Nytt register – ”Ingen vet var hästarna finns”

Har kollat med 2 st fårgrannar , de anmäler inte heller flytt till/ från annans marks PPN, underförstått självklart då( som förut) att den andra marken inte betas av ägarens djur och där det då inte finns ett PPN som används. Men det är bara grannar- de kanske struntar i det.?
Skulle vi köra djur till PPN- annans mark- där ägaren har en egen flock nöt så måste vi anmäla flytt.

Jag fattade som att frågan gällde annans ppn men jag kanske missförstod :).
 
...vad gäller vet vårdsfrågan så pågår en diskussion kring det. Jag ska delta i ett möte om det om ett par veckor faktiskt. Vi får se vart det landar.
 
Självklart.
Men visst finns det sponsrade jordbruksdjur.
Du vill ha billigare veterinärvård till dina hobbyhästar?
 
Självklart.
Men visst finns det sponsrade jordbruksdjur.
Du vill ha billigare veterinärvård till dina hobbyhästar?
Jag för min del vill att hästar ska tillhöra en kategori djur inte som i dagens läge två olika. Det skulle förenkla allting om de antingen räknas som sällskapsdjur eller som produktionsdjur. Som det är nu så får vi mer eller mindre skiten från bägge världar men inte fördelarna av någon av världarna. Bara en sådan sak som att en hästs bete inte räknas på samma sätt som en kossas och att man inte får hålla häst på de marker man håller kor för att de i det läget räknas som sällskapsdjur (och det här handlar inte om att djuren betar olika utan om bara om att de inte kan bestämma sig).
 
Jag för min del vill att hästar ska tillhöra en kategori djur inte som i dagens läge två olika. Det skulle förenkla allting om de antingen räknas som sällskapsdjur eller som produktionsdjur. Som det är nu så får vi mer eller mindre skiten från bägge världar men inte fördelarna av någon av världarna. Bara en sådan sak som att en hästs bete inte räknas på samma sätt som en kossas och att man inte får hålla häst på de marker man håller kor för att de i det läget räknas som sällskapsdjur (och det här handlar inte om att djuren betar olika utan om bara om att de inte kan bestämma sig).

Fast det som kommer hända, om hästar klassas som produktionsdjur, är att hästar kommer delas in i antingen eller. Alla hästar kommer inte vara det utan bara troligen avelsdjur osv. Så rent krasst blir det inte enklare (men i min värld mer rättvist och smart).
 
Med tanke på hur många hästar som finns i Sverige och hur många som arbetar med hästar i olika former borde väl hästar vara en helt egen kategori?
Eftersom många hästar reser och tävlar och byter stall på ett helt annat sätt än tex kossor och får men samtidigt är ett lantbruksdjur men å andra sidan inte ett produktionsdjur (ytterst sällan här i Sverige i alla fall väl :confused:) så varför inte en helt egen kategori lämpligen döpt till häst ;)
 
Jag för min del vill att hästar ska tillhöra en kategori djur inte som i dagens läge två olika. Det skulle förenkla allting om de antingen räknas som sällskapsdjur eller som produktionsdjur.

Men om de ska klassas som produktionsdjur med det som hör till så borde? de väl ingå i livsmedelskedjan på ett helt annat sätt än nu?
Men många vill ju inte slakta, jag har svårt att se hästen som ett produktionsdjur om det samtidigt ska hållas borta från livsmedelskedjan av många? som ist ska avliva hemma, gräva ner etc.
 
Bara en sådan sak som att en hästs bete inte räknas på samma sätt som en kossas och att man inte får hålla häst på de marker man håller kor för att de i det läget räknas som sällskapsdjur (och det här handlar inte om att djuren betar olika utan om bara om att de inte kan bestämma sig).

Men de betar väldigt olika.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Pudlan
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 877
Senast: Madick
·
D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp