Bukefalos 28 år!

Överpriser på vanliga ridhästar

Jag antar att vi pratar om hästar av "halvblodstyp"?

Jag köpte en e. Twilight, u. fbl-sto, fyra år. Grundriden men inte utbildad.
50.000kr.
Tror att det var rätt rimligt men är dålig på den typen av häst. Trevlig trav, länger ut bra av sig själv, men ínte spektakulär.

Fick för mig att jag ville ha ett "halvblod" att testa lite i dressyr, som kontrast mot mina kallblodshästar.
Att det blev just den var väl mest slump men också pga att jag känner uppfödaren.

Jag tycket att det i regel är enklare att hitta en bra unghäst för ett vettigt pris än vad det är när någon privatperson överskattar sin hästs marknadsvärde. Ofta har man kanske inte sålt häst innan om man säljer sin "pärla" och har ingen aning om vad den hästen är värd på marknaden.
Men jag kan förstå att en person gärna sätter ett högre pris på sin "älskling", dock så finns dessa hästar ute väldigt väldigt länge på annons och ofta får priset sänkas efterhand eftersom ingen vill betala 150 000 för en häst som är värd hälften.

Sen håller jag med om det någon annan skrev tidigare att det är skrämmande ofta man ser hästar som ser ofräscha ut på film och påstås vara friska.

Jag är mest inne på hopphästar av halvblodstyp och skrattar lite åt vissa annonser där man påstår att hästen har fantastisk teknik osv när det inte syns i varken filmer eller har någon bra avel bakom som kan bekräfta det satta värdet.
Dressyrhästar är ju i regel dyrare än hopphästar (om man talar om likvärdig prestation), så där kan jag inte uttala mig om hur det ser ut på hästnets salutorg.
 
Jag håller med om att många hästar kostar mer än de borde nu för tiden. När jag letade häst (halvblodstyp) för bara 3-4 år sedan så hittade jag många intressanta hästar inom min budget som då var på 60 tusen. Jag hade inte orimliga krav på min blivande hobbyhäst, den skulle vara snäll, hoppglad och gilla uteritter, och om möjligheten fanns starta nån hopptävling, inte för ung och inte för gammal. Dvs en riktig hobbyhäst. Provred några som jag gillade och hittade min pärla för 35 000 kr. :)
I somras letade jag häst igen med samma budget och ungefär samma krav. Okomplicerad och hoppglad. Men jag hittade nästan inga hästar som var vettiga. De jag fastnade för kostade långt över 100 tusen och det hade jag ju inte. De i min prisklass var antingen 3-4 år och precis inridna eller så var de 23 år gamla och hade gjort sitt på tävlingsbanan eller hästar mitt i livet som var så kallade "projekthästar". Inte konstigt mitt snälla okomplicerade sto var så lättsålt! Jag lade ut annons en lördag och på onsdagen var hon såld.
Men! Som tur var så mejlade en tjej till mig som hade min nya pärla. (Hade nämligen lagt ut en köpesannons) En 5 år gammal, okomplicerad, trygg och snäll valack, import, hoppad banor på 1 m och tränad terräng. Helt perfekt för mig! :love: 65 tusen. Och jag behövde bara vara hästlös en vecka. :up:
 
Jag åkte till Holland av den enda anledningen att jag ville ha större utbud än den lilla marknad som fanns i Sverige då (1,5 år sedan) .
Ville ha en frisk och känslig 6-10 åring som gått 120, högre än 165cm (jag är lång)
Jag hade 6 olika hästar i lite varierande prisklasser att välja mellan som alla uppfyllde mina kriterier, inom en 5 mils-radie.
Fastnade för en, 125k skulle de ha. Inga konstigheter alls.
 
Tror du? Jag vill allra helst köpa en häst från grannen så jag kan kolla upp vad den har gjort, hur den behandlats och om den varit frisk.

Importer är alltid en större risk.

Orsaken till att de är billiga är flera. Det är billigare att ha hästar och det föds upp för många, marknaden blir mättad.

ja, i alla fall i de kretsar jag befinner mig i. Jag har varit med om många "trender" genom åren. Ett tag var det "inne" med att köpa ponnyhingstar till barnen.
Men "alla" säger att det är så mycket billigare utanför Sverige, men jag undrar Om det nu är så vad beror det på? Det kan inte bara vara att det är en överproduktion utomlands.
 
ja, i alla fall i de kretsar jag befinner mig i. Jag har varit med om många "trender" genom åren. Ett tag var det "inne" med att köpa ponnyhingstar till barnen.
Men "alla" säger att det är så mycket billigare utanför Sverige, men jag undrar Om det nu är så vad beror det på? Det kan inte bara vara att det är en överproduktion utomlands.
det beror på att hästnäringen ser helt annorlunda ut här än i Sverige. Större utbud, fler köpare, många tävlingsryttare och sponsorer, många ryttare har mellan 10 och 30 hästar i sina stallar med höga krav på prestation.
Varje år produceras många, många tävlingshästar som byter ägare.
Just därför är det ganska svårt att tävla för bland annat Holland och tyskland då det finns så enormt många duktiga ryttare och oerhört hård konkurrens, många väljer att byta medborgarskap för att få en chans att vara med i ett landslag.
Det går inte riktigt att jämföra med aveln i Sverige.
Vi är bra på annat, tex att låta unghästarna växa klart mentalt och att man inte skyndar på som man gör i tex Holland för att ta reda på vad hästen går för rent kvalitetsmässigt. I Holland/tyskland är varje år ett år man vill se ett resultat för hästens färdigheter, så ofta har en 6 åring tävlat flera 120 csi och säljs efter det eller kommande 2 år. Man säljer ofta när hästen anses inte kunna utbecklas mer teknikmässigt för att tjäna så mycket som möjligt. Övriga år är bara utgifter.

Jag har jobbat i Holland och vet hur det fungerar där samt att vi idag köper många hästar från Holland. Sen finns det givetvis hästskojare där med, så det gäller att göra förarbetet rätt precis som i Sverige,
 
köpte en sexåring med modern hoppstam efter tornesch (enda i sverige med den pappa + morfar-kombinationen vad jag vet så vill inte skriva ut) startad typ 6-7 1m lokalt, aldrig felfri, några uteslutningar. Väl grundriden, grundhjälperna befästa men thats it liksom. Unghästriden mer eller mindre, "mjuka" hörn, inte så mycket annat. svenskfödd, köpte av uppfödaren.

Min budget var 50 och jag skulle ha en häst som i dagsläget var utbilad LB/1m och ett år senare skulle kunna gå LA/110. Behöver inget superflashigt utan en schysst vanlig hobbyhäst för lätta klasser var kravet. borde gå att hitta för 50 tyckte jag.

Det gick men var rätt svårt, de jag provred var antingen inte igång eller ganska oridna och stumma överlag. Jättenöjd med hästen jag hittade även om jag säkert hade haft en lite mer smooth ride om jag la det dubbla från början, men det är en helgo häst som jag nog kan ha mycket kul med framöver.
 
Just det, min fanns inte heller ute på annons utan ett napp jag fick på köpesannons. Upplevde att de som själva annonserade ut sin häst gärna låg lite högt i prissättningen, antagligen pga prutmån men jag kollade ju inte ens på hästar ute för 60 liksom. Jag vill inte inleda med att pruta.
 
köpte en sexåring med modern hoppstam efter tornesch (enda i sverige med den pappa + morfar-kombinationen vad jag vet så vill inte skriva ut) startad typ 6-7 1m lokalt, aldrig felfri, några uteslutningar. Väl grundriden, grundhjälperna befästa men thats it liksom. Unghästriden mer eller mindre, "mjuka" hörn, inte så mycket annat. svenskfödd, köpte av uppfödaren.

Min budget var 50 och jag skulle ha en häst som i dagsläget var utbilad LB/1m och ett år senare skulle kunna gå LA/110. Behöver inget superflashigt utan en schysst vanlig hobbyhäst för lätta klasser var kravet. borde gå att hitta för 50 tyckte jag.

Det gick men var rätt svårt, de jag provred var antingen inte igång eller ganska oridna och stumma överlag. Jättenöjd med hästen jag hittade även om jag säkert hade haft en lite mer smooth ride om jag la det dubbla från början, men det är en helgo häst som jag nog kan ha mycket kul med framöver.
hur lång tid tog det dig att hitta denna häst och letade du i hela Sverige eller i ditt närområde?
 
Tyvärr är det väldigt många av importhästarna som kommer in och säljs i den lägre prisklassen (40-80 000:- ca) som är behäftade med fel. Jag jobbar på ett djurförsäkringsbolag så jag ser den bistra verkligheten. Importerna som kostar 200 000:- 1 000 000:- är det inte mer fel på än svenska hästar.
 
hur lång tid tog det dig att hitta denna häst och letade du i hela Sverige eller i ditt närområde?
provridningen gick linköping-gbg-gnosjö-kalmar-ljungby. började leta när jag fick intagningsbesked från skolan, i mitten/slutet av april, hade hästen hemma i början av juni. köpte till viss del på tidspress iom att jag "behövde" en till juni men gillade verkligen den jag till slut köpte. kollade ju dock bara på 4 st varav 3 satt jag på, av dessa 3 var det inget svårt val öht.
 
Tyvärr är det väldigt många av importhästarna som kommer in och säljs i den lägre prisklassen (40-80 000:- ca) som är behäftade med fel. Jag jobbar på ett djurförsäkringsbolag så jag ser den bistra verkligheten. Importerna som kostar 200 000:- 1 000 000:- är det inte mer fel på än svenska hästar.
Det kan hända, hästar som kommer från en typ av ridining, hagvistelse och träning till en helt annan kan givetvis få skador lättare än hästar som kommer från liknande ridning/utevistelse osv. Sen finns det många som inte tar exportröntgen eller väljer en säker hästhandlare.
En känd ryttare och bekant här köpte en häst osedd för en mindre summa (100 000) och det visade sig att hästen aldrig hoppat och videon var från en helt annan häst som inte ens står i samma stall (pratat med ägaren till hästen på video ett år efter köp) och nu ska hästen säljas vidare då tekniken är bristfällig (dock mycket bra avel) och säljaren inte tar tillbaka den. Så visst blir även importer skadade och även hästhandlare utomlands luras om man inte tar sig tid att kolla allt sånt innan.


Sen tror jag absolut att det är större risk att råka ut för skadade hästar om någon har som affärsidé att köpa hästar utomlands och sälja dyrare i Sverige i den prisklass du nämner. En häst under 40 000 som är utbildad, äldre och tävlad utomlands tror jag ofta har något fel. Om vi inte talar om Baltikum, där hästar i regel är billigare.
 
Ni som tycker der är för dyrt. Vad tycker prisnivån ska ligga på?
Och hur ska uppfödningen fungera i Sverige till så låga priser dvs hur ska det finnas en professionell uppfödning eller ska det bara vara hobby? Och ska hobbyverksamhet få fram tillräckligt bra hästar?

Anledningen till mitt inlägg är att jag häromdagen tex såg en annons med någon som vill köpa en häst ca 10 år, för att tävla ca LA och ville betala ca 30-40'.
 
Senast ändrad:
Såsom jag ser det så övervärderar folk gärna sina hobbyhästar. Hobbyhäst tycker jag är en häst som har kapacitet för LA men inte så mycket mer och som är okomplicerad med trevliga gångarter men inget flashigt åt något håll.
Bra hästar med kapacitet ska kosta men så som det ser ut nu så kan du hitta hobbyhästar prissatta på ungefär samma nivå som hästar som faktiskt har lite mer och så ska det ju inte vara.
Jag tycker inte det är rimligt att en vanlig hobbyhäst ska kosta 100-200 000 kr utan en sådan bör man får för 30-80.000 beroende på stam, ålder, utbildning m.m.

Jag vet att detta stötts och blötts här tidigare och att man då tagit upp att svenska uppfödare får se till att ta bra betalt för sina bra hästar med kapacitet och de medelmåttor de får fram får de sälja till det pris en medelmåtta ska kosta. Får de bara fram medelmåttor som gör att verksamheten inte går runt om de inte får hutlöst betalt för dessa så kanske det är läge att se över sin avel.
 
Det handlar inte om att inte "ha råd" utan oavsett om min budget är 100 000 eller 200 000 så lägger jag aldrig i hela världen ut 100 000 på en häst som jag anser är värd hälften. ALDRIG.
Folk överskattar sina hästars talang och förmåga till utveckling eftersom dom inte har ridit eller sett en häst som verkligen har talang eller hög ridbarhet, till skillnad från någon som varje dag rider 10 olika hästar och tävlar hela året varje helg på samtliga hästar. Då kan man sålla och säga vad som är en hopptalang eller inte. Att hästen går 1 meter 20 nationellt vid 13 års ålder kallas inte talang.
 
Det handlar inte om att inte "ha råd" utan oavsett om min budget är 100 000 eller 200 000 så lägger jag aldrig i hela världen ut 100 000 på en häst som jag anser är värd hälften. ALDRIG.
Folk överskattar sina hästars talang och förmåga till utveckling eftersom dom inte har ridit eller sett en häst som verkligen har talang eller hög ridbarhet, till skillnad från någon som varje dag rider 10 olika hästar och tävlar hela året varje helg på samtliga hästar. Då kan man sålla och säga vad som är en hopptalang eller inte. Att hästen går 1 meter 20 nationellt vid 13 års ålder kallas inte talang.

Men om DU anser att den är värd hälften och det inte finns några hästar att köpa för ditt pris så är det ju inte marknaden som har fel?

Jag håller med om att många övervärderar sina hästar men det finns minst lika många - om inte fler - som inte är beredda att betala det marknaden anser att hästen är värd. Priset på en häst är vad någon är beredd att betala för den. Är de för dyra så har man helt enkelt fel plånbok, eller så letar man illa.
 
Men om DU anser att den är värd hälften och det inte finns några hästar att köpa för ditt pris så är det ju inte marknaden som har fel?

Jag håller med om att många övervärderar sina hästar men det finns minst lika många - om inte fler - som inte är beredda att betala det marknaden anser att hästen är värd. Priset på en häst är vad någon är beredd att betala för den. Är de för dyra så har man helt enkelt fel plånbok, eller så letar man illa.
Fast hur kommer det sig då att hästarna går ner i pris efter en två månader om nu det är rätt pris? Många hästar ligger ute hur länge som helst och prissänks eftersom ingen vill lägga dom pengarna på en vanlig hobbyhäst? Eller folk som säljer sin topptalang för över 100 000 (unghäst i detta fall) med varken video eller bild på mer än bara huvudet. Hästen är inte tävlad och har ingen märkvärdig avel.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Trasten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 412
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp