Öronfrihet

carriemma

Trådstartare
Hej, jag har en höst med "huvudproblem". Hon hatar när nackstycket glider fram yttepyttelite på öronen. Då skakar hon på huvudet och glömmer se vart hon springer så det finns en skaderisk. Jag har kollat efter ett tänd med nackstycke som går lite bakåt och lämnar öronen utan tryck. Det behöver inte vara extremt som Dyon the difference (jag blåvägrar lägga 3000 på ett träns). Jag ska få pröva Rambo micklem tränset av en kompis och se om det gillas. Är det någon som bet ett sånt träns som inte kostar 3000?
 
Sv: Öronfrihet

Det finns ett träns på Hööks hemsida som jag har sett som ser ut att ha ett mer anatomiskt nackstycke. Hunter något tror jag det heter och jag tror inte heller att det var så dyrt. Har dock aldrig sett det i verkligheten.. Men gå in och kika på deras hemsida vet jag! :)
 
Sv: Öronfrihet

Tycker bra det är difference tränset som lämnar öronen helt fria.
Finns begagnade.
 
Sv: Öronfrihet

Det är bara the difference som ger 100% öronfrihet. Andra nackstycken trycker mer eller mindre, ps of sweden ger tryck.
Finns begagnade dyon för 1500-2000 kr och om det skulle vara det enda träns finväder trivs i så är det väl en investering :)
 
Sv: Öronfrihet

Instämmer med föregående talare. Dyon the difference är det enda säkra kortet (köpte mitt begagnat för 1200kr).
 
Sv: Öronfrihet

Det är klart att jag tar det om inget annat funkar. Dock känner jag ingen som har det så det blir svårt att prova. I så fall blir det begagnat. (Det som är synd är att det är gräsligt fult enligt mig och det går inte att byta pannband). Men det sämsta är nog att många säger att det glider fram och irriterar. Har ni några erfarenheter av det?
 
Sv: Öronfrihet

Instämmer med övriga; det är bara "Difference" som lyckas med jobbet på ett bra sätt. Och de har patent på sin lösning.. Med det problem du beskriver hade jag inte tvekat att köpa ett - har du tur kan du hitta ett begagnat i rätt storlek etc, och andrahandsvärdet tycks vara ganska stadigt på de tränsen. Jag ser det som en lika självklar investering som en väl passande sadel - mycket pengar, men viktigt för att hästen ska kunna arbeta harmoniskt och optimalt utifrån dess förutsättningar. Se det positiva - du köpet ett träns istället för fyra olika ;)

EDIT: Risken med svängda nackstycken är, liksom med svängda sadelgjordar, att de tippar och då bara ligger an längs ena kanten av nackstycket. Min erfarenhet är att detta sker med i princip alla som inte har Dyons lösning. Min erfarenhet är att de, korrekt inpassade, håller sig där de ska. Men de behöver spännas korrekt - inte för hårt naturligtvis men spänner man alltför löst tror jag att remmarna förlorar sin verkan. Tänker mig också att pannbandets längd är viktigt - är det för kort så kommer tränset att dras fram.

//Liten, som också tycker att "Difference" är långt ifrån vackert att se på och är rätt glad över att min häst tycks föredra smala nackstycken framför svängda :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Utrustning Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 981
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vad tycker ni om Dyon the difference tränset? Hur är lädret? Har hört ifrån några att nackstycket kan glida fram?
Svar
4
· Visningar
2 894
Senast: 950225
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp