Bukefalos 28 år!

Nytt jobb, ett trevligt problem

Mirtai

Trådstartare
Jag har ett arbete jag trivs med på en bra arbetsplats med bra kollegor. Dock känner jag att jag vill utvecklas och gå vidare inom organisationen (kommunal verksamhet). Jag har pratat med min chef och hon vet om att jag vill få andra arbetsuppgifter.

Så jag har sökt ett jobb i en annan kommun och varit på intervju där. Det kändes väldigt bra, och jag vill gärna ha jobbet om jag blir erbjuden det. De kommer förhoppningsvis lämna besked inom någon vecka.

I fredags pratade min chef med mig om att det finns ett ledigt jobb med de arbetsuppgifter jag vill ha. Vill jag ha tjänsten så kommer hon arbeta för att det ska bli så. Jag sa att jag ska fundera på saken och återkomma.

Så hur gör jag nu? Jag vill ju helst ha tjänsten i den andra kommunen, men om jag inte får den vill jag ha tjänsten här. Men jag förstår ju att de inte kan vänta flera veckor på svar från mig...

Jag tänker att jag måste berätta för min chef att jag sökt ett annat jobb? Kan jag vara så ärlig att jag säger att jag sökt ett annan jobb jag vill vänta på besked om innan jag bestämmer mig om tjänsten hon erbjudit?

Ett angenämnt problem, men jag vill göra rätt och inte bränna några broar inför framtiden!
 
Ring till det jobbet du helst vill ha, fråga hur processen går och förklara läget. Se om du kan få besked tidigare helt enkelt. Jag skulle dra mig för att berätta för chefen om det andra, för det signalerar väldigt starkt att du kommer söka dig vidare. Det kan man göra i ett läge där du inte får gehör för dina önskemål, men i det här fallet så jobbar ju chefen för att du ska få ditt önskemål och jag som chef skulle nog jobba lite mindre för det om det känns som du ändå söker dig någon annanstans.
 
som jag ser det så har inte din nuvarande chef lovat dig en ny tjänst på ditt jobb utan bara att hon ska lobba för dig. Det betyder inte att du är garanterad tjänsten, och även interna rekryteringar kan dra ut på tiden.

Om jag var dig skulle jag ha lite is i magen och säga till chefen att du är intresserad och gärna vill veta mer om de möjligheterna, samtidigt som du håller dig uppdaterad på vad som händer med rekryteringen på det externa företaget.

Jag skulle inte berätta för nuvarande chef att jag sökt annat jobb för precis som @starcraft skriver så kanske inte din chef skulle fortsätta stödja dig på samma sätt. Skulle det inte bli något med det externa jobbet så har du lite grann bränt dina chanser att gå vidare internt eftersom du visat att du vill flytta på dig.
 
som jag ser det så har inte din nuvarande chef lovat dig en ny tjänst på ditt jobb utan bara att hon ska lobba för dig. Det betyder inte att du är garanterad tjänsten, och även interna rekryteringar kan dra ut på tiden.

Om jag var dig skulle jag ha lite is i magen och säga till chefen att du är intresserad och gärna vill veta mer om de möjligheterna, samtidigt som du håller dig uppdaterad på vad som händer med rekryteringen på det externa företaget.

Jag skulle inte berätta för nuvarande chef att jag sökt annat jobb för precis som @starcraft skriver så kanske inte din chef skulle fortsätta stödja dig på samma sätt. Skulle det inte bli något med det externa jobbet så har du lite grann bränt dina chanser att gå vidare internt eftersom du visat att du vill flytta på dig.

+ @starcraft

tack för svar :)

Ska förtydliga att chefen sa att hon skulle arbeta för att tjänsten inte skulle behöva utlysas alls, i värsta fall bara internt. Men det är ju inte säkert det går, beroende på vad facket går med på.

Jag får försöka utöva tålamod (min sämsta sida...) och höra av mig till det externa jobbet om någon dag och se om tidsplanen håller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 812
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 814
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp