Bukefalos 28 år!

Nytt utseende på Bukefalos

Det är fortfarande samma gamla forum, men med en ny stil.
Ett första tips, ge den nya stilen några dagar, det är lätt att tycka att det mesta var bättre när det såg ut som det gjorde i går :)

Jag har nu arbetat med den här nya mer avskalade layouten ett tag.
Först tyckte jag det kändes lite konstigt att använda den då en del funktioner är lite annorlunda, men efter att ha använt den ett tag tycker jag nu att den helt klart är bättre än den gamla.

Med den nya stilen har det kommit en del nya funktioner och förbättringar.
Det finns numera en så kallad klibbig meny. När man läst till slutet av en sida och kanske vill byta forum och då skrollar uppåt kommer det fram en meny så man inte behöver skrolla hela vägen upp.

Högerspalten är lite "klibbig" den med, vilket gör att det inte är en massa tomrum där i slutet av trådarna.

Den nya stilen är lite mer luftig och fungerar bland annat därför ännu bättre än den gamla på mobiler.

Bukefalos nya logga och en del ikoner ser numera snygga ut på högupplösta mobiler, detta oavsett hur mycket man zoomar.

Texten på sidorna har ett nytt typsnitt som bör fungera bra och se mer likadant ut oavsett vilken skärm man använder.

Kategorier och forumhuvudsidan har fått ett snyggare, mer avskalat och mer kompakt utseende:
http://www.bukefalos.com/forums/
Man kan numera även fälla ihop mindre intressanta kategorier där, om man vill.

I trådlistan där man tidigare såg vem som skrivit senaste inlägget i en tråd ser man numera även den användarens avatar, vilket jag tycker är snyggt och användbart.

Det har funnits möjlighet att testa den nya stilen i några dagar och jag har fått in en hel del synpunkter i en tråd under Om Bukefalos. Dessa synpunkter har lett till en del ändringar och förbättringar. Kom gärna med fler synpunkter om ni hittar något som verkar fungera konstigt.
 
@Gunnar Går det inte att göra så de underforum som syns är de man personligen använder mest? Och inte de som folk generellt använder mest.
Som Gunnar förklarat det innan så är det inte de mest populär som syns, utan hur många man ser beror på hur stor skärm man har.
Har man liten skärm (mobil tex) så plockas de bort i den ordningen de ligger. Dvs, först försvinner Ungdom, sen Senior, Förälder, Hund ect ect.
 
@Amanda_F
Var ser du något rosa i standardstilen?

Håller med dig om det andra dock. Jag hade önskat att underforumen som syns skulle vara de som man använder mest. För egen del använder jag sällan eller aldrig något av de som syns nu; Hem & hobby, Om bukefalos, Bevakat, Nytt...

@Gunnar Går det inte att göra så de underforum som syns är de man personligen använder mest? Och inte de som folk generellt använder mest.

Det där tror jag diskuterades tidigare och det var inte de som användes mest som syndes utan de som syndes utan de som var "sist i raden" tror jag.
 
Som Gunnar förklarat det innan så är det inte de mest populär som syns, utan hur många man ser beror på hur stor skärm man har.
Har man liten skärm (mobil tex) så plockas de bort i den ordningen de ligger. Dvs, först försvinner Ungdom, sen Senior, Förälder, Hund ect ect.

Det där tror jag diskuterades tidigare och det var inte de som användes mest som syndes utan de som syndes utan de som var "sist i raden" tror jag.
Jag vet, fast Gunnar har mig veterligen lagt till både Bevakat och Nytt. Det fanns inte innan, från mobilen då. Men min fråga var egentligen bara om det går att göra så de länkar som visas är de man mest klickar på. Vet inte om Gunnar har svarat på det tidigare.
 
Jag vet, fast Gunnar har mig veterligen lagt till både Bevakat och Nytt. Det fanns inte innan, från mobilen då. Men min fråga var egentligen bara om det går att göra så de länkar som visas är de man mest klickar på. Vet inte om Gunnar har svarat på det tidigare.
Att Bevakat och Nytt syns är för att de lades sist och alltså blir kvar längst. De är tillagda för hand och alternativen är i princip att lägga dem först eller sist.
Forumen visas i den ordning de har på forumsidan.
http://www.bukefalos.com/forums/

Jag ser ingen anledning att ändra den ordningen.
Jag provade tidigare en meny som inte hade det vita fältet med underforum, man fick då peka på överkategorin och fick då en dropdown med alla underforum. Men jag har fått intrycket av att många ville ha den vita undermenyn.

Ett alternativ är att faktiskt klicka på kategorilänkarna och få fram en sida med alla underforum. Ex.vis grenar:
http://www.bukefalos.com/categories/grenar.87/
 
@Gunnar Jag ha stora problem från mobilen, jag kan liksom inte scrolla utan ytan har blivit så känslig att jag klickar på saker hejvilt.. Mycket irriterande att inte kunna läsa en tråd, få upp massa reklam istället och sånt.
Kanske bara är jag men hade inte det problemet tidigare :)
 
Jag ser ingen anledning att ändra den ordningen.
Jag provade tidigare en meny som inte hade det vita fältet med underforum, man fick då peka på överkategorin och fick då en dropdown med alla underforum. Men jag har fått intrycket av att många ville ha den vita undermenyn.
Ja, den vita undermenyn är väldigt praktisk, åtminstone när jag sitter vid datorn. Jag kan leva med att den inte blir så användbar när jag är inne från mobilen, eftersom jag sällan/aldrig är inne på de underforum som syns då. Anledningen att jag undrade var att det skulle generera mindre klick för att komma till de underforum jag mest är inne på, men rullmenyn går lika bra.
 
Jag är inne på datorn och jag tycker att det är så mycket snyggare, fräschare och.. Helt enkelt bättre! Tummen upp från mig :up:
 
Är det bara jag eller är buke rätt segt? Jag kan klicka på en länk 3-4 gånger utan att det händer något. När jag får notiser och klickar på flaggan, så försvinner notiserna bara. Det kommer inte upp någon ruta, utan jag måste klicka igen och öppna en ny sida för att se vad det gäller.

Tidigare hände något annat underligt. Jag skulle lägga in multicitat och klickar på den knappen, och buke drar mig vidare till något underforum (?) med islandshäst? O_o
 
Fast då måste man först peka på dem, och därefter hitta rätt, d v s två rörelser istället för en. Jag kan knappast vara ensam om att ha ledvärk och tycka att detta är onödigt jobbigt.

Plus att menyn som hänger med lägger sej över texten och bilderna.

Klart störande på exempelvis avel och utrustning :bajskorv:
 
Jag gillar det mesta, utom en sak. Har inte läst igenom tråden så frågan kanske har varit uppe tidigare.

Den översta bannern i högermenyn med reklam, den precis under texten "vill du ha en banner på Bukefalos", bråkar med mig jämt. Ungefär varannan gång jag markerar antingen "Breaktown", "konversationer" eller "notiser" så lägger sig denna dropdownmeny bakom bannern. Så det blir helt omöjligt att klicka på något i menyn. Har inte heller lyckats hitta något mönster i när det blir så och när det inte blir så.
 
Den översta bannern i högermenyn med reklam, den precis under texten "vill du ha en banner på Bukefalos", bråkar med mig jämt. Ungefär varannan gång jag markerar antingen "Breaktown", "konversationer" eller "notiser" så lägger sig denna dropdownmeny bakom bannern. Så det blir helt omöjligt att klicka på något i menyn. Har inte heller lyckats hitta något mönster i när det blir så och när det inte blir så.

Detta är inget jag hört om förut. Provade själv nu, både när menyn är klibbig och i toppen av sidan, inga konstigheter. Vilken webbläsare, enhet använder du.
 
@Gunnar

Nu har jag återigen fått upp sex och gravidtrådar som rekommenderas.

Som 56årig ofrivilligt barnlös tycker jag verkligen inte om att få sådana trådar rekommenderade.
Inte heller sextrådar då var och ens läggning är något jag fullständigt skiter i, har nära vänner inom alla läggningar.

= jag har aldrig och skulle aldrig klicka på en sån tråd så det beror inte på det att dom ligger där.
 
Troligen visas dessa trådar för att många andra användare varit intresserade av dem. Vilka trådar och vilka bilder som visas till dem är något som helt och hållet sköts av Google.

Jag hade hoppats att du skulle vara på lite bättre humör när jag jobbat hårt en längre tid med en ny layout som är tänkt att fungera ännu bättre på mobil och som jag tror är mer lättläst och användarvänlig om man ger den lite tid så att man hinner vänja sig vid den.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 617
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
22 053
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 812
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 756
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp