Öländsk ridsport i förändring: ”Hårda toner som vi inte ville vara med om”

När årets tävlingssäsong drog i gång, dök det upp resultat från en nybildad ridklubb i listorna. Föreningen Ölands Sportryttare har lockat till sig en rad ryttare, både från fastlandet och Öland. En stor andel av klubbens licensierade tävlingsryttare tävlade tidigare för Ölands Ryttarförening. Vi ställde frågan om varför det har blivit så, till föreningarnas båda ordföranden; Kristine Kraaijenbrink från Ölands Sportryttare och Sofie Jacobsson, Ölands Ryttarförening.
 
Fler och fler travbanor har väl redan ridbanor på innerplan? En del med sand om det är fibersand vet jag inte. Åby, Eskilstuna, Mantorp, Axevalla, Jägersro, Bollnäs har eller är på gång. Kalmar har en gräsbana men den används inte speciellt ofta.

I Åmål är det troligen också på gång med kör/dressyrplan på 40X80 meter.
 
Hot och tvång? Ingen tvingar någon att tävla. Men att inte begripa att om du inte hjälper till blir det inga tävlingar är ju himla obegåvat och kortsiktigt.

Det går alltid att betala sig ur, vilket ju bevisas genom den här tråden. Så jag vet inte om det är så himla kortsiktigt och obegåvat, så länge man är beredd att betala istället för hjälpa till.
 
Det går alltid att betala sig ur, vilket ju bevisas genom den här tråden. Så jag vet inte om det är så himla kortsiktigt och obegåvat, så länge man är beredd att betala istället för hjälpa till.
Ja fast det är såkortsiktigt tänkt. Då är vi ju tillbaka till ridning som en rikemanssport vilket den ju är i stora delar av världen redan. Vi har ju på något vis varit undantaget med några slags demokratiska ridskolor som åtminstone medelinkomsttagare kan ha råd med tills sina barn och till sig själva. Jag vet ju att hockey är ännu dyrare än ridsport för barnen men sen är ju i princip allt billigare. Men det är ju ingen rättighet att få tävla, och att då förstå sambandet hjälper jag inte till blir det bara dyra tävlingar som jag inte kommer att ha råd med. Det är väl knappast tvång utan mer fakta.
 
Det går alltid att betala sig ur, vilket ju bevisas genom den här tråden. Så jag vet inte om det är så himla kortsiktigt och obegåvat, så länge man är beredd att betala istället för hjälpa till.

"Beredd att betala"? Beredd må ju vara en sak men att ha ekonomisk möjlighet till skyhöga anmälningsavgifter för att folk inte behagar sig att hjälpa till är en helt annan sak.
 
"Beredd att betala"? Beredd må ju vara en sak men att ha ekonomisk möjlighet till skyhöga anmälningsavgifter för att folk inte behagar sig att hjälpa till är en helt annan sak.

Men hur resonerar du nu? Om man inte vill betala, får man hjälpa till. Det är svårt att få någon att hjälpa till, d v s då återstår bara att betala om det ska bli några tävlingar.

Uppenbarligen är det ju så att folk kan betala och hellre gör det än att hjälper till. Annars hade det ju inte varit ett problem eller ens något om applicerades.
 
Ja fast det är såkortsiktigt tänkt. Då är vi ju tillbaka till ridning som en rikemanssport vilket den ju är i stora delar av världen redan. Vi har ju på något vis varit undantaget med några slags demokratiska ridskolor som åtminstone medelinkomsttagare kan ha råd med tills sina barn och till sig själva. Jag vet ju att hockey är ännu dyrare än ridsport för barnen men sen är ju i princip allt billigare. Men det är ju ingen rättighet att få tävla, och att då förstå sambandet hjälper jag inte till blir det bara dyra tävlingar som jag inte kommer att ha råd med. Det är väl knappast tvång utan mer fakta.

Demokratiska ridskolor???

I Sverige har vi hög ekonomisk standart, i ett internationellt perspektiv.
Lågutbildade människor i Sverige får hög lön, internationellt sett.
Det är ett skäl till att många människor i Sverige har råd med en hobby som är väldigt dyr.

Dessutom har vi gott om yta och ganska få människor, och så har vi Allemansrätten.
De faktorerna samverkar till att många människor har råd med en så dyr hobby.

Som grädde på moset är det många människor som äger ett litet stall och lite mark, som tar in andras hästar nästan gratis "mest för att få sällskap och lite hjälp" det vill säga flera privatstall har enstaka inhyrningar till mer eller mindre självkostnadspris.
Då blir det också fler människor som har råd med en i grund jättedyr hobby.

Japp, vill jag tävla så får jag välja om jag tycker att nöjet är värt kostnaden.
 
Men hur resonerar du nu? Om man inte vill betala, får man hjälpa till. Det är svårt att få någon att hjälpa till, d v s då återstår bara att betala om det ska bli några tävlingar.

Uppenbarligen är det ju så att folk kan betala och hellre gör det än att hjälper till. Annars hade det ju inte varit ett problem eller ens något om applicerades.
Fast även om man betalar så är det inte säkert att allt löses med det. Jaf vet ett ställe som gjorde så att de som ställde upp skulle få betalning och en rätt bra sådan. Resultatet var att det blev för få personer som anmälde sig och främst unga tonåringar. De flesta vuxna värderade sin lediga tid mer än att få betalt några timmar/en dag.
 
Demokratiska ridskolor???

I Sverige har vi hög ekonomisk standart, i ett internationellt perspektiv.
Lågutbildade människor i Sverige får hög lön, internationellt sett.
Det är ett skäl till att många människor i Sverige har råd med en hobby som är väldigt dyr.

Dessutom har vi gott om yta och ganska få människor, och så har vi Allemansrätten.
De faktorerna samverkar till att många människor har råd med en så dyr hobby.

Som grädde på moset är det många människor som äger ett litet stall och lite mark, som tar in andras hästar nästan gratis "mest för att få sällskap och lite hjälp" det vill säga flera privatstall har enstaka inhyrningar till mer eller mindre självkostnadspris.
Då blir det också fler människor som har råd med en i grund jättedyr hobby.

Japp, vill jag tävla så får jag välja om jag tycker att nöjet är värt kostnaden.
Demokratiska ridskolor???

I Sverige har vi hög ekonomisk standart, i ett internationellt perspektiv.
Lågutbildade människor i Sverige får hög lön, internationellt sett.
Det är ett skäl till att många människor i Sverige har råd med en hobby som är väldigt dyr.

Dessutom har vi gott om yta och ganska få människor, och så har vi Allemansrätten.
De faktorerna samverkar till att många människor har råd med en så dyr hobby.

Som grädde på moset är det många människor som äger ett litet stall och lite mark, som tar in andras hästar nästan gratis "mest för att få sällskap och lite hjälp" det vill säga flera privatstall har enstaka inhyrningar till mer eller mindre självkostnadspris.
Då blir det också fler människor som har råd med en i grund jättedyr hobby.

Japp, vill jag tävla så får jag välja om jag tycker att nöjet är värt kostnaden.
Demokratiska ridskolor???

I Sverige har vi hög ekonomisk standart, i ett internationellt perspektiv.
Lågutbildade människor i Sverige får hög lön, internationellt sett.
Det är ett skäl till att många människor i Sverige har råd med en hobby som är väldigt dyr.

Dessutom har vi gott om yta och ganska få människor, och så har vi Allemansrätten.
De faktorerna samverkar till att många människor har råd med en så dyr hobby.

Som grädde på moset är det många människor som äger ett litet stall och lite mark, som tar in andras hästar nästan gratis "mest för att få sällskap och lite hjälp" det vill säga flera privatstall har enstaka inhyrningar till mer eller mindre självkostnadspris.
Då blir det också fler människor som har råd med en i grund jättedyr hobby.

Japp, vill jag tävla så får jag välja om jag tycker att nöjet är värt kostnaden.
Jag vet inte vad du argumenterar emot riktigt så det blir svårt att bemöta ditt inlägg. Ja, ridskolorna i Sverige är demokratiska utifrån den aspekten att många människor som inte är rika har tillgång till dem.
 
Jag vet inte vad du argumenterar emot riktigt så det blir svårt att bemöta ditt inlägg. Ja, ridskolorna i Sverige är demokratiska utifrån den aspekten att många människor som inte är rika har tillgång till dem.

Du vet inte riktigt vad ordet "demokratisk" betyder?

Att många människor i Sverige har råd att ha häst som hobby beror inte på "demokrati".
Det beror på en del andra faktorer, några exempel fick du i mitt förra inlägg.

Nej, ridskolorna är knappast "demokratiska".
 
Du vet inte riktigt vad ordet "demokratisk" betyder?

Att många människor i Sverige har råd att ha häst som hobby beror inte på "demokrati".
Det beror på en del andra faktorer, några exempel fick du i mitt förra inlägg.

Nej, ridskolorna är knappast "demokratiska".
Föreningsdrivna ridskolor, vilket är flertalet, är uppbyggda på demokratiska principer. Hur mycket demokrati det är i praktiken varierar.
 
Du vet inte riktigt vad ordet "demokratisk" betyder?

Att många människor i Sverige har råd att ha häst som hobby beror inte på "demokrati".
Det beror på en del andra faktorer, några exempel fick du i mitt förra inlägg.

Nej, ridskolorna är knappast "demokratiska".
Självklart är de demokratiska i den meningen att de är föreningsdrivna och uppbär offentligt stöd med en vald styrelse. Sedan finns det säkert en del privata också i Sverige men tror det är rätt få. I den meningen är de demokratiska eftersom de uppbär offentligt stöd från den offentliga sektorn som styrs av kommuner, regioner, riksdag. Det var egentligen ett sätt att beskriva hästnäringen i Sverige som en del av vår korporativa styrning som utmärker Sverige (eller norden kanske man ska skriva). De bidrag som utgår till ridskolorna är skattemedel. Om du jämför med t ex USA finns inget offentligt stöd alls till ridskolor utan att all verksamhet drivs i företag som inte uppbär skattepengar.
Men jag menade faktiskt inte det när jag skrev demokratisk, utan jag använde begreppet i termen av att folkflertalet har tillgång till ridning till en okej peng om man är medelinkomstagare i alla fall. Demokratisk = fler får tillgång till det. Det är inte strikt det som betyder demokrati (all makt utgår ifrån folket) men det är ju också vad begreppet har fått för betydelse de senaste åren, t ex om fler fattiga får lite mer inkomst så anses det vara mer demokratiskt t ex eftersom de då kan delta i samhällslivet på mer jämlika villkor.
 
@Kattennizze det är väl ridsportsförbundets stadgar som tvingar alla medlemmorganisationerna att vara ideella eller ekonomiska föreningar för att få medlemskap i ridsportförbundet och tillgång till alla offentliga medel som ridsportförbundet får bla från staten och EU.

Det är väl pga detta som islandshästförbundet har svårt att få medlemskap i ridsportförbundet eftersom islandshästförbundet är mer uppbyggt FLera olika juridisk former av företag. Vilket är lite sjukt eftersom ingenskulle väl ens drömma om att Holland, Storbritannien, Island eller USA inte är demokratier bara för att de har en annan juridisk form som driver hästverksamheten.

Tänker jag så då anser jag att ridsportförbundet inte är demokratiskt eftersom de särbehandlar vissa legala juridiska former av hästverksamhet. Anser jag inte att ridsportförbundet är demokratiskt kan heller inte de verksamheterna som ligger under ridsportförbundet vara demokratiska. Okej, snacka om att hårdra ända in i märgen men i princip är det väldigt frustrerande hur hästverksamheter behandlas i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp