Bukefalos 28 år!

Nysande marsvin

Dravena

Trådstartare
Utan några andra symptom, kan det vara förkylning? Har hört tuva nysa ungefär en gång om dagen sen hon kom. Hon är inte snuvig, ögonen rinner inte, hon äter bra och är pigg. (Springer runt på golvet några timmar om dagen)
Ska såklart ringa veterinären imorgon, men tänkte fråga vad ni marsvinskunniga tror?
 
Både dyr og mennesker hoster og nyser en gang i i mellom, uten at det er noe. Ett nys om dagen er innenfor det jeg ville kalle normalt, hvertfall når marsvinet virker friskt ellers. :) Marsvinet mitt kom hvertfall med et lite "pftt" en gang i blant! ;) Men å ringe dyrlegen kan ikke skade, bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite!

:)
 
Det är vad jag tycker också, men man vill ju vara säker med sin lilla gris, speciellt nu när det är en till på gång, så inte båda blir sjuka. :crazy:

Men som sagt, ringer veterinären och kollar, det skadar ju inte!
 
Nu har jag pratat med en smådjursveterinär här i stan. Hon tyckte inte att det lät som allvarlig förkylning. Eftersom hon är så pigg och äter bra fick jag rådet att ta tempen och ge henne syntetiskt c-vitamin. :)
 
du kanske borde ge lite extra c-vitamin i förebyggande syfte , ifall hon kanske är på väg att bli förkyld.. ?

jag brukar pressa ur en apelsin och "hälla" i mitt marsvin varje morgon och kväll, blev frisk efter ett tag, och ja har heller inte sedan dess haft problem med förkylningar..
 
Det var ungefär det veterinären sa också! Har smulat en c-vitamin över maten som hon sa, och nu är nysningarna mycket bättre. :)
 
Vårt marsvin fikk flytende vitamin C fra te-skje (spoon) hver dag, så var vi sikre på at han fikk i seg nok. :)
 
okej :) :) fördelen med apelsin är ju att dom ofta tycker att det är himla smaskigt ! :d
 
Tänk på att ger du stora mängder med c-vitaminer så får du inte gå ner i dos tvärt för då kan marsvinet få sjörbjugg ialla fall även om den sedan får en "normaldos" för marsvin.
Det kallas för falsk sjörbjugg.
Själv har jag askobinsyra i skåpet redo att blandas i vatten om det skulle behövas men än så länge ( lite mer än 2 år) så har dom klarat sig alldeles utmärkt på främst vitkål :)
 
Alla mina marsvin har hittils varit jätteskeptiska mot mjuka, blöta frukter, som apelsin, mandarin, kivi, osv.. Och vitkål ville de inte röra ens..

De flesta lärde sig dock att acceptera apelsin till slut (utan större hurrarop visserligen)
Nyposoppa tyckte en del var smaskigt, man tar nyponsoppepulver, och strör det över andra, fuktiga grönsaker, så att det fastnar. Eller så gör man en gröt (kli, eller pellets) och har nyponsoppa i.

Brustabletter använder jag inte, de innehåller bikarbonat, som är inte snällt mot marsvinets mage (inte människans heller) hellre kör jag sönder tuggtabletter med mortel.

Apropå mat, jag är så besviken, köpte marsvinsgodis till min pojke till jul, (droppar, exotiska frukter) han tog en i mun, och spottade ut den på direkten. Nu känner han igen de på lukten, och vill inte ens smaka. Jag har provat att blanda några i hans mat, men han bara puttar de ur matskålen. Trodde att han skulle tycka att det var lite gott iaf
 
Ja, det har jag också hört. Nu är iaf nysningarna borta och har varit det sen igår. Ska jag trappa ner genom att börja ge en halv tablett om dagen ett tag och sen ge en fjärdedel ett tag osv?

Trodde också att hon klarade sig bra med vitkål, och lite paprika och broccoli ibland, men det är ju bäst att göra som veterinären säger! ;)
 
Tuva tycker inte om apelsin, däremot clementiner. :confused: Märkliga gris!

Vad nora tycker om vet jag inte än, hon kom ju igår. Paprika var däremot inte nån störra favorit, hon gick direkt på vitkålen och lämnade paprikabiten. :eek:
 
Ja, trappa ner långsamt så kroppen "hänger med" så risken för att hon blir sjuk pga falsk sjörbjugg minskar till obefintlig :)
 
mina är som helt galna i både apelsin och kiwi, plommon tycker dom är smaskigt också.
 
Marsvin kan vara svåra att övertyga att annat än vad dom har lärt sig som små faktiskt går att äta :crazy:
 
Mm, de ratar konsekvent det deras mammor ratade iaf. Men Kaxe-mannen, han har blivit ännu petigare efter att ha gått på "bete" halva sommaren. Det verkar som han mera går på instinkt, än vad matte ger honom. Saker som han tycker är konstiga, de äter han inget alls av. I naturen är det ju bättre att vara skeptisk, än förgiftad.
 
Tack för hjälpen! Då ska jag börja trappa ner till helgen. Skönt att det finns så många kunniga här. :)

Tuva äter det mesta faktiskt, bara man kan locka henne att smaka. Nora verkar lite mer skeptisk, men sallad, gurka och melon funkar bra iaf. :D Och konstigt nog är hon alldeles tokig i vitkål, som tuva brukar äta bara för att hon är hungrig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: sthu
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 215
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 744
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Steralisering
  • Tjockistråden 3
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp