Öm knöl under hakan

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!
När jag promenerade hem med hästen efter gårdagens dressyrträning, gick jag och klappade och kliade på henne som jag brukar. När jag skulle klia henne under hakan slog hon upp huvudet, och då upptäckte jag en knöl.
Den sitter under hakan, mellan de två benkammarna liksom. Inte mellan ganascherna, utan kanske 4 cm ner mot munnen. Strax över där man skulle knäppa en engelsk nosgrimma.

Hästen är inte allmänpåverkad, äter, dricker, gör ifrån sig som hon ska. God aptit. Faktum är att träningen igår var en av de bättre någonsin, haha. Mem knölen gör uppenbarligen ont när jag rör vid den (utan att klämma).
Det är svårt att känna exakt hur stor knölen är, då hästen har ett präktigt helskägg, men typ.. cocktailtomat.

Har sökt här på forumet och hittat gamla trådar där de flesta föreslår tänderna, att nya tänder växer osv. Men min är 10 år, tandväxling borde väl vara klart vid det här laget?

Men hur hade ni gjort? Avvaktat några dagar? Och om det inte försvinner av sig själv, vem hade ni ringt ut, vet eller tandläkare?
Bor i Hamburg, Tyskland, och här kryllar det av hästhälsorelaterade hittepå-yrken, varför jag tvekar till att ta ut en "hästtandläkare"..

Tacksam för all input!
 
Men nog måste det finnas veterinärer som också utbildat sig till tandläkare? :) Någon med mycket kunskap och bred kompetens borde inte vara så svårt att hitta i ett sånt "stort" land (hästmässigt)?

Även i Sverige måste man vara noga med att det är en veterinär man anlitar som också utbildat sig som hästtandläkare. Finns en del personer som enbart har titeln "hästtandläkare" och en sån skulle jag aldrig anlita.
 
De kan ju få en sån rotspetsabcess, det kan säkert bli som du beskriver. Jag skulle nog åkt till veterinär, med röntgen, initialt, inte "bara" tandläkare.
 
Kan vara inflammerad spottkörtel/spottkörtelcysta, "glandula sublingualis" (spottkörteln under tungan). Rådfråga med vet angående ev behandling, kan ge lite antiinflammatoriskt/smärtstillande eller (mkt ovanligt på häst) kirurgi om besvärande.

Det sitter även lymfknutor i området, dock lite längre bak än vad jag förstår på din beskrivning. Lymfknutor kan bli svullna och ömma av infektion (tex kvarka). Ta tempen.

Rotspetsabscess; kan säkert få den sortens svullnad med, men kanske skulle ha mer symptom tex: nos/ögon flöde, lukta illa från munnen, smärta vid tuggning/minskad aptit, annorlunda tugg-mönster?
 
Min erf är att de är mycket känsliga över lag i området som redovisas och det kan räcka med tex ett stort ryck i tex ett grimskaft med kedja för att de ska bli otroligt ömma många dagar ....
TS: jag hade hållt koll och varit uppmärksam några dagar ang om hur det utvecklar sig om inga tecken i övrigt på nedsatt allmäntillstånd/beteende finns. Du kan ju även ringa och bara rådfråga en vet på telefon .
 
Svarar alla, funkar dåligt att tagga på telefonen..
Igår upplevde jag knölen som något mindre, men jag avvaktar till måndag och om ingen förändring till det bättre har skett, ringer jag klinikvetten.
Är röntgen av huvud/käke en stor grej? Eller går det med portabel röntgen? Detta kom givetvis perfekt tajmat, åker på två veckors semester nästa helg..

@haus För några veckor sedan hade hon flöde ur ena ögat EN dag, sådär så att det rann gult gojs ur ögonfrån och jag trodde hon fått någon ögoninfektion av hästen i hagen bredvid. Men det var märkligt nog borta dagen efter.
Har inte lagt märke till någon annorlunda lukt ur munnen, men skall kolla imorgon. Idag är medryttarens dag.

Tack för förslag! :-)
 
Med en bra portabel röntgen kan man röntga mun/käke etc.
Men det krävs ju att vet är skolad i att läsa röntgenbilderna och kan mun sas.
Det är inte alla med portabel röntgen som är super vare sig i vad de har för maskin eller i kunskap att använda den.
 
Med en bra portabel röntgen kan man röntga mun/käke etc.
Men det krävs ju att vet är skolad i att läsa röntgenbilderna och kan mun sas.
Det är inte alla med portabel röntgen som är super vare sig i vad de har för maskin eller i kunskap att använda den.
Med en bra portabel röntgen kan man röntga mun/käke etc.
Men det krävs ju att vet är skolad i att läsa röntgenbilderna och kan mun sas.
Det är inte alla med portabel röntgen som är super vare sig i vad de har för maskin eller i kunskap att använda den.
Med en bra portabel röntgen kan man röntga mun/käke etc.
Men det krävs ju att vet är skolad i att läsa röntgenbilderna och kan mun sas.
Det är inte alla med portabel röntgen som är super vare sig i vad de har för maskin eller i kunskap att använda den.
Med en bra portabel röntgen kan man röntga mun/käke etc.
Men det krävs ju att vet är skolad i att läsa röntgenbilderna och kan mun sas.
Det är inte alla med portabel röntgen som är super vare sig i vad de har för maskin eller i kunskap att använda den.

Ja, givetvis. Ringer och frågar på måndag. Men den här kliniken har jag goda erfarenheter av då de pusslade ihop samma häst när hon fick griffelbenet avsparkat, och det gick bra. :-)
 
Svarar alla igen. Knölen har minskat ytterligare i storlek och det verkar inte göra så ont vid beröring längre, idag fick jag trycka till lite för att få en reaktion. Har iaf bokat tandläkartid med klinikveterinär till måndagen efter min semester, för allmän koll och för knölundersökning. :)
 
Funkade inte alls att skriva pa telefonen innan! :down: "svenska?" ....
Anyway, vet var här idag och kikade i munnen. Knölen är helt borta och det fanns inte ett spar av den. Vet trodde att hästen antingen slagit i nagonting, eller att en lymfkörtel varit inflammerad.
I vilket fall mar hästen finfint igen. Fick till och med beröm för den vältränade fjordingkroppen. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp