Öländsk ridsport i förändring: ”Hårda toner som vi inte ville vara med om”

När årets tävlingssäsong drog i gång, dök det upp resultat från en nybildad ridklubb i listorna. Föreningen Ölands Sportryttare har lockat till sig en rad ryttare, både från fastlandet och Öland. En stor andel av klubbens licensierade tävlingsryttare tävlade tidigare för Ölands Ryttarförening. Vi ställde frågan om varför det har blivit så, till föreningarnas båda ordföranden; Kristine Kraaijenbrink från Ölands Sportryttare och Sofie Jacobsson, Ölands Ryttarförening.
 
Om man struntar i egen anläggning, inte driver ridskola utan bara är funktionär på tävlingar man hjälper till att arrangera - perfekt upplägg för den som inte behöver en gemensam anläggning.

Ser inga konstigheter alls.
 
Om man struntar i egen anläggning, inte driver ridskola utan bara är funktionär på tävlingar man hjälper till att arrangera - perfekt upplägg för den som inte behöver en gemensam anläggning.

Ser inga konstigheter alls.

Men vem ska hålla tillgodo med fräscha anläggningar, bra hinder (om vi snackar hoppning) osv om alla (eller iallafall många) tänker så?
 
Sista gången Jag satt i tävlingskomitten för en mycket, mycket liten klubb försökte jag dra ned på ambitionsnivån. Folk, funktionärer, användes och används fortfarande orimligt konstigt.

Jag var tvungen att stå och hälsa folk välkommen. Det var löjligt. De som hyr Box kan städa och descinficera själva eller betala vitt med moms för firma att göra jobbet, Annars kan hästen stå i vagnen eller ryttaren promenera med sin häst. Det skulle serveras fika, hembakt ungefär och lunch olika rätter och korv. Lägg ut allt sådant på entreprenad. De som har mindre pengar, tar med sig egna mackor och termos. Toaletten kan kosta en tjuga och så kan en be en person ta hand om städning efter varje besökande, dvs lägg ut toaletten på lokala rumänske,bulgariska tiggaren som kan hjälpa till och kanske kan hjälpa till med mer saker.

Nu är det naturligtvis väldigt olika på olika klubbar men klubbarna kan inte ha arbetsuppgifter som är rent av löjliga för då fungerar det inte. Finns det en anläggning som tydligen ska skötas så är det utan tvekan jobbig situation, speciellt om ledningen vill ha Top notch nivå och det inte står i samklang med arbetskapacitet för medlemmarna. Är det då vissa som står installade på anläggningen så visst är det ett problem. De får ju då billigare boxhyra för funktionärernas ideella arbete.

Ställer jag då inte upp på idiotarbetsuppgifterna som göra den tredje varianten av lunch, tacos, är jag illojal, värd att skvallras friskt om och folk hälsar knappt. Nu är det kanske speciellt med vår lilla, lilla klubb och vill vår ledning egentligen mest ha en extrasommarstuga där folk ska träffas med hästar och massa frivilliga som ska underhålla den stugan känns det som.

Jag vet inte vad som hänt här men problemet är ganska gammalt och erkänt allmänt är min erfarenhet och förtjänar att bli diskuterat.

Sänk servicenivån på tävlingar som är enklare.

De större tävlingarna kan de som har pengar åka på och då betala för. Det har inget med umgås och rida hästar att göra, ibland vill ju djurskyddsvänner förbjuda ridning och tävling.

Jag skulle aldrig, never ever, under några omständigheter åka på en sån tävling (eller komma tillbaka om jag inte visste i förväg hur kasst det var).

Jag lägger MYCKET hellre 80 kr på vällagad lunch (och då dessutom kanske ger lite extra klirr i klubbkassan) än en tjuga för att få gå på toa. TJUGO kr för att kissa?! På en tävling?! Alltså, nej.
Skulle de dessutom utnyttja rumänska tiggare skulle jag hålla mig ännu längre därifrån.

Jag tävlar lokalt, och skulle inte nöja mig med skruttiga tävlingar med motiveringen att de med pengar kan åka på de vettiga tävlingarna. Skräptävlingar för fattiglappar och fina tävlingar för de rika? Snacka om att göra ridning till en rikemanssport.
 
Ja, det var lite eller mycket kontroversiellt med toaletten och tiggare, samtidigt är det ett samhällsproblem och hästfolk kanske ska ha eller utveckla ett bredare perspektiv. Samhället behöver utveckla ett bredare perspektiv??

Det sitter tiggare överallt idag i Sverige, fattiga. Idag demonstrerar svenskar för rättvisa i hela landet och samtidigt sitter det tiggare i varenda hörn på torgen där demonstrationerna går fram. Ja... jag vet inte vad jag ska säga.

Det finns enkla arbetsuppgifter på varenda tävling och det arbete som ska utföras är redan idag ideellt eller med andra ord, svart. Folk har inte tid eller råd att vara ideella funktionärer i den tid och mängd som krävs. Dessa människor från Rumänien och Bulgarien behöver arbete och framförallt pengar.

Jag fattar inte riktigt varför de tycker att tre olika rätter på lunch är så viktigt. Jag vet inte riktigt vad de håller på med men har de för mycket folk att förfoga över så tycker jag inte jag behövs för att varken hälsa folk välkomna eller göra tacos. Jag står emot gnället, jag väljer att behålla mina djur framför att lähågga massor med tid och pengar på tävlingar. Det pr olika nivå, jag har en nivå , de en annan.
 
@Problematisk det handlar om att fokusera.

Vad är verksamheten? Tävling eller tre varianter av lunch? Väljer de tre varianter av lunch Med svartarbetande funktionärer istället för att förenkla tävlingsplatsen och så får de utnyttja andra än mig och fortsätta skriva sura inlägg om folks ovilja att vara funktionärer.
 
@Problematisk om det ändå handlade om 80kr då skulle åtminstone klubben få pengar, det är typ 35 kr för lunch, tre olika varianter. Det är fortfarande så att jag då arbetar åt klubbmedlemmar men det är ju enbart de som är på tävlingen men iochförsig pr alla där så det höll inte. Jag gör det om jag har tid och orkar. Jag brukar fika, underbart fikabröd.
 
@tara skrev:

Det finns enkla arbetsuppgifter på varenda tävling och det arbete som ska utföras är redan idag ideellt eller med andra ord, svart. Folk har inte tid eller råd att vara ideella funktionärer i den tid och mängd som krävs. Dessa människor från Rumänien och Bulgarien behöver arbete och framförallt pengar.

Hur tänker du här? Ska tiggarna få betalt och övriga funktionärer arbeta ideellt? Eller ska alla funktionärer ersättas med tiggare? Hur ska de få betalt, svart eller vitt?
 
Här finns det massa klubbar utan anläggning, inga problem alls då det finns en uteanläggning på Åbytravet som är byggd för att klubbar ska hyra för tävling, så en ren hyr anläggning så bara obetalda arbetare när det är tävling som den klubben som hyr står för under själva tävlingen.

Ps SM i hoppning för häst går där i år, hyrt har en klubb som har riktigt fina inne banor (klubben har haft inne SM innan) men saknar banor för ett SM ute. Ds
 
@Problematisk @yennork jag har inga lösning på era frågor men visst finns det en gränsdragning mellan svart arbete och ideellt. Gränsen är olika för olika människor i olika tider i livet antar jag.
 
@Problematisk @yennork jag har inga lösning på era frågor men visst finns det en gränsdragning mellan svart arbete och ideellt. Gränsen är olika för olika människor i olika tider i livet antar jag.

Du föreslog att vissa funktionärer skulle få betalt (toalettstädande tiggare). Samtidigt skulle då andra funktionärer jobba gratis eller? Eftersom du föreslog detta tog jag för givet att det fanns en tanke bakom.
 
@Problematisk @yennork jag har inga lösning på era frågor men visst finns det en gränsdragning mellan svart arbete och ideellt. Gränsen är olika för olika människor i olika tider i livet antar jag.
Nej gränsdragningen är inget du kan göra själv utan det är myndigheterna som avgör och att anställa tiggare att jobba tillsammans med ideella krafter på en tävling är som att be om att få saken prövad och det lär inte bli ett gynnsamt försök från klubben. Jag vet ingen som anser det är ideellt arbete att ha en tiggare som arbetar för svarta pengar utom möjligen du då.
 
Det får man ju genom att betala för tillgången på anläggningen. Precis som inom andra branscher, där man behöver en anläggning. Och så sker ju idag. I det ingår målade hinder etc.

Jag ser ett problem i att man betalar sig ur det mesta, det gör ju att det kommer bli just bara de med pengar som har råd att hålla på med tävlingsridning, det kommer finnas rent proffessionella tävlingsarrangörer på alla nivåer och plötsligt blir det orimligt dyrt för de som inte har pengar - då är vi där jag hoppas att ridsporten aldrig hamnar, rikemanssport.
 
Jag ser ett problem i att man betalar sig ur det mesta, det gör ju att det kommer bli just bara de med pengar som har råd att hålla på med tävlingsridning, det kommer finnas rent proffessionella tävlingsarrangörer på alla nivåer och plötsligt blir det orimligt dyrt för de som inte har pengar - då är vi där jag hoppas att ridsporten aldrig hamnar, rikemanssport.
Redan idag är problemet att för få engagerar sig - vad är alternativet? Tvång? Majoriteten bestämmer.
 
Jag tycker det vore bra att man inte kan köpa sig fri helt enkelt. Utan att alla måste vara med och bidra, då minskar förhoppningsvis problemet med att för få engagerar sig

Men hur gör du då med de klubbar som redan idag inte har tillräckligt med funktionärer för att arrangera tävlingar? Det är ju lätt att skrika nej, men svårare att hitta rimliga, fungerande lösningar.

Om ingen vill engagera sig, kan man inte tvinga dem. Och vill ingen - blir det inget. Återstår betalningstävlingar.
 
Men hur gör du då med de klubbar som redan idag inte har tillräckligt med funktionärer för att arrangera tävlingar? Det är ju lätt att skrika nej, men svårare att hitta rimliga, fungerande lösningar.

Om ingen vill engagera sig, kan man inte tvinga dem. Och vill ingen - blir det inget. Återstår betalningstävlingar.

Alltså jag tycker ju att de som tävlar själva borde inse att om de inte hjälper till blir det inga tävlingar, de borde liksom stå i första ledet till att vilja hjälpa till. Med avseende på trådstarten är det ju uppenbart att det finns tävlingsryttare som tycker att "nån annan" ska fixa allt. Jag tycker det stinker och tycker att det ska motarbetas på alla upptänkliga vis. Hade jag fått bestämma hade de som vägrar hjälpa till inte fått lösa licens - enkelt va ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp