Bukefalos 28 år!

Nysande marsvin

tt marsvin ska inte äta citrusfrukter över huvudtaget så de förslaget kan du nog ta å strunta i totalt.
vad e de för underlag i buren som du har? e de spån så kan du behöva byta till något som är damfrit och parfymfritt. och om du har ett hö som är damigt eller om det är av dåligt kvalitet så kan det vara det det är fel på. mitt marsvin gjorde samma sak när hon kom och jag fick byta båda två. :D
 
De kan ju äta, men inte så himla ofta. Det är dessutom inga större favoriter här, så det hade inte gått i vilket fall. De står på spån, som ska vara dammfritt. Höet är också bra kvalitet, men eftersom tuva gärna gräver ner sig i både spånet och höet är det klart att hon får lite i näsan. Nu har jag bara hört nån liten fnysning från båda marsvinen om de ligger mitt inne i en stor höhög, men inga vanliga nysningar. :)
 
Apelsin går alldeles utmärkt om man inte ger det för ofta (munsvamprisk hos vissa marsvin) om marsvinet tycker om det vill säga.
Problemet är snarast att ett marsvin lärs som liten vad man kan äta och sedan är det svårt att övertyga dom som vuxna att annat än vad dom fått innan går att äta.
Undatag är marsvin som min Stina som äter nästan allt (dock ej apelsin :D)
Så citrusfrukt går alldeles utmärkt att ge till sitt marsvin ;)
 
jo men då ska det väll bara vara en skiva har jag hört iaf, så jag personligen struntar i citrusfrukterna och håller mig till annat...
okej, min nös dagligen innan jag byte underlag, nu har det börjat lätta upp och hon nyser mindre och mindre.
 
jo jag vet att det går, men det var minimalt så jag anser att man lika gärna kan säga att man inte bör ge dom citrusfrukter specilet inte som en c-vitamin källa eftersom att det ska handla om så små mängder när man ger och att man inte ska ge det så ofta.
mina marsvin e lite smått kräsmagade, och dom e väldigt lustigt i sitt beteende, i buren gnager dom aldrig på någonting har lagt in torkad majs för att dom ska få knaga på nåt och hårt bröd oxå å dom vägrade peta på det ens, däremot så fort som dom är utanför buren så ska dom gnaga på allt.
 
Ja men att inte ha det som c-vitminkälla är ju en annan sak ;)
Det är ju inte samma som att dom inte skall äta det alls.
Man får tänka på att det finns folk här som inte förstår att man kan ge apelsin men inte ofta och inte ge dom som ger sina marsvin en hjärtattack eller så :p

Jag använder vitkål som främsta källa till c-vitamin.
Det är billigt, det finns hela året det är bra och marsvinen äter det :)
Behöver dom extra så har jag askorbinsyra i mitt djurskåp ståendes.
Frukt får mina ca var 3:de dag och det hade även inkluderat apelsin om dom hade tyckt om det vilket dom inte gör.
 
Som sagt så tycker inte mina ens om apelsin, tuva har ätit en klyfta clementin en gång men det duger inte längre. :smirk: Därför struntar jag i det helt! :)

Mitt spån SKA vara dammfritt, men det gäller nog bara så länge de inte rotar runt för mycket i det. Har nyst av det själv idag, så ska pröva något nytt istället.
 
mina får vitkål och morrot dagligen (om båda finns hemma, glömde att köpa morrot sist tillexempel). å så får dom lite gott ibland. å så är pelletsen dom får c-vitamin berikad.
hur vet man om ens marsvin har fått C-vitamin brist egentligen?
 
har faktiskt inte ens provatv om mina små filurer tycker om det än.
jag har remis kattsrtö, är pelleterade saker utav pappper är dammfritt och luktfritt, men desvärre så klumpar det sig inte så de e himla svårt att rensa ut det man får alltid ta mer än bara det som är nerpissat, så de går åt en del å de e ju lite synd eftersom att det kostar 60 kr per påse och påsen innehåller inte så himla mycke. :(
 
Är det toalätt du har?
Man kan använda bränslepellets istället om man kan få tag på det.
Är mycket billigare :D
 
nej jag har det över hela buren, e ju en form av kattsand men det bildar ingen klump utan man får slänga det som är nerpissat och en del tyill och ibland en hel del till. :(
vart skulle man kunna få tag på det tror du?
 
Symtom på c-vitamin brist är:
Nedsatt aptit, marsvinet har svårt att röra sig, svullna leder, bakbensförlamning, kan ibland även få diarré större infektionsrisk, sköra tänder och även blödningar.
Marsvin kan dö av det :(
Jag har haft marsvin i mer än 2 år nu och det älsta är 5 år gammal och ingen har visat några som helst symtom.
Dom har alltid fått vitkål och morot varje dag förutom då jag bytt ut vitkål om tex broccoli odyl :)
Då ger jag dom ca ½ blad/marsvin men dom äter sällan såpass mycket.
 
jo jag vet, :( det är hemskt.
jag har haft mina i lite mer än tre månader nu, köpte dom direkt utav uppfödaren, fick man desutom ett bättre pris än det som dom tar i djuraffärerna :)
 
Bränslepellets är sådant man använder i pelletspannor för att värma upp hus.
Finns att köpa på granngården vet jag men även andra ställen har jag sett.
Du får höra dig omkring :)
 
jasså så nära, då ska ja ta å kolla upp det, ska ju ändå ditåt å köpa kalcium fosfat till hästen så. har du någon koll på mängden å priset eller? så man vet hur mycke pengar man ska dra med sig?
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: sthu
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 224
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 744
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp