Bukefalos 28 år!

Övergivna spökhus

Gammeln

Trådstartare
Det finns 847 övergivna spökhus runt om i landet enligt lantmäteriet. Intresset för att köpa ett spökhus har blivit en trend. Det är det mystiska som intresserar o så ska det förstås spöka i huset. Skulle ni köpa ett spökhus?

Så här fördelar sig spökhusen i landet:

Västra Götaland 95
Jönköping 80
Västerbotten 80
Skåne 64
Kronoberg 63
Norrbotten 63
Jämtland 53
Värmland 51
Kalmar 47
Blekinge 42
Västernorrland 40
Östergötland 32
Dalarna 28
Halland 25
Gotland 23
Stockholm 17
Södermanland 14
Gävleborg 10
Örebro 8
Västmanland 8
Uppsala 4
 
Det finns 847 övergivna spökhus runt om i landet enligt lantmäteriet. Intresset för att köpa ett spökhus har blivit en trend. Det är det mystiska som intresserar o så ska det förstås spöka i huset. Skulle ni köpa ett spökhus?

Så här fördelar sig spökhusen i landet:

Västra Götaland 95
Jönköping 80
Västerbotten 80
Skåne 64
Kronoberg 63
Norrbotten 63
Jämtland 53
Värmland 51
Kalmar 47
Blekinge 42
Västernorrland 40
Östergötland 32
Dalarna 28
Halland 25
Gotland 23
Stockholm 17
Södermanland 14
Gävleborg 10
Örebro 8
Västmanland 8
Uppsala 4

Vad är ett spökhus? Är det bara ett övergivet hus eller är det hus med en speciell historia?
 
Min pappa byggde vårt hus 1953-54 och det dröjde inte länge förrän det spökade i det huset. Så gammalt behöver det inte vara :nailbiting:
 
Enligt kriterierna bor jag granne med ett dylikt hus. Spöken har jag dock aldrig sett där. Det övergavs efter Andra världskriget och hade nog gått att bo i fram till 70-talet men sen gick det utför. Nu har taket rasat in och det är bortom räddning.
 
Min pappa byggde vårt hus 1953-54 och det dröjde inte länge förrän det spökade i det huset. Så gammalt behöver det inte vara :nailbiting:
Men men det kan väl inte spöka utan att det finns en historia bakom :confused: Jag som är så spökrädd och alltid känt mig lite tryggare i nya hus som det inte hänt något i. Så inte ens i nya hus kan jag helt slappna av.
 
Men men det kan väl inte spöka utan att det finns en historia bakom :confused: Jag som är så spökrädd och alltid känt mig lite tryggare i nya hus som det inte hänt något i. Så inte ens i nya hus kan jag helt slappna av.
Det sägs att det var en gammal samisk begravningsplats för länge sen, men min mamma var ganska medial också.
 
Vi borde ha ett riktigt spökhus här. Det bor (?) visserligen folk där, men det mycket speciella människor..
Det är ett stort vitt trähus med torn, på en liten kulle. Huset, som skulle kunna vara jättefint, är dåligt skött så färgen flagnar. I trädgården finns flera gamla knotiga träd, förvildade buskar och igenväxta grusgångar. Det är en väldigt kuslig stämning runt hela fastigheten....

Han som äger/bor i (?) huset kallas likbils-Johan. Han samlar på likbilar och det sägs att han brutit sig in i krematoriet inne i stan för att ta (högst olämpliga) bilder...
Vintertid brukar han ställa ett skelett i översta fönstret i tornet (med tomteluva och belyst bröstkorg runt jul).
 
Jag bor i ett förfallet spökhus och här har bott massor med folk enligt kyrkböckerna. Det är ombyggt, tillbyggt och fuskbyggt och kommer att gå raka vägen genom skorstenen i panncentralen för att värma nya kåken jag kommer att bygga. Spökar gör det fö. också här lite då och då.
 
Nej, min socialaork sträcker sig bara till att behålla den vänkrets jag har och ta in ett fåtal nya. Bland de nya bekantskaperna prioriterar jag verklig närvaro och möjlighet till kommunikation via moderna medier. Därför är nedprioriterar jag spökkategorin just nu.

Spök-facebook? Spök-mail? Spök-Skype? Online-spöken finns överallt!
Du har definitivt inte varit med på spök-utvecklingen på ett tag :p
 
Det finns 847 övergivna spökhus runt om i landet enligt lantmäteriet. Intresset för att köpa ett spökhus har blivit en trend. Det är det mystiska som intresserar o så ska det förstås spöka i huset. Skulle ni köpa ett spökhus?

Så här fördelar sig spökhusen i landet:

Västra Götaland 95
Jönköping 80
Västerbotten 80
Skåne 64
Kronoberg 63
Norrbotten 63
Jämtland 53
Värmland 51
Kalmar 47
Blekinge 42
Västernorrland 40
Östergötland 32
Dalarna 28
Halland 25
Gotland 23
Stockholm 17
Södermanland 14
Gävleborg 10
Örebro 8
Västmanland 8
Uppsala 4

varför är det flest i Västra Götaland? och i Uppsala var det bara 4 st... Trivs inte spökena i Uppsala? :confused:
 
Skulle vara kul och få veta var i Västra Götaland alla dessa spökhus är utspridda. Kanske man bor granne med ett eller iaf har ett på orten :nailbiting:
 
Jag och sambon tittade förut nyfiket på en gård vi brukade köra förbi. Utan att ha kollat ägare så tror jag det skulle ingå i kategorin spökhus. En jättefin gård var det och helt fantastiskt boningshus, men helt öde. Vi funderade ett tag på att leta rätt på ägare och höra om vi kunde få köpa, men insåg att det skulle bli för mycket jobb med huset i sig (renoveringen).
 
Mammas högsta önskan som aldrig slog in var att få övernatta i Borgvattnet. Ingen vågade sova där med henne haha.
Det och ha en boaorm, men då hotade hela familjen att flytta :D
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 561
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 364
Senast: Lyan
·
Anläggning Hjälp kära buke-vänner, nu gör vi en spin-off på testa ridskolor-tråden! Lista samtliga ridskolor (privata, kommunala whatever) i rätt...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
26 861
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp