Bukefalos 28 år!

Ögat "lyser" rött.

Evergreen

Trådstartare
Ögat \"lyser\" rött.

Idag när jag var ute och hälsade på gammelpippin, så låg solen på genom fönstret bredvid hans bur, och han var så glad så. Satt på högsta pinnen i stora buren och burrade upp sig och sjöng lite. :) Så söt.
Iaf, när jag kollade lite närmre på honom i solskenet såg jag att båda hans ögon blev "röda" i solljuset, pupillen liksom.
Kan inte minnas att jag sett det förut.
Någon som vet vad det kan bero på?
Pippin är gammal, köpte han 97 och hur gammal han var då vet jag ej, så han kan vara allt mellan 7 och uppåt.
Har tidigare misstänkt att han ser lite dåligt, då han inte hoppar omkring lika mycket i buren som när han var ung, och inte heller verkar se mig lika väl som tidigare.
I övrigt är han pigg vissa perioder, men vill ibland inte sova på pinnarna längre, så ibland sitter han på golvet eller i matskålen, och han sjunger inte lika mycket som tidigare. Men i övrigt är han frisk, äter och dricker, och när han är glad och det är fins väder så sjunger han. :)
 
Re: Ögat \"lyser\" rött.

Vet inte om det finns rubinögda fåglar, men han kanske är det?
Blev lite smått chockad själv när en av första rådisarna också blev sådär, men luskade ut att han var rubinögd och då var allt frid och fröjd igen, till nästa orosattack :D
 
Re: Ögat \"lyser\" rött.

Det vet jag inte heller. :crazy:
Men jag är nästan säker på att han inte har varit så förut.
 
Re: Ögat \"lyser\" rött.

Det röda du såg är förmodligen blodkärlen som går i ögat. Jag vet inte hur tydligt de brukar synas på fåglar, men på kaniner och marsvin syns att ögat är rött i rätt vinkel. Det är blodkärlen det och inget farligt!
 
Re: Ögat \"lyser\" rött.

Låter du din fågel sitta själv?
 
Re: Ögat \"lyser\" rött.

Ja.
När vi köpte honom hade jag honom själv i ungefär ett år (vilket han inte på något sätt vantrivdes av), sen köpte vi en hona.
Och under dom kommande åren så fick dom ungar och jag hade även 2 kärlekspapegojor.
I höstas var det bara han och hans "unge" kvar dom tyvärr dog (av någon anledning som jag inte har en aning om :( ) och nu är han själv igen.
Ska köpa en hona inom kort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Viva
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 909
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Lite bakgrund. Köpte Hiiri för nästan exakt ett år sedan då hon var 7 månader gammal. Bodde då i ett hus på landet samman med några...
2
Svar
32
· Visningar
3 823
Senast: LiZH
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 278
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp