Bukefalos 28 år!

Öppnor och Slutor.

P

pontus35

När kan man börja med öppnor och slutor i skritt?
Hur många steg ska man kräva i början?
 
Först ska häst (och ryttare) kunna framåt-nedåt sökningen och böjning samt att hästen ska balansera sig själv bra (inte gå och ligga i hande hela tiden).

Då kan du börja gå ut på spåret och se hur rakriktad genom böjning funkar: hästens ben ska gå på samma spår (ytter på ett och inner på ett), men hästen ska vara böjd genom kroppen.
Efter det kan du börja be om öppna, vilket oftast är lättast för både häst och ryttare. Börja med att be om några få steg. Då märker du vart du har din häst. Vill hästen inte eller om den missförstår dig: be om färre. Funkar det bra fortsätt så ett tag för att sedan öka på. Slutan brukar vara bra att börja med när öppnan går bra. Lättast är att då gå från öppna rätt in i slutan om du förstår hur jag menar.
Det blir som en banan. I öppnan har man petat ut framänden på bananen och när man vill ha sluta så går hästen likadant bara att framänden nu är inpetad.
 
Åhh vad härligt spider84 med bananförklaringen :banana:.
Jag och min lilla plutt brukar göra "banan-övningar" dvs öppna/sluta. Min medryttare var väldigt förbryllad av vad det var för övningar jag skrev ner i boken.

Finns det några fler frukt-övningar?
 
:rofl:

Ja, jag gillar det där med bananen. Eller så kan man säga makaron också. Fast det blir lite fel efterom bananen är lite rakare på ena halvan och makaronen är helt jämn böjd (m.a.o. symboliserar det lite rakare hästen rygg och bakåt).

Hm...vet inte om det finns fler frukt övningar. Lovar att säga til om jag kommer på det! :D
 
första gången så är det väll bra om hästen bara flyttar sig lite lite granna det är värt att berömma, och sen mer och mer, beröm hälldre för mycket och ta det lite lungt med hur många steg hästen ska ta, så att hästen tycker det är skojigt och förstår vad den ska göra.. å sen är det ju bara att öka kraven..
 
:D
Katrin sa att hon också brukar ha det.
st förra gången hade hon glömt det. Lite besviken blev jag nästan. :devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 217
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp