Övergivna kattungar!

Bailey98

Trådstartare
Hej! Har idag fått hem 4 övergivna kattungar på ca 3veckor. Hur tar jag hand om dem på bästa sätt. Hur ofta ska jag stimulera magen och hur ska jag göra? Har fått i dem mjölkersättning ( Köpte på veterinärklinik ). Hur ofta ska dom ha mat? Ja snälla ge mig tips o råd. :confused:
 
Sv: Övergivna kattungar!

1. Vid 3 veckors ålder behöver de mat "bara" var femte/sjätte timme, om de är friska och äter bra. Till KMR beräknas att en kattunge behöver ca 25 ml/100 g så det är viktigt att du väger kattungarna dagligen och håller koll på hur mycket de äter.
2. De ska stimuleras till att kissa/bajsa efter varje matning.
3. Avmaska dem med Banminth så fort som möjligt. Jag använder dossprutor om 1 ml (finns att köpa på Apoteket) för att få i dem avmaskningsmedel.
 
Sv: Övergivna kattungar!

Hej! Har idag fått hem 4 övergivna kattungar på ca 3veckor. Hur tar jag hand om dem på bästa sätt. Hur ofta ska jag stimulera magen och hur ska jag göra? Har fått i dem mjölkersättning ( Köpte på veterinärklinik ). Hur ofta ska dom ha mat? Ja snälla ge mig tips o råd. :confused:

Hur mycket väger de nu? Har du svårt att skilja dem åt så använd nagellack för att markera dem.
Är de 3v nu kan du även börja testa att ge dem kattungemat. Du kan även kolla om de vill lapa i sig ersättningen själv. Ha vatten framme i en skål hela tiden, även torrisar (skadar inte även om de inte äter de sjlv just nu)

Ha icke klumpbildande sand i en låg låda där de befinner sig, avgränsa gärna ytan lite eller sätt ut flera lådor.

Toaletta dem efter arje måltid med en fuktig trasa..
 
Sv: Övergivna kattungar!

Varför ickeklumbildande sand?

Då kattungarna gärna äter sanden så är det farligt med klumpbildande då de i kontakt med kattungens saliv blir cement liknande sörja som kan slaggar igen strumpen och göra att mage/tarm slutar fungera. Därför ska man ha icke klumpbildande sand i lådorna.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp