Öländsk ridsport i förändring: ”Hårda toner som vi inte ville vara med om”

När årets tävlingssäsong drog i gång, dök det upp resultat från en nybildad ridklubb i listorna. Föreningen Ölands Sportryttare har lockat till sig en rad ryttare, både från fastlandet och Öland. En stor andel av klubbens licensierade tävlingsryttare tävlade tidigare för Ölands Ryttarförening. Vi ställde frågan om varför det har blivit så, till föreningarnas båda ordföranden; Kristine Kraaijenbrink från Ölands Sportryttare och Sofie Jacobsson, Ölands Ryttarförening.
 
Alltså jag tycker ju att de som tävlar själva borde inse att om de inte hjälper till blir det inga tävlingar, de borde liksom stå i första ledet till att vilja hjälpa till. Med avseende på trådstarten är det ju uppenbart att det finns tävlingsryttare som tycker att "nån annan" ska fixa allt. Jag tycker det stinker och tycker att det ska motarbetas på alla upptänkliga vis. Hade jag fått bestämma hade de som vägrar hjälpa till inte fått lösa licens - enkelt va ;)

Och jag tycker marknaden ska få bestämma - då kan fler leva seriöst på hästnäringen. Inte bara svartrucklarna och rufflarna.
 
Jag tro att huvudproblemet är att kostnaden för att hålla en tävlingsanläggning underskattas å det grövsta, speciellt för anläggningar för inomhustävlingar. Samt att man överskattar medarrangerande klubbars insatser för att arrangera en lyckad tävling.

För en ordentlig anläggning för inomhustävlingar med minst två ridhus så talar vi om en investering på 30-50 miljoner, den är svår att räkna hem om man inte samtidigt driver ridskola på anläggningen. Driver man ridskola så är intresset att hyra ut anläggningen till en renodlad sportklubb för en tävling tämligen svalt, då man samtidigt förlorar intäkter från ridskolan. Att ta in sportklubben som medarrangörer brukar för det mesta betyda att man får hjälp av ett dussin förvirrade själar som kan placeras på banan eller på parkeringen, medans alla tyngre funktionärsposter som tävlingsledare, sekretariat, domartorn och framhoppning får klubben som äger anläggningen ändå bemanna.

När det gäller tävlingsplatser för utomhustävlingar tro jag att travbanorna kommer att ta över. Där har man redan gjort investeringarna i erforderlig mark, parkeringsplatser, gäststallar och annan infrastruktur. Gör man bara investeringen i ett par ridbanor med fibersandsunderlag så kan man enkelt utnyttja hela den befintliga anläggningen mer utan att det stör huvudverksamheten nämnvärt.
 
... även om det ska ske med hot och tvång.

Det blir liksom inga tävlingar om folk inte hjälper till som funktionärer - jag kan på riktigt inte begripa varför den ekvationen ska vara så svår. Vill man tävla så ingår det att hjälpa till så att det alls blir tävlingar. Om egoismen är högre värd än det solidariska så får man väl kalla det för tvång då.
 
Ja, det var lite eller mycket kontroversiellt med toaletten och tiggare, samtidigt är det ett samhällsproblem och hästfolk kanske ska ha eller utveckla ett bredare perspektiv. Samhället behöver utveckla ett bredare perspektiv??

Det sitter tiggare överallt idag i Sverige, fattiga. Idag demonstrerar svenskar för rättvisa i hela landet och samtidigt sitter det tiggare i varenda hörn på torgen där demonstrationerna går fram. Ja... jag vet inte vad jag ska säga.

Det finns enkla arbetsuppgifter på varenda tävling och det arbete som ska utföras är redan idag ideellt eller med andra ord, svart. Folk har inte tid eller råd att vara ideella funktionärer i den tid och mängd som krävs. Dessa människor från Rumänien och Bulgarien behöver arbete och framförallt pengar.

Jag fattar inte riktigt varför de tycker att tre olika rätter på lunch är så viktigt. Jag vet inte riktigt vad de håller på med men har de för mycket folk att förfoga över så tycker jag inte jag behövs för att varken hälsa folk välkomna eller göra tacos. Jag står emot gnället, jag väljer att behålla mina djur framför att lähågga massor med tid och pengar på tävlingar. Det pr olika nivå, jag har en nivå , de en annan.

Väldigt förenklad sanning. Jag har sett tävlingar roddas på anläggning där allt finns, cafeteriorna är ofta på entreprenad. Det är ändå väldigt mycket jobb och väldigt få vill hjälpa till.
 
Tvinga? att tävla är högst frivilligt och vill någon tävla så hjälp till på 1 till 2 tävlingar om året eller hitta någon som är med i ditt ställe för en peng.
Fast det är ju ett reellt problem. Det finns inte funktionärer, trots att folk vill tävla.

Återstår att köra med tvång och hot (”du måste annars...”)
 
Sista gången Jag satt i tävlingskomitten för en mycket, mycket liten klubb försökte jag dra ned på ambitionsnivån. Folk, funktionärer, användes och används fortfarande orimligt konstigt.

Jag var tvungen att stå och hälsa folk välkommen. Det var löjligt. De som hyr Box kan städa och descinficera själva eller betala vitt med moms för firma att göra jobbet, Annars kan hästen stå i vagnen eller ryttaren promenera med sin häst. Det skulle serveras fika, hembakt ungefär och lunch olika rätter och korv. Lägg ut allt sådant på entreprenad. De som har mindre pengar, tar med sig egna mackor och termos. Toaletten kan kosta en tjuga och så kan en be en person ta hand om städning efter varje besökande, dvs lägg ut toaletten på lokala rumänske,bulgariska tiggaren som kan hjälpa till och kanske kan hjälpa till med mer saker.

Nu är det naturligtvis väldigt olika på olika klubbar men klubbarna kan inte ha arbetsuppgifter som är rent av löjliga för då fungerar det inte. Finns det en anläggning som tydligen ska skötas så är det utan tvekan jobbig situation, speciellt om ledningen vill ha Top notch nivå och det inte står i samklang med arbetskapacitet för medlemmarna. Är det då vissa som står installade på anläggningen så visst är det ett problem. De får ju då billigare boxhyra för funktionärernas ideella arbete.

Ställer jag då inte upp på idiotarbetsuppgifterna som göra den tredje varianten av lunch, tacos, är jag illojal, värd att skvallras friskt om och folk hälsar knappt. Nu är det kanske speciellt med vår lilla, lilla klubb och vill vår ledning egentligen mest ha en extrasommarstuga där folk ska träffas med hästar och massa frivilliga som ska underhålla den stugan känns det som.

Jag vet inte vad som hänt här men problemet är ganska gammalt och erkänt allmänt är min erfarenhet och förtjänar att bli diskuterat.

Sänk servicenivån på tävlingar som är enklare.

De större tävlingarna kan de som har pengar åka på och då betala för. Det har inget med umgås och rida hästar att göra, ibland vill ju djurskyddsvänner förbjuda ridning och tävling.

Märkligt inlägg.

Cafeterian är väl ofta sådant som drar in rätt mycket pengar till klubben, därav ett rätt viktigt inslag för klubben snarare än för de tävlande.
 
@Problematisk det handlar om att fokusera.

Vad är verksamheten? Tävling eller tre varianter av lunch? Väljer de tre varianter av lunch Med svartarbetande funktionärer istället för att förenkla tävlingsplatsen och så får de utnyttja andra än mig och fortsätta skriva sura inlägg om folks ovilja att vara funktionärer.

Ideellt arbete är inte svartarbete.
Att gratis hjälpa till är inte svartarbete.
 
@Problematisk @yennork jag har inga lösning på era frågor men visst finns det en gränsdragning mellan svart arbete och ideellt. Gränsen är olika för olika människor i olika tider i livet antar jag.

Gränsen är jättetydlig och ligger på samma plats för alla.
Ideellt arbete= lägga ner tid gratis.
Svartarbete: Ta betalt för en arbetsuppgift men inte redovisa för skatteverket.
 
Jag förstår den poängen - men konsekvensen hade varit så förfärligt trist för många som då inte hade haft råd att tävla.


Själv gillar jag nog mer det kollektiva och solidariska tänket

Det är inte en rättighet att få tävla.
Dock kan jag tänka mig att det skulle bli mycket lägre efterfrågan efter tävlingar om det var, säg, dubbelt så dyrt att göra en start.
 
När det gäller tävlingsplatser för utomhustävlingar tro jag att travbanorna kommer att ta över. Där har man redan gjort investeringarna i erforderlig mark, parkeringsplatser, gäststallar och annan infrastruktur. Gör man bara investeringen i ett par ridbanor med fibersandsunderlag så kan man enkelt utnyttja hela den befintliga anläggningen mer utan att det stör huvudverksamheten nämnvärt.

Fler och fler travbanor har väl redan ridbanor på innerplan? En del med sand om det är fibersand vet jag inte. Åby, Eskilstuna, Mantorp, Axevalla, Jägersro, Bollnäs har eller är på gång. Kalmar har en gräsbana men den används inte speciellt ofta.
 
Jag tycker att det har blivit en tråkig utveckling. Man vill tävla och vill att andra ska ordna så som man vill ha det, men man vill inte själv lägga ner någon tid på att ordna för andra. Istället vill man betala sig fri. Även om det ger klirr i kassan så löser det inte problemet med att det behövs ett antal funktionärer för att ett evenemang ska flyta på.

Själv lägger jag ner många dagar varje år på att anordna unghästtester. Vår avelsförening har ju ingen egen anläggning utan hyr, men förutom harvning gör vi allt själva med våra egna funktionärer. Det är ett rätt stort maskineri som ska dras igång för att allt ska fungera för de som deltar.
 
Överlag så vill folk göra mindre och mindre arbete speciellt oavlönat/ideellt arbete. Ingen vill hjälpa till för det är inte mitt problem/ansvar, ingen vill anstränga sig för att underlätta lite för någon annan. Ser även de tendenserna på jobbet :(
Och det är mycket sorgligt men hur ska man vända den trenden :confused:
 
Fast det är ju ett reellt problem. Det finns inte funktionärer, trots att folk vill tävla.

Återstår att köra med tvång och hot (”du måste annars...”)
Vill någon tävla så hjälp till eller köpa sig fri genom att leta reda på någon som hoppar in mot betalning, en tjänst som tdb kanse kan ha där folk kan skriva in sig om dom är villiga att hoppa in när någon vill köpa sig ur att hjälpa till.
 
Ja, det var lite eller mycket kontroversiellt med toaletten och tiggare, samtidigt är det ett samhällsproblem och hästfolk kanske ska ha eller utveckla ett bredare perspektiv. Samhället behöver utveckla ett bredare perspektiv??

Det sitter tiggare överallt idag i Sverige, fattiga. Idag demonstrerar svenskar för rättvisa i hela landet och samtidigt sitter det tiggare i varenda hörn på torgen där demonstrationerna går fram. Ja... jag vet inte vad jag ska säga.

Det finns enkla arbetsuppgifter på varenda tävling och det arbete som ska utföras är redan idag ideellt eller med andra ord, svart. Folk har inte tid eller råd att vara ideella funktionärer i den tid och mängd som krävs. Dessa människor från Rumänien och Bulgarien behöver arbete och framförallt pengar.

Jag fattar inte riktigt varför de tycker att tre olika rätter på lunch är så viktigt. Jag vet inte riktigt vad de håller på med men har de för mycket folk att förfoga över så tycker jag inte jag behövs för att varken hälsa folk välkomna eller göra tacos. Jag står emot gnället, jag väljer att behålla mina djur framför att lähågga massor med tid och pengar på tävlingar. Det pr olika nivå, jag har en nivå , de en annan.
Därför att det handlar om fackliga rättigheter, och det kostar en väldig massa att anställa människor för att utföra städning t ex. Vi har kollektivavtal i vårt land som gör att vi försöker utjämna klassklyftor vilket jag tycker är väldigt bra. Dock blir det här ett problem, för ska tiggarna ha avtalsenliga löner för att utföra städning vilket de såklart ska ha, blir det dyrt och då får tävlingsryttarna betala = det är bara de som är rika som kommer att få råd att tävla. Därför har vi ju ideella krafter för att hålla nere kostnaderna vilket ju är toppen. Tills då vissa bara vill plocka russinen ur kakan, dvs skita i att göra skitjobbet så att säga och bara ha kul. Det är inte okej i min värld utan det är bättre att ALLA hjälps åt för att hålla kostnaderna nere.
 
I mina barns ridklubb t ex måste varje familj bidra med ett arbetspass per termin fast de bara går på ridskolan för att kunna hålla kostnaderna nere. Helt ok för mig. Jag kan ställa upp ett par timmar en gång i halvåret fast vi redan betalar väldigt mycket pengar för lektionerna. För det är dyrt.
 
Vill någon tävla så hjälp till eller köpa sig fri genom att leta reda på någon som hoppar in mot betalning, en tjänst som tdb kanse kan ha där folk kan skriva in sig om dom är villiga att hoppa in när någon vill köpa sig ur att hjälpa till.

Hur är svartarbete bättre för sporten än att betala vad det kostar till näringsidkare som sedan arrangerar tävlingarna?

Det bättre i det upplägget måste vara att svarta pengar är billigare än vita. Och där är hela ridsporten i ett nötskal. Det ska vara billigt för MIG.
 
Hur är svartarbete bättre för sporten än att betala vad det kostar till näringsidkare som sedan arrangerar tävlingarna?

Det bättre i det upplägget måste vara att svarta pengar är billigare än vita. Och där är hela ridsporten i ett nötskal. Det ska vara billigt för MIG.
Har aldrig pratar om svartjobbare, finns en hel del "hyr den chef företag" nu för dom som är villiga att hoppa in för någon som vill betala sig ur att hjälpa till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp