Bukefalos 28 år!

Överdriver jag kanske?

Boll

Trådstartare
En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen.
Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt.
Hästägaren började täcka på tidigt för att inte hästen skulle sätta vinterpäls eller bli skitig eller nåt... Iallafall hästen som rids typ två dagar i veckan och är över 20 år behöver inte alls täcke för att hålla värmen och eftersom han är så gammal och inte rids så mycket, tränas så hårt, behöver han knappast täcke pga underlätta vid ridning annat änn att han inte ska bli skitig.

Nu till den egentliga saken. De började tidigt i höstas med att täcka honom med endast ett ofodrat regntäcke. Detta fick hästen ha på sig ute ända tills han efter våra (vi andra i stallet) påtryckningar när det blev snö och kallt, fick ett fleecetäcke under regntäcket och sedan ett vanligt vintertäcke.
nu när snön har smällt bort vill hästägaren återgå till att endast låta honom ha det ofodrade regntäcket igen om det inte är minusgrader på morgonen vid utsläpp. Vi har kollektivstall så vi hjälps åt med utsläpp, insläpp, fodringar osv. Vi släpper ut runt 07.00 så det är omöjligt att säga hur vädret kommer att bli frammåt dagen och det finns ingen som kommer och byter täcken dagtid så att säga... De är sedan ute till runt 21:00 på kvällen.
Jag tycker att det är nästintill djurplågeri att släppa ut en häst som är van att gå täckad, såhär års i ett ofodrat regntäcke. Inte så längde det håller sig på plussgrader kanske och är uppehåll. Men ett ofodrat regntäcke plattar till pälsen och hindrar hästen från att resa pälsen för att hålla värmen vid exempelvis snöfall, blåst, underkylt regn osv. Däremot ett bra vintertäcke med andasfunktion blir sällan för varmt om det inte blir uppemot + 10 grader eller mer. Har sagt min åsikt till hästägaren, men hon verkar oförstående. Jag kanske överreagerar, men jag tycker inte att det är snällt att släppa ut en häst utan vinterpäls, van vid vintertäcke, i ett sommarregntäcke...
Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget mer än att avreagera mig och höra era åsikter kanske. Blir lite upprörd bara...

/ Anna
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Min ena häst har bara regntäcke vid + grader, medan min andra har ett fodrat. Glöm inte att hästar är individer med olika behov.

Har du sett hästen frysa någon gång?
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Nu vet jag inte så mycket om hästen så jag kan uttala mig om just den. Men det brukar inte vara kylan som får hästar att frysa utan mer om dom blir blöta. På mina gamlingar 20 och 25 år har jag vintertäcken på för att dom lätta blir stela men dom andra yngre hästarna går med ofodrat regntäcke hela vintern och jag har inte upplevt att dom frysit nåt.
En av mina hästar fick för flera år sedan eksem som jag inte visste vad det berodde på och när veterinären tog prover så trodde hon att det berodde på att han hade haft för varmt täcke på sig på vintern för han hade så tjock päls. Så hon rådde att bara låta honom ha regntäcke på sig och eksemen försvann.
En av mina hästar är expert på att plocka av sig täcket, så han får vara utan täcke om det inte är extremväder. Och så länge som det bara är kallt och inte en massa snöblandat regn så verkar han inte frysa alls.

Så om det inte är så att ni verkligen ser att hästen mår dåligt av att bara ha regntäcke så tror jag säkert han klarar sig
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Vid plussgrader ja och om man har möjlighet att byta vid väderomslag. Men han får ha detta även om det blir rent skitväder eftersom ingen byter nder dagen. Har sett honom frysa några gånger. Men det är ju inte alltid jag som tar in, så man har inte helt koll på hur han beter sig vid insläpp.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Jag tycker det låter som en bra ide att ha tunt regntäcke nu istället för vintertäcket. Det är ju varmt ute. Håller med om att huvudsaken hästen inte blir blöt.

Däremot tycker jag att det fel att ha varmt vintertäcke nu när det är flera + grader. Så... jag tycker du har fel.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Du har missat att nämna en viktig sak här nämligen om det finns tillgång på grovfoder! Annars tror jag nog att ägaren har rätt ang sin hästs täcken, en blöt häst fryser och nu är det inte så kallt längre. Har hästen lagom med hull och frisk så ska den nog må fint i hagen.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Hade han haft ett fodrat regntäcke hade jag inte sagt något. Men helt utan foder... Ett blött, kallt sådant utan något som isolerar borde vara fruktansvärt att bära. Ungefär som om man själv gick omkring i en tunn tröja och endast regnjacka vid busväder. Han har ju ingen möjlighet att resa sin päls för att isolera eftersom täcket tynger ner. Nåja, kanske är jag onödigt känslig. Tycker att det bästa hade varit om han var helt utan täcke egentligen eftersom han klarar det utmärkt. Men det går ju inte eftersom de täckade honom så tidigt. Hästen har inte fri tillgång till hö och är ganska tunn.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Att man täckar tidigt med ofodrat regntäcke ger inte mindre päls. Ljuset styr.
Tycker du ska sluta lägga dig i. Det är såna som du som skapar dålig stämning i stall.
Sköt dina egna hästar istället, folk har olika åsikter o det måste man acceptera.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Det är ju så att detta med häst och täcke finns reglerat i Djurskyddslagen p g a många använder täcken på fel sätt. Jag hinner inte leta upp var det står just nu, finns länkat till det på andra ställen här på buke.
Men jag klipper in ett citat från Jordbruksverkets sida om skötsel av häst som gäller täcke:
Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.
En ska "bara" ha täcke om hästen behöver det och inte t ex för att man vill att den ska hålla sig ren. Vilket ju faktiskt också kan innebära att den släpper ut sin häst på morgonen med täcke som man sedan inte kan ta av/byta under dagen kan gör fel enligt rekommendationerna.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Har du känt under täcket på hästen om den känns kall?
Kan ju vara så att det är lagom.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Tänk på att hästen har päls under regntäcket... Typ som att du har en fleecetröja under din regnjacka... Jag tycker hästarna brukar hålla sig förvånansvärt varma under ett bra regntäcke.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Inte nog med att den har päls, den är dessutom ca 8 grr större än en människa och blir inte lika lätt nedkyld som oss. Min är helklippt och klarar sig bra med regntäcke när det är över nollan. men dom har då fri tillgång på grovfoder i hagen.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

ja, jag förstår ärligt talat inte varför vissa måste ha åsikter om allting andra hästägare gör.
Jag skulle aldrig lägga mig i hur ngn täckar sin häst, vad de använder för bett, hur ofta de rider ut osv. Okej om ngn frågar om råd men aldrig annars. Det finns så otroligt många sätt att göra saker på o det är inte säkert att ens eget sätt alltid är det bästa även om många uppenbarligen tror det.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

ja, jag förstår ärligt talat inte varför vissa måste ha åsikter om allting andra hästägare gör.
Jag skulle aldrig lägga mig i hur ngn täckar sin häst, vad de använder för bett, hur ofta de rider ut osv. Okej om ngn frågar om råd men aldrig annars. Det finns så otroligt många sätt att göra saker på o det är inte säkert att ens eget sätt alltid är det bästa även om många uppenbarligen tror det.

Var finns "gilla" knappen? :)
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Min gamling (24 år, vbl) täckas efter väder... Ofodrat regn om det är rätt gott om plusgrader men regnar. Fleecefodrat regn när temperaturen ligger runt nollan och ner åt minus 7-8. Ett tjockare övergångstäcke om temperaturen faller mer än så. Varierar alltså utan problem mellan tunna och tjocka täcken beroende på utetemperaturen. Går hur bra som helst och hon fryser inte.

Hon är oklippt och har en hyfsat tjock vinterpäls under. Går ute lite olika länge beroende på väder. Bra väder långa dagar i hagen och sämre väder kommer de in tidigare. Står otäckad på natten så länge temperaturen ute håller sig ovan minus 10 ... Fleecepyjamas om det blir kallare....

Min gamling används inte alls.. är bara sällskap åt unghästen som är spårklippt och tränas tre-fyra gånger i veckan. Unghästen går otäckad de dagar det är uppehåll oavsett temperatur. Täckas bara vid nederbörd och då i ett ofodrat regn..
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Min 26-åring (högst normalt hull, rids lite lätt ca. fyra gånger i veckan, hyffsad vinterpäls) har ett tunt, ofodrat regntäcke på sig i hagen. Hon klarar sig alldeles utmärkt på det. Hon har aldrig behövt täcke förut (annat än för att hålla sig ren, hon är skimmel), men de senaste vintrarna har hon fått ha det på grund av sin ålder och för att de går ut mycket tidigare än vad hon gjorde i sitt förra stall. Vid minusgrader har hon ett halvtjockt, fodrat vintertäcke, vid minusgrader + nederbörd har hon båda eftersom det tjocka inte är vattenavisande i samma mån. Om hon har det tjocka när det är varmare än nollan blir hon svettig istället, och eftersom hon står naken inne känns det INTE bra att hon ska gå och bli för varm.

Det har hänt flertalet gånger i vinter att hon har blivit utsläppt med det tjocka i alla fall (vi bor så att det sällan är minusgrader), och det är rejält tjatigt som hästägare att behöva gnata x antal gånger i veckan om vilket täcke hästen ska ha (täckesbyten ingår i hyran och jag har sagt till tusen gånger), bara för att andra har åsikter när de inte känner hästen och inte bryr sig om att lyssna. Hästägaren vet för det mesta bäst vad som är bäst för hästen, alla hästar är individer precis som vi.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen.
Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt.
Hästägaren började täcka på tidigt för att inte hästen skulle sätta vinterpäls eller bli skitig eller nåt... Iallafall hästen som rids typ två dagar i veckan och är över 20 år behöver inte alls täcke för att hålla värmen och eftersom han är så gammal och inte rids så mycket, tränas så hårt, behöver han knappast täcke pga underlätta vid ridning annat änn att han inte ska bli skitig.

Nu till den egentliga saken. De började tidigt i höstas med att täcka honom med endast ett ofodrat regntäcke. Detta fick hästen ha på sig ute ända tills han efter våra (vi andra i stallet) påtryckningar när det blev snö och kallt, fick ett fleecetäcke under regntäcket och sedan ett vanligt vintertäcke.
nu när snön har smällt bort vill hästägaren återgå till att endast låta honom ha det ofodrade regntäcket igen om det inte är minusgrader på morgonen vid utsläpp. Vi har kollektivstall så vi hjälps åt med utsläpp, insläpp, fodringar osv. Vi släpper ut runt 07.00 så det är omöjligt att säga hur vädret kommer att bli frammåt dagen och det finns ingen som kommer och byter täcken dagtid så att säga... De är sedan ute till runt 21:00 på kvällen.
Jag tycker att det är nästintill djurplågeri att släppa ut en häst som är van att gå täckad, såhär års i ett ofodrat regntäcke. Inte så längde det håller sig på plussgrader kanske och är uppehåll. Men ett ofodrat regntäcke plattar till pälsen och hindrar hästen från att resa pälsen för att hålla värmen vid exempelvis snöfall, blåst, underkylt regn osv. Däremot ett bra vintertäcke med andasfunktion blir sällan för varmt om det inte blir uppemot + 10 grader eller mer. Har sagt min åsikt till hästägaren, men hon verkar oförstående. Jag kanske överreagerar, men jag tycker inte att det är snällt att släppa ut en häst utan vinterpäls, van vid vintertäcke, i ett sommarregntäcke...
Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget mer än att avreagera mig och höra era åsikter kanske. Blir lite upprörd bara...

/ Anna

Ja du överreagerar och verkar dåligt påläst dessutom.

Hästar behöver täcken som skydd mot vind och nederbörd men inte mot kyla i sig.

Så länge hästen inte visar tecken på att stå och frysa i hagen borde du sköta dina egna affärer. Börjar den frysa ger man den i första hand mer att äta ute så den får igång värmeapparaten. Isådana fall är det också bra att kolla så att täcket den bär verkligen ÄR vattentätt.. I sista han tar man in den och ger den hö..

Dessutom värmer inte två täcken bättre än ett.. snarare hindrar det pälsen från att resa sig om nu graderna skulle sjunka så lågt under celcius gränsen att ett thermotäcke verkligen behövs.

Hittills har jag inte sett enda vetenskaplig undersökning som lutar åt att en frisk oklippt häst behöver ett fodrat täcke i hagen. Som jag skrivit ovan så är grovfoder det som gör att hästen håller värmen i första hand/ inte ett täcke.

DÄREMOT ser jag dagligen en mängd medelhårt arbetande hobbyhästar som står med ett antal lager täcken på sig i hagen för att deras ägare tror att det är nödvändigt att helklippa (för att spara en timme i tid åt sig själva..):devil

Avslutar med att berätta att mina oklippta hästar inte någonsin behövt ett fodrat täcke på sig i hagen. Vare sig vid 5 plusgrader eller vid 15 minusgrader. Stackare:grin:

Nej jag tycker att du och dina stallkompisar skall sluta upp att lägga er i vad er väninna gär. Alla borde ta och läsa lite fler böcker och undersökninar istället så lär ni er mer vilker också era hästar kommer att behållning av..
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Skriver under . Låt bli att lägga energi på att ha så mkt åsikter om
Andra . Suck .
Svar : ja . Du överdriver .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
989
Senast: Freazer
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 389
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp