Bukefalos 28 år!

övergång till storhäst?

K

kossanmuu

Har en b ponny på foder men honom ska jag lämna tillbaks om typ några veckor, och jag kommer inte få någon ny ponny då vi inte har råd och jag har inte tid nu i 8.an. Vi har därimot en storhäst som älskar att hoppa, (jag är mest hoppintresserad) som jag delar med min mamma. mamma rider henne dressyr bara, så tycker ni att det är en bra ide att gå över på storhäst? Hon är ca 165cm och jag är 14 år och ca 155cm... Tanken är då att jag ska ta med henne och rida på en ridskola i en hoppspecial grupp blandat med ponny och storhäst... eller är det smartare att låna ridskole ponny? Men då får man ju inte tävla annat än dom tävlingarna ridskolan håller i...och tävla vill jag! Känns bara fel att gå upp på storhäst, från B-ponny lixxom? Åsså har jag en kompis som är 175cm och vägrar gå upp på storhäst... känns lixxom som om jag vill utnyttja ponny tiden...men har inte dom möjligheterna tyvärr. men om jag hoppar mammas häst så behöver jag ju inte vara i stallet 6 dagar i veckan...kanske kommer få tid att vara med kompisar som inte är hästintresserad för första gången i mitt liv? :p men ni fattar, är det en bra ide?
// fundersam ponnytjej ;)
tack till den som orkade läsa allt det....
 
Sv: övergång till storhäst?

Om den ändå står till förfogande och du inte kan få en ny ponny så är det väl inget konstigt. Storleken vänjer du dig vid i ett nafs!
 
Sv: övergång till storhäst?

Jag började rida ett halvblod på 175 cm i 7:an. Förutom att han var lite för stark för mig i början så var det inga problem.
 
Sv: övergång till storhäst?

Ja, det är väl en jättebra idé om det är en cool häst och en snäll mamma. ;)
 
Sv: övergång till storhäst?

okej:) Jadå, hon är snäll...men väldigt rädd om sin ögonsten..;)
 
Sv: övergång till storhäst?

Min dotter fick sin första egna häst när hon var 12 år (och typ 1,45 lång). Det blev inga ponnyår...
 
Sv: övergång till storhäst?

Jag har ridit stor häst sedan jag var 12-13 och jag är bara 159 cm lång... visst går det även om det kan kännas väldit annorlunda i början när du är van vid ponny. Bli inte ledsen eller besviken om det inte alls går lika bra på stor häst som på ponny, det är en stor omställning som tar tid!!
 
Sv: övergång till storhäst?

Det låter som en utmärkt ide tycker jag. Vänj dig lite vid hästen innan du börjar i gruppen, det kommer ju att vara lite mer häst att rida och att hålla ihop för dig när du varit van vid B-ponny. Kanske ide att ta några dressyrlektioner på den först så att du vänjer dig vid hur den ska ridas eller om din mamma kanske kan undervisa dig om hon ändå rider dressyr. Då får du nog ut mer av hopplektionerna men du kanske redan är van vid att rida hästen?
 
Sv: övergång till storhäst?

kl

Du har fått massa bra tips av alla andra, men jag tänkte bara säga att bara för att du går över till stor häst nu betyder ju inte det att du inte kan rida ponny senare i ditt liv. Hoppas jag inte gör dig besviken nu, men tjejer brukar sluta växa vid ungefär 13 år så du blir nog inte så jättemycket längre och då kan du rida ponny hela livet (om du vill det).
 
Sv: övergång till storhäst?

brukar?
Jag växte ytterligare 7 cm från 13 år tills det att jag slutade växa när jag var 16 :D så det är ingen garanti.

TILL TS:
Ponny kan man rida i vuxna år med, varför inte en övervuxen ponny? ;)
 
Sv: övergång till storhäst?

Jag hoppade från B-ponny till 160+ kallblodstravarhingst när jag var 11 år och ca 165 cm lång själv:angel:
Inga problem alls faktiskt, men saknar ponnytiden lite... :crazy:
 
Sv: övergång till storhäst?

Om du har möjligheten att välja att rida din mammas häst eller en ridskoleponny så är det väl inte värre än att du kan ändra dig? Börja med något av det och byt efter ett tag om det inte känns bra. Eller rid ponny på lektionerna och din mammas häst annars.
 
Sv: övergång till storhäst?

precis ;) vi kommer ju in i puberteten olika tidigt/sent och det är väll lite det som det hela hänger på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp