär.

Lycka till med kissen!

Tiisa - med en spinnande kattunge som jagar fingrarna på tangentbordet. :love:
 
Nu har vi bestämt oss! En liten gul hanne (tror vi att det är) som ska heta Oliver blir det och kommer att flytta in hos oss i augusti (han är nu tre veckor gammal).

Han och min sambo föll för varandra direkt och det tog inte lång tid förän han låg och spann i sambons knä och en liten stund senare somnade han i mitt.

:love:
 
Hur mycket mat/vatten ska en katt ha? Beror på vilken mat du ger.
Ska man ge både burkmat och torrfoder? har tidigare förespråkat torrfoder, men anser idag att man bör ge hemlagad mat, bra burkmat eller 50% burkmat och 50% torrfoder
Katten kommer att bli en innekatt, behöver man ta ut den på prommenader? Man behöver inte, men de flesta katter uppskattar det.
Vi gissar på att det är en hona, hur mycket kostar en kastrering (svara gärna på hannar också, vi är inte helt säkra på könet)? (Ungefärligt pris.) Kan kosta allt ifrån 700 till 1500:- för en honkatt, mellan 400 och 900:- för en hankatt.
Finns det något minsta antal veckor som katten bör vara innan man kastrerar? De flesta veterinärer kastrerar inte före katten blivit 6 månader gammal.
Hur ofta måste man byta sand i lådan? Rensa måste man göra varje dag, men helt sandbyte och ordentlig rengöring av lådan behövs inte mer än 1 ggr/mån.
Vi tror att hon får korthårig eller halvlång päls, hur sköter man bäst om pälsen? Får katten lång päls kan pälsen behövas borstas igenom allt ifrån 1 ggr/veckan till 1 ggr/dag.
Ska man klippa klorna eller sköter den det själv på klösbrädan? Det är alltid bra att klippa klorna på en innekatt.

Hur mycket pengar kostar er katt i månaden? Beror på ganska mycket. Mina katter kostar 160kr/st i månaden bara i mat (lagar egen mat), men ger man kommersiellt foder, har dem försäkrade och köper sand landar det kanske på 150-200kr/mån.

Jag funderar lite på det här med försäkring. Varför har ni valt att ha/inte ha försäkring? Jag känner att är det så att det behövs en antibiotika kur el likn och katten sedan blir frisk så tar jag kostnaden men behöver katten en stor operation av något slag (förutom kastrering) så känner jag nästan att det är bättre att den får somna in, hur resonerar ni? Försäkring är bra att ha absolut. Det kan hända mycket med en katt. Saker som är lätta att åtgärda, men som kostar ordentligt mycket pengar. Man kan få en bra kattförsäkring för 400-500kr/år.

Angående urinvägsinfektion och urinsten så är bästa sättet att förebygga detta att katten får i sig rikligt med vatten. Det får den genom att äta bl a burkmat. Många katter som bara äter torrfoder dricker för lite vatten. Ger man torrfoder skall det inte innehålla mer än 0,08% magnesium om det gäller en hankatt. Maten skall heller inte ha ett Ph-värde under 6.3.

Och kattungen skall som sagt vara minst 12 veckor gammal vid leverans.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
962
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 726
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp