Bukefalos 28 år!

Överdriver jag kanske?

Sv: Överdriver jag kanske?

Snälla jämför inte hästar med människor. Vi har helt olika förutsättningar att reglera temperaturen.

Har en häst som inte är klippt men har problem med ryggen, han har täcke på sig trots att han aldrig fryser. Han har bara fodrat täcke om det är riktigt blött/blåsigt. Har två d-ponnyer med ganska tunn päls, de har båda ofodrat regntäcke vid regn/snö/blåst, annars utan. Är alltid varma (men inte svettiga) under täcket om det så har regnat kraftigt en hel dag. Jag ger dem hö i hagen, men inte fri tillgång.

Har två hästar helt utan täcke också, de får fri tillgång på hö. Har aldrig sett någon av mina hästar frysa.
 
Senast ändrad:
Sv: Överdriver jag kanske?

Men har hästen ordentlig vinterpäls? Om den har det så räcker ju ett ofodrat vintertäcke bra. Om inte så ett täcke lätt fodrat tycker jag.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Men ett bra regntäcke blir ju inte blött mot hästen. Det tynger heller inte ner så hästen kan lättare reglera sin temperatur.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

ja, jag förstår ärligt talat inte varför vissa måste ha åsikter om allting andra hästägare gör.
Jag skulle aldrig lägga mig i hur ngn täckar sin häst, vad de använder för bett, hur ofta de rider ut osv. Okej om ngn frågar om råd men aldrig annars. Det finns så otroligt många sätt att göra saker på o det är inte säkert att ens eget sätt alltid är det bästa även om många uppenbarligen tror det.

Word! :bow:
Tänk om alla resonerade så. Vad skönt det vore!

Till TS:
Jag tycker att du överdriver. Så länge det inte är uppenbart att hästen lider så bry dig inte så mycket om hur andra sköter sina hästar. Det är just sådana här smågrejer som skapar så mycket onödig osämja i stall. Vi måste försöka acceptera att alla inte har samma åsikter och sköter sina hästar på precis samma sätt.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Till TS:
Jag tycker att du överdriver. Så länge det inte är uppenbart att hästen lider så bry dig inte så mycket om hur andra sköter sina hästar. Det är just sådana här smågrejer som skapar så mycket onödig osämja i stall. Vi måste försöka acceptera att alla inte har samma åsikter och sköter sina hästar på precis samma sätt.

Jag håller med. Hästmänniskor har så olika idéer och har man inte eget stall så måste man försöka se bortom sina egna tankar och idéer. Dvs så länge hästen/hästarna inte lider.
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Svarar alla på samma gång.
Tack förresten för era svar, det var svar jag ville ha även om ni inte har samma åsikt OCH det verkar som om de flesta har läst dåligt i mitt inlägg, alt. missförstått.

Jag, är inte en sån som själv täckar mina hästar i tid och otid. Den ena har täcke för att hon behöver det, den andra har inte täcke.
Jag förespråkar överhuvud tageget INTE att hästar bör ha två täcken. Då ligger det oftast inte heller särskillt bra... Det är hästägaren som vill prångla på han två täcken om det sjunker under nollan, men innan det blir så kallt att han får vintetäcke. Kanske var jag otydlig där?

Jag vet mycket väl att en häst behöver skydd vind och väta, inte mot kyla. Men en häst behöver kunna resa pälsen för att få in luft i den (isolera) för att hålla värmen. Hindras den från detta genom att en tungt och helt ofodrat täcke (läs plastbit typ) täcke trycker ner pälsen, hindras hästen från att själv isolera så kan den mycket väl frysa!

Håller med någon av er som skrev; Ett BRA regntäcke räcker gott om det inte är så kallt.
Detta är INGET bra regntäcke.

Och visst, man ska inte lägga sig i allt andra gör med sina hästar, fullständigt rätt! Det gör jag inte heller, men när jag tvingas medverka till något som känns fel tycker jag inte att det är roligt alls. :(

Hästägaren täckar ju inte sin häst själv på morgonen utan det gör vi på rullande schema, beroende vem som tar ut. Hon har ex. bara ett till max två utsläpp i veckan. Resten av dagarna ska vi sätta på täcke efter anvisningar.

Typ:
Är det plussgrader det täcken,
vid nollan och några minus, två täcken.
Jättekallt, vintertäcket.

Hur ska man veta på morgonen vilket väder det blir såhär års. Det kan ju vara jättefint på morgonen och tre pluss och man släpper ut i det supertunna täcket för att ägaren vill och sedan blir det tio minus och snålblåst under dagen.
Då har JAG valt att hästen ska gå och frysa!
Hade hon hängt fram ETT täcke och själv bestämt, detta ska han ha! PUNGT! Så hade det varit hennes val, nu blir det våras val. Förstår ni hur jag menar...?

Nåja, jag kanske överdriver. Men jag tycker synd om pållen som inte har bra päls, inte har fri tillgång till grovfoder och inte är i jättebra hull. :(

// Anna
 
Sv: Överdriver jag kanske?

En sak till.
Ni skriver att man inte ska lägga sig i hur/vad andra gör med sina hästar så länge den inte mår dåligt.
Visst, men var går gränsen då?
Jag anser ju att den mår dåligt vid att vara ute i sin plastbit vid fem minusgrader och snålblåst och underkylt regn. Bör jag inte påpeka det då?

Om man tex. tycker att samma hästägare borde ge sin häst mer grovfoder inne eftersom den har något dåligt hull och alltid är vrålhungrig på morgonen. (Inte mager men riktit smal) Bör man inte säga något om det heller då eftersom det skapar dålig stämning i stallet?

Blir bara lite förvirrad...
Jag skulle aldrig lägga mig i hur mycket hon rider eller var. Vilket märke på sadel nån har, vilket kraftfoder, hur hon borstar och annat sånt. Var och en får väl göra vad den anser bäst i de allra flesta fall.
MEN om jag tycker något känns fel?!

Var sjutton går gränsen???
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Eftersom detta påverkar dig på ett sådant starkt sätt så finns det ett flertal alternativ att tillgå. Exempel:
- du talar om för hästägaren att hennes plastbit till täcke inte duger
- du kallar till ett möte för att se om fordrings och täckesrutinerna i stallet
- du köper ett dugligt täcke till hästägaren och ger i present
- du fortsätter att beklaga detta inför folk som inte ges möjlighet till en objektiv bedömning i frågan
- du byter stall
-du accepterar att ni tycker och gör olika
- eget förslag

Oavsett vad du än väljer att göra så kommer man alltid i livet att råka ut för folk som handlar emot vad man själv tycker. Min poäng är att detta inte nödvändigtvis behöver vara till ondo. Ett ypperligt sätt att utvecklas i sin förmåga att växa som person och att kommunicera med sin omvärld.
Ibland väljer man den ena lösningen, ibland den andra. Men innan du handlar, hur skulle du själv vilja bli bemött? Och hur påverkar det er relation på längre sikt? Och slutligen- vad gör du nästa gång som du står inför liknande situation?

Lycka till!
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Men om det är ett regntäcke som inte fungerar som det ska är det kanske bättre att förklara det för ägaren så hon kan skaffa ett bra och fungerande regntäcke. De som är ofodrade brukar vara så lätta att pälsen kan resa sig där under. (Till skillnad från de fodrade)
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Svarar er på samma knapp.:)

Jag har meddelat hästägarten vad jag tycker och att det är hennes sak att se till att det täcke hon tycker att hästen ska på sig i hagen hänger framme. Det har vi alla andra i stallet gjort och ingen av oss andra vill tvingas bestämma vilket täcke hästen ska ha på sig dag för dag.

Nu släpper jag diskussionen.
Jag undrade om jag överdrev och det gjorde jag. Det var svar på den frågan jag ville ha och det har jag fått ;)
Tycker att det känns som om diskussionen har blivit onödigt stor.
Självklart har alla rätt att ha olika åsikter.

Tack för era svar.
// Anna
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Men om hästens täcke är odugligt borde väl ägaren förstå och skaffa ett regntäcke som inte läcker? Det borde väl stallägaren kunna ställa som krav att täcken ska vara hela/funktionsdugliga? Hellre utan täcke än med ett som läcker,
 
Sv: Överdriver jag kanske?

Jag gissar att det är fler personer i stallet än du och den här hästägaren? Vet du vad de andra anser om hur den här hästen är täckt? Har ni någon som äger stallet/är ansvarig för stallet? Oftast är det bättre att stallägaren/annan ansvarig person (om nu stallägaren är helt utomstående bör det ju finnas en annan ansvarig) pratar med hästägaren om någonting som är helt uppåt väggarna fel. Min erfarenhet av hästmänniskor är att kommer det en person farande med något som kan anses som anklagelser, och den här personen inte har någon befogenhet att säga till, vänder man taggarna utåt. Kommer stallägaren med samma sak kan personen däremot välja att lyssna.

Jag anklagar inte dig på något sätt, men det är så himla mycket onödigt bråk och gruff mellan hästmänniskor (och kanske med djurmänniskor överlag), som grundas i att alla inte sköter sina hästar på exakt samma sätt. Bara här på forumet ploppar det ju upp mängder med trådar på folk som inte trivs i sitt stall för att de blir påhoppade utan anledning. Även en person som egentligen bara menar väl (för det tror jag att du gör), kan uppfattas som tjatig eller att hen lägger sig i något hen inte har med att göra. Istället för att du ska bli den onda häxan som hästägaren blir arg på, så kanske en ansvarig person kan ta upp det med personen?
 

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
989
Senast: Freazer
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 389
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp