Bukefalos 28 år!

nybörjartips, tömkörning

Elina8

Trådstartare
Jag har varit sugen på att prova på tömkörning som lite omväxling, mest för skojs skull. Har aldrig tömkört innan, så nu undrar jag om ni har några bra tips?

Funderar främst på utrustning, men alla tips är varmt välkomna!:laugh:

Ska man börja med träns eller grimma? Tänkte ifall hästen får för sig att busa så kanske grimma är bättre, det kanske är svårt med eftergift i början.
Vad ska man ha för tömmar?

De tömmar jag kollat på är väldigt långa, 8 meter! Jag har en liten islänning och jag har fått för mig att det är enklare att vara lite närmare hästen. Jag kommer utan tvivel att snubbla över alla meter jag ska samla upp i så fall.
Fick en idé idag i stallet när jag såg en som använde en gramantygel. Kan man använda en sån istället? Borde väl gå bra eller?

Hur ska man börja? Allmänna och specifika tips om tömkörning mottages tacksamt!
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

jag tycker tömkörning är riktigt svårt! Så mitt bästa tips är att ta hjälp (framförallt om hästen inte är jätte-erfaren heller!)
Och börja på ett inhängat område! Det gjorde inte jag och ja, det blev svårare än det hade behövt vara.

Sen illar jag att ha lagom långa tömmar ;) vill inte vara inom "sparkszonen" men inte 50 meter bakom heller, man vill ju kunna ha kontakt med hästen.

En jag tycker tömkörning är väldigt roligt och det tycker ofta hästarna också! Så lycka till :)
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Jag hade tänkt testa lite i ridhuset. Känns säkert och bra.
Jag känner inte så många hästmänniskor, så i så fall skulle jag behöva ta hjälp av tränare, vilket jag iofs tror hade varit bra men jag skulle vilja prova lite själv först och se hur det går. Utan några som helst krav, bara testa om hästen och jag gillar det.

Jag vågar nog säga att min häst inte sparkar. Han har blivit väldigt motiverad många gånger (bla. av en otroligt ettrig och lekfull unghäst) men han har knappt markerat, så har är inte typen som behöver röd rosett. Hade ändå inte tänkt gå precis bakom, känns som att det är svårt att se riktigt då? Utan kanske börja gå bredvid och sen backa lite och gå snett bakom.

Jag har ingen aning om hästen är tömkörd eller körd heller för den delen. Jag har aldrig gjort det, men han har 17 år före mig som jag inte vet så mycket om.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Hej hej!

Anders Eriksson har skrivit en jättebra bok om tömkörning. "Hästens arbete i töm. Tömkörning - grunden för ridning och körning"

Jag har bara billig utrustning från H**ks... En såndär svart gjord i nylon och tömmar som är 16 m. Gjorden är väl acceptabel enl. A. Eriksson. Det är bäst om man sätter buntband som kniper om tyget under ringen så den står ut och inte nyper fast tömmen, om du fattar vad jag menar. Hade jag haft råd hade jag såklart köpt en gjord från T*rnsjö och lädertömmar, men ja.. :)

Jag har inte tömkört så mycket, men lusläser boken och kan verkligen rekomendera den.

Lycka till!

Ida
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Tack för tipset, jag har kikat lite på den boken men inte riktigt bestämt mig för om det är nåt att ha.

Jag har en träningsbok för islänningar med mycket markövningar på lång töm (typ long reining) som jag hade velat prova på om det går bra. Väldigt enkla övningar som jag tycker verkar bra att börja med.

Måste man ha en gjord? Har den någon annan funktion än att hålla tömmarna?
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Jag tror nog det är bäst, men jag är verkligen nybörjare jag också, så jag kan ju inte säga att man måste. :) Du har fler möjligheter med hur du kan "koppla" tömmen, även rama in tex. och spontant tänker jag även på säkerheten... Att tömmarna inte hamnar för långt ner så de trasslar in sig i benen.

Lite svar från en osäker amatör. ;)
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Ja, det är klart, skulle man tappa tömmarna så släpar de nog mer efter än mitt emellan benen. Så det är klart.

Hur började ni, med träns eller grimma, eller bettlöst kanske?
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Hänger också på den här tråden, har 3 islänningar som skulle behöva tömköras. Jag tycker det är supersvårt, men har knappt provat heller.. :)

Har i dagsläget en hööks-gjord, och 16 meters runda lädertömmar och 8 meter textiltömmar och tycker båda är för långa...

suktar efter Hilbar's longergjord med höga stående ringar, den är fin!

Globus har en kopia på tärnsjös som ser fin ut, men ganska styv kändes den..
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Ang Anders Eriksson så finns det en DVD också -Hästens arbete i töm där han tar upp arbetet från början. Tycker själv filmen är toppen, tyvärr inte läst boken än.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Skulle absolut råda dig att ta hjälp av en tränare första gången. Om man är osäker och ovan och själv provar för att se om ni tycker det är kul, kan det ställa till en massa elände för både dig och hästen. Det tar fem sekunder att ställa till en katastrof om hästen t ex vänder och trasslar in både dig och sig själv i tömmarna. Sen kommer det att ta er många timmar med erfaren hjälp att ställa misstaget till rätta igen.
Gjord är ett måste tycker jag, i synnerhet om man är ovan och inte har full koll på tömmarna. Ett bra tips om man tror sig trassla till tömmar är att börja med att arbeta på lång tygel dvs gå bredvid hästen vid sadelläget och jobba den vid hand. Då vänjer sig hästen vid att lyssna på någon som är på marken istället för på ryggen vilket kan vara konstigt för en del hästar. De blir osäkra när människan kommer långt bakom. I synnerhet hästar som är mkt NH tränade och vana att följa sin ledare inte att leda själva...
Lycka till!
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

jag är inte särskilt bra på att tömköra, men brukar använda en vanlig brösta/(skit)sele när jag tömkör ponnyn. mina tömmar är ca 6m och räcker för mig. första gången jag tömkörde så gick jag vid baken och svängde mycket över bommar och sånt. sen så flyttade jag mig längre och längre bak och började arbeta i trav samt "longera". dock så var ponny troligen både tömkörd och inkörd innan jag fick honnom.

har tömkört min stora häst en gång, och då tog jag ring mank delen från ponny bröstan och satte ihop det med en sadelgjord och använde som tömkörnings gjord. det fungerade lite sisådär men då jag bara tömkört en stor häst en gång innan så blev det lite krångligt.
ska köpa en ordentlig tömkörnings gjord och ta hjälp av min tränare nästa gång då min häst tycker om att blir tömkörd.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Skulle absolut råda dig att ta hjälp av en tränare första gången. Om man är osäker och ovan och själv provar för att se om ni tycker det är kul, kan det ställa till en massa elände för både dig och hästen. Det tar fem sekunder att ställa till en katastrof om hästen t ex vänder och trasslar in både dig och sig själv i tömmarna. Sen kommer det att ta er många timmar med erfaren hjälp att ställa misstaget till rätta igen.
Gjord är ett måste tycker jag, i synnerhet om man är ovan och inte har full koll på tömmarna. Ett bra tips om man tror sig trassla till tömmar är att börja med att arbeta på lång tygel dvs gå bredvid hästen vid sadelläget och jobba den vid hand. Då vänjer sig hästen vid att lyssna på någon som är på marken istället för på ryggen vilket kan vara konstigt för en del hästar. De blir osäkra när människan kommer långt bakom. I synnerhet hästar som är mkt NH tränade och vana att följa sin ledare inte att leda själva...
Lycka till!


Det var precis så jag tänkte! :idea: Jag har gjort det innan, men mina vanliga tyglar som är långa men inte riktigt så långa att jag känner att jag kan jobba helt ohindrat. Det är också så de gör i boken jag har fått lite inspiration.
Övningarna är väldigt enkla, halt, svänga, framdelsvändning, halv öppna. Tycker det hade varit ett bra sätt att få hästen att slappna av och arbeta fritt. Min häst spänner sig lätt och är väldigt stel, därför är jag intresserad av att testa och se om detta kan få honom att slappna av och kunna mjuka upp honom lite.
Jag tänkte att en gramantygel kunde vara bra, för då har jag lite längre än mina vanliga tyglar, men jag kan fortfarande arbeta nära hästen utan att ha 10 meter töm i handen.

Kanske ska tillägga att det gått bra de få gånger jag arbetat honom från marken. Har gjort det ett par gånger efter jag ridit. Då har jag bara suttit av och gått bredvid. Har inte varit några som helst problem, det enda jag saknar är att kunna byta sida utan att behöva släppa tyglarna, vilket jag hade kunnat med gramantygel som är såpass lång.
 
Senast ändrad:
Sv: nybörjartips, tömkörning

Spännande, utan något som helst på huvudet. Såg ju ut att gå bra ändå.

Jag kommer nog köra på fegvägen och använda träns.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Vad skulle kunna hända om du kör i ridhus?
På mitt sätt kan man ju prova utan att ha så mycket utrustning.
Om hästen har lärt sig att flytta sig från tryck borde det ju gå bra.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

För mej är inte detta tömkörning utan snarare tolkning utan skidor eller pulka (menar inte att vara elak :)) Jag tömkör mina hästar mycket en 13 årig dressyrhäst samt en 2½ åring. Den gamla arbetar jag på töm för att hon ska arbeta, få upp ryggen, muskla sig och arbeta i rätt form utan att en ryttare sitter och "stör", arbetar även med skänkelvikningar, öppnor osv - mycket användbart och kan ge stöd till ytterligare träning uppe på ryggen då man ser hästen från sidan i arbete. Unghästen tränar jag i att ta bettet och lära sig svänga, stanna osv. När du longerar och vill att hästen ska bromsa och den inte gör det är det svårt att påverka däremot i tömkörningen kan du hjälpa till mycket mer du har mer kontroll på hästen och kan hjälpa till med förståelsen med dina kommando. Enligt mej tömkör man i träns för att det ska ge effekt.

Vad gäller längden på töm tycker jag det är bättre att samla ihop en längre töm om man jobbar hästen nära för då kan du länga ut om den blir skrämd eller hoppar iväg. Vad gör du när tömmen tar slut, tappar den......= lös och skrämd häst.

Gjord är ett måste för att tömmarna inte ska hänga helt löst och gärna en med flera olika lägen att sätta tömmarna i.

Ha gärna någon som leder hästen först så den inte blir skrämd av tömmarna på sidorna och sticker iväg eller snurrar runt.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Jag har precis börjat lära mig det här med tömkörning, dock noga övervakad av tränare och med häst som kan allt. Och glad för det är jag för jevlar vad svårt det är!! :eek: Men underbart roligt när man får till det! :love: Kör med ordentlig gjord, tygtömmar (åtminstone 10 meter långa), träns, inspänning (enklast möjliga, löst satt) och pisk. I ridhus eller på inhägnat område. Hästen är ett halvblod på 170 i manken. Ser till att ha en innertöm (hand-bett-gjord) och en yttertöm (hand-gjord-bett) för att det helt enkelt är lättast när man är ovan.

Nu vet jag inte riktigt vad för tips du kan tänka dig ha nytta av. Kan berätta lite om vad vi pysslar med så får du gärna fråga om det är något du undrar över :)

Vi börjar alla pass på volt. Kallas väl eg. dubbellongering och inte direkt tömkörning men det är ett bra sätt för mig att lära mig hantera tömmar/pisk och hitta kommunikationen med hästen (rösthjälper och position). Tränar övergångar halt-skritt-trav-galopp och har börjat nosa lite smått på öka-minska i trav.

På rakt spår håller vi oss i skritt och kämpar med konsten att gå rakt fram. Vi är löjligt duktiga på skänkelvikningar och framdelsvändningar men det där med att gå rakt fram, svänga 90 grader och fortsätta rakt fram är skitsvårt. Här släpper jag pisken då det blir en sak för mycket just nu. Då är det bra att ha börjat på volten och fått igång hästen i trav och galopp så att man har lite bjudning att ta av. Eller omvänt, om man har den typen av häst, har gjort av med den överflödiga bjudningen.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Underbart att se dig träna med den hästen, syns hur roligt ni har det. Kollat in din hemsida serru;).
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Vad gäller längden på töm tycker jag det är bättre att samla ihop en längre töm om man jobbar hästen nära för då kan du länga ut om den blir skrämd eller hoppar iväg. Vad gör du när tömmen tar slut, tappar den......= lös och skrämd häst.

Gjord är ett måste för att tömmarna inte ska hänga helt löst och gärna en med flera olika lägen att sätta tömmarna i.

Ha gärna någon som leder hästen först så den inte blir skrämd av tömmarna på sidorna och sticker iväg eller snurrar runt.

Jag tycker absolut att man ska tänka på säkerheten, men jag tror inte att det är någon större risk att ha kort töm på min. Han är väldigt cool, och de få gånger han har reagerat på något så hoppar han till och tvärstanner. Inget springande.

Han är inte så stor heller (b-ponny) så därför tror jag också att det skulle vara enklare med kortare. Jag vill gärna kunna komma åt honom också, dvs kunna använda spöt för att hjälpa till och peta in rumpa osv. om vi börjar jobba lite mer med formen sen.

Tackar alla för bra tips!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 283
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp