Bukefalos 28 år!

nybörjartips, tömkörning

Sv: nybörjartips, tömkörning

För mej är inte detta tömkörning utan snarare tolkning utan skidor eller pulka (menar inte att vara elak :)) Ser det ut som om att hästen drar mig? Så kändes det iallafall inte.Jag tömkör mina hästar mycket en 13 årig dressyrhäst samt en 2½ åring. Den gamla arbetar jag på töm för att hon ska arbeta, få upp ryggen, muskla sig och arbeta i rätt form utan att en ryttare sitter och "stör", arbetar även med skänkelvikningar, öppnor osv - mycket användbart och kan ge stöd till ytterligare träning uppe på ryggen då man ser hästen från sidan i arbete. Unghästen tränar jag i att ta bettet och lära sig svänga, stanna osv. När du longerar och vill att hästen ska bromsa och den inte gör det är det svårt att påverka däremot i tömkörningen kan du hjälpa till mycket mer du har mer kontroll på hästen och kan hjälpa till med förståelsen med dina kommando. Enligt mej tömkör man i träns för att det ska ge effekt.

Vad gäller längden på töm tycker jag det är bättre att samla ihop en längre töm om man jobbar hästen nära för då kan du länga ut om den blir skrämd eller hoppar iväg. Vad gör du när tömmen tar slut, tappar den......= lös och skrämd häst.

Gjord är ett måste för att tömmarna inte ska hänga helt löst och gärna en med flera olika lägen att sätta tömmarna i.

Ha gärna någon som leder hästen först så den inte blir skrämd av tömmarna på sidorna och sticker iväg eller snurrar runt.
I början ska man inte ställa för höga krav på sig själv och hästen. Så lätt är det ju inte. Så man kan ju börja med att styra i rätt riktning innan man bryr sig om formen.
Innan man klarar svänga och stanna är det ingen idé att bry sig om formen.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Sök i fjordtokans trådar. Hon är duktig. Eller skicka PM och fråga!

Jag tycker också att Anders E:sons DVD är bra. Kolla också DVD:n om lång tygel Ellen Ofstad / Piet Bakker.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Hänger också på den här tråden, har 3 islänningar som skulle behöva tömköras. Jag tycker det är supersvårt, men har knappt provat heller.. :)

Har i dagsläget en hööks-gjord, och 16 meters runda lädertömmar och 8 meter textiltömmar och tycker båda är för långa...

suktar efter Hilbar's longergjord med höga stående ringar, den är fin!

Globus har en kopia på tärnsjös som ser fin ut, men ganska styv kändes den..
Om du har tid nu till helgen så är det tömkörningsclinic med KG Svensson i sundsvall på lördag kl 13! Sedan är det kurs där hela helgen också. (jag har plats i min bil, men jag ska vara med på kursen så jag är där hela helgen)

Jag har en globus gjord om du vill komma och klämma/prova.

Själv tömkör jag mina ponnyer med däckeln från körselen.
 
Sv: nybörjartips, tömkörning

Sök i fjordtokans trådar. Hon är duktig. Eller skicka PM och fråga!

Jag tycker också att Anders E:sons DVD är bra. Kolla också DVD:n om lång tygel Ellen Ofstad / Piet Bakker.

Jag såg klipp från Piet Bakker, har sett Ellen i klipp tidigare när hon leker fritt, fantastiskt roligt att se.
Just Piet Bakkers "long reining" klipp inspirerade mig jättemycket när jag såg det första gången. Blev jättesugen, men sen dess har det inte hänt så mycket. Jag har som sagt testat lite med vanliga tyglar, men skulle vara skönt att kunna gå både bredvid och lite bakom också, speciellt för att kunna byta sida.

Tack för tipset om fjordtokan, ska kolla om jag hittar nån spännande tråd. Tack tack!:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 282
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp