Och vad är nu detta för stam? Fullblodskorsning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har inte bara lyckats kära ner mig i en stor KWPN herre, utan nu också i en överväxt korsningsponny :angel:
Det är som sagt en korsningsponny, en överväxt sådan, ca. 158 cm i mkh.
Han är född 2000 i Sverige. Så han är alltså ingen import.
Att rida är han extremt lyhörd, känslig och framåt. Hans gångarter är stora men mycket lätta och luftiga, känns nästan som att man svävar fram :love:
Skulle väl tippa på att han tävlingsmässigt ligger någonstans kring LA-LA, så hyfsat utbildad är han också! :)

Men nu till det jag egentligen undrade över:
Stammen är E: Topfair Milou (E: Smedhults Torped) U: Bluebury Moll (U: Bosworth Moll) UE: Shaftesbury xx (E: Prince de Galles xx)

- Att hans morfar och morfars-far är engelska fullblod har jag förstått, men vad är Topfair Milou? Hittar nämligen inget om hans ras...Rimligen bör han ju vara ponny av något slag, med tanke på att hans avkomma är korsningsponny...
- Hans mor är ju rimligen halv-fullblod, men eftersom att hennes mor Bosworth Moll inte har något xx efter sitt namn, betyder det då att hon inte är engelskt fullblod? Och i så fall, vilken annan ras är tänkbar? Halvblod av något slag?
- Med tanke på att Shaftesbury xx är engelskt fullblod, är det då mest troligt att han var galoppör?
- Om vi ponerar på att Topfair Milou är ridponny, och Bluebury Moll fullblod/halvblod, borde inte avkomman då vara reggad som svensk ridponny istället för korsningsponny? För som jag förstått det är det enligt ponnyförbundet "ok" med korsning ponny-fullblod-halvblod, eller misstar jag mig? För t.ex. Minotaurus är väl egentligen ett halvblod, men används, och Green River xx är väl engelskt fullblod?
 
Pappan är New Forest så hästen är en ridponny, mamman är ren xx. Kolla i Blå Basen, kan inte länka från telefonen.
 
Googlar man på Topfair Milou så ser man att han är New Forest. Kastrerades vid 5 års ålder och han få några avkommor innan dess. Men troligen inte godkänd och säkert därför inte avkomman är registrerad som ridponny. Kan jag tänka mig.

Bluebury Moll verkar vara ett fullblod, hon har i alla fall lämnat 2 halvblodsavkommor som verkar vara reggade med gröna papper i ASVH.
 
Är det möjligtvis Maverick din korsning heter? Tog i så fall hand om honom som fölunge. Har haft hand om och ridit både mamman och pappan. Molly var ett underbart litet fbl på endast 152 cm. Hon hoppade riktigt bra. Pappan som kallades för Mille var som tidigare skrivit en New Forest, C-ponny. Tyvärr var han inte helt korrekt i ett framben vilket gjorde att han aldrig visades fram som hingst. Hoppade super och hade riktigt trevliga gångarter. Bägge föräldrarna gick som ridskolehästar under några år. Har nog bilder kvar på dom och även på Maverick som föl.
 
@Zuzzi Tack! :)
Fick nämligen för mig att hästen blev ridponny om föräldrarna var renrasiga, oavsett om fadern var godkänd, så det var därför jag inte fick ihop hur han kunde vara korsningsponny först ;)
 
Du kan se stamtavlan här; http://www.allbreedpedigree.com/ind...se=MAVERICK&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=
Red en halvsyster till Maverick som heter/hette Blue Bell hos Anne Lindblad på 90-talet. Hon var triangelmärkt och var en mycket speciell dam, hade fantastisk takt, knepig häst, lite knäpp, typisk Elogehäst enligt vissa ;) Hon köptes av en tjej som skulle betäcka henne med någon annan ras, minns ej vilken, men hon har en avk e. Sack. Jag skulle ha fått låna denna speciella dam hon inte sålts, lite synd men men ;)
 
@asan Åh, att jag inte tänkte på Allbreed! *Hallå lilla grå, vakna!* :grin:
Intressant! Inte visste jag att han ens hade någon halvsyster, och än mindre på modern sida! :)
 

Liknande trådar

Avel När jag var liten lärde vi oss att olika raser skriver ut härstamningen på olika sätt, men jag kan inte minnas vilka regler som gäller...
2
Svar
21
· Visningar
9 407
Senast: warg
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 014
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp