Överpriser på vanliga ridhästar

Sporthorse

Trådstartare
Jag sitter och kollar saluhästar med bra stam och rätt ålder och är så förvånad över hur många privata säljare överskattar sina vanliga ridhästar. Det finns ju hur många vanliga ridhästar som helst med alldaglig stam, inga direkta resultat osv som prissätts för samma pris vi säljer hästar som gått internationella FEI tävlingar med placering.

Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Där jag bor är det verkligen köparens marknad, hur ser det ut i Sverige just nu?
 
Var bor du om man får fråga? Vet inte om det är så att jag tycker att det är överpris på alla hästar även om jag nog ser en trend i att hästägare inte riktigt kan se sin egna hästars värde. De tycker så klart att deras häst är väldigt fin och har stor kapacitet men överskattar en lite väl mycket, sen vill de väl så klart ha så mycket det kan få. Men det förekommer på andra hållet också men det är så klart inte lika vanligt. Sen kan man ju fundera på vad som är rimligt pris, det är ju på ngt sätt alltid köparens marknad för vill ingen betala det du begär så kan du inte sälja. Jag funderar på att köpa av hästhandlare när det är dags just för att de ser mer objektivt på hästarna....
 
Var bor du om man får fråga? Vet inte om det är så att jag tycker att det är överpris på alla hästar även om jag nog ser en trend i att hästägare inte riktigt kan se sin egna hästars värde. De tycker så klart att deras häst är väldigt fin och har stor kapacitet men överskattar en lite väl mycket, sen vill de väl så klart ha så mycket det kan få. Men det förekommer på andra hållet också men det är så klart inte lika vanligt. Sen kan man ju fundera på vad som är rimligt pris, det är ju på ngt sätt alltid köparens marknad för vill ingen betala det du begär så kan du inte sälja. Jag funderar på att köpa av hästhandlare när det är dags just för att de ser mer objektivt på hästarna....
Jag bor i Tyskland, vi köper däremot mycket holländskt för att det verkligen är där man har MYCKET målinriktad avel och affärsmässig prissättning.
Jag tror absolut att många privatpersoner sätter mycket personligt värde i sin häst och glömmer bort vad hästen är värd som tex tävlingshäst.
Jag kommer nog köpa häst från Holland när jag kommer hem till Sverige igen.
 
Jag sitter och kollar saluhästar med bra stam och rätt ålder och är så förvånad över hur många privata säljare överskattar sina vanliga ridhästar. Det finns ju hur många vanliga ridhästar som helst med alldaglig stam, inga direkta resultat osv som prissätts för samma pris vi säljer hästar som gått internationella FEI tävlingar med placering.

Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Där jag bor är det verkligen köparens marknad, hur ser det ut i Sverige just nu?
För mig spelar mer saker än bara utbildning, resultat och exteriör etc in. Mer än det som syns idag sas.
För mig som isf köper yngre häst som inte belastats i så många år är uppväxt viktig. Jag vill att det ska vara hållbar. Den får då helst vuxit upp med rejält med mark att röra sig på. Och jag ser gärna att den behandlats väl.
Varför Holländskt från vem som helst i Holland kanske inte är aktuellt.
Jag skulle gärna köpa svenskt om jag hittade ngt vettigt i Sverige.
Dock finns det betydligt mkt bättre till bättre pris i Danmark hos kontakter jag har. Så jag köper nog därifrån härnäst.
 
Jag tycker att det är vanligt att ordinära, sjyssta, friska och okomplicerade hästar undervärderas av köparna. De vill ha en sån häst, men de vill inte betala "som om det vore en bra tävlingshäst". Men de egenskaper jag listat har ju ett betydligt större värde än tävlingsmeriter för många ryttare, det är ju de egenskaper som gör att de kan ha roligt med hästen! Borde inte det vara värt att betala för? Om de egenskaperna värderas högre i pengar kommer dessutom fler uppfödare arbeta för att få fram den typen av hästar.
 
Jag sitter och kollar saluhästar med bra stam och rätt ålder och är så förvånad över hur många privata säljare överskattar sina vanliga ridhästar. Det finns ju hur många vanliga ridhästar som helst med alldaglig stam, inga direkta resultat osv som prissätts för samma pris vi säljer hästar som gått internationella FEI tävlingar med placering.

Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Där jag bor är det verkligen köparens marknad, hur ser det ut i Sverige just nu?
Vad tänker du mer på för hästar ( utbildning/stam etc) och till vilket pris?
 
Jag tycker att det är vanligt att ordinära, sjyssta, friska och okomplicerade hästar undervärderas av köparna. De vill ha en sån häst, men de vill inte betala "som om det vore en bra tävlingshäst". Men de egenskaper jag listat har ju ett betydligt större värde än tävlingsmeriter för många ryttare, det är ju de egenskaper som gör att de kan ha roligt med hästen! Borde inte det vara värt att betala för? Om de egenskaperna värderas högre i pengar kommer dessutom fler uppfödare arbeta för att få fram den typen av hästar.
Så himla bra skrivet !!
 
Jag sitter och kollar saluhästar med bra stam och rätt ålder och är så förvånad över hur många privata säljare överskattar sina vanliga ridhästar. Det finns ju hur många vanliga ridhästar som helst med alldaglig stam, inga direkta resultat osv som prissätts för samma pris vi säljer hästar som gått internationella FEI tävlingar med placering.

Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Där jag bor är det verkligen köparens marknad, hur ser det ut i Sverige just nu?
Jag letade häst i höstas, det var hemskt.
Kanske är jag petig, men skriver man att det är en gångartshäst så bör man inte lägga upp en video där hästen släpar benen i underlaget. Och alla dessa hästar med rörelsestörningar/ hältor i filmen och så står det i annonsen att den aldrig har vart sjuk eller skadad, tjena.
Nä, det slutade med att jag åkte 40 mil och provred en 3åring(12:a) e warsteiner ue Verdi. Han är uppfödd under sunda förhållanden, rör sig bra, har god extriör, bra psyke och har en bra grund. Jag betalade 50.000kr för honom, besiktad ua på klinik.
 
Jag håller med. Såg en 17 år gammal valack som tävlat LB med kapacitet för mer (jovisst), 130.000 kr!!! :eek:

Den var söt och säkert jättetrevlig men priset är helt vansinnigt. Jag misstänker att vissa tror de ska vara smarta och tjäna fett med pengar och sätter medvetet ett alldeles för högt pris, det kan ju hända att någon är så dum att de nappar. Funkar det inte sänks sedan priset gradvis.
 
Jag håller med. Såg en 17 år gammal valack som tävlat LB med kapacitet för mer (jovisst), 130.000 kr!!! :eek:

Den var söt och säkert jättetrevlig men priset är helt vansinnigt. Jag misstänker att vissa tror de ska vara smarta och tjäna fett med pengar och sätter medvetet ett alldeles för högt pris, det kan ju hända att någon är så dum att de nappar. Funkar det inte sänks sedan priset gradvis.
Ja, det är främst äldre hästar jag syftar på, hästar som inte får någon bättre teknik eller kapacitet utan kan duga som läromästare för en hobbyryttare eller för enkla tävlingar som vilket friskt halvblod som helst egentligen bör klara av. Att sätta pris över 100 000 för en sån häst utan någon avelsframtid och kalla det tävlingshäst klingar fel.

Jag såg en häst jag faktiskt var väldigt intresserad utav, en unghäst som aldrig varit tävlad, i videon ser den ut som en häst som jag faktiskt kan tänka mig köpa. Prisklass under 100 000 med en stam jag gillar. Frågan är dock hur många såna hästar som dyker upp under kommande 5 år. Den är säkert redan såld vid det här laget.
 
Jag sitter och kollar saluhästar med bra stam och rätt ålder och är så förvånad över hur många privata säljare överskattar sina vanliga ridhästar. Det finns ju hur många vanliga ridhästar som helst med alldaglig stam, inga direkta resultat osv som prissätts för samma pris vi säljer hästar som gått internationella FEI tävlingar med placering.

Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Där jag bor är det verkligen köparens marknad, hur ser det ut i Sverige just nu?

Vad är det som säger att köparen kan värdera hästen mer rätt än säljaren? Hur många "köpa-annonser" ser man inte som söker en häst "7-10 år, tävlad, ska ha kapacitet för högre klasser, max 30 000 kr".
Hur man kan sälja hästar billigare i andra länder kan man ju fråga sig. För att verkligen komma fram till ett riktigt svar måste man titta på hela hästnäringen från avelskostnader, veterinär, foder, markpriser etc etc. Sedan undrar man - får man verkligen "mer för pengarna" som alla påstår? Nu har det blivit en trend att köpa häst från Danmark. Förut var det Tyskland eller Holland som var populärt. Jag har känsla att det går prestige i att ha importerat en häst, som att det per automatik är en bättre häst, lite finare, lite mer wow.
 
Ja, det är främst äldre hästar jag syftar på, hästar som inte får någon bättre teknik eller kapacitet utan kan duga som läromästare för en hobbyryttare eller för enkla tävlingar som vilket friskt halvblod som helst egentligen bör klara av. Att sätta pris över 100 000 för en sån häst utan någon avelsframtid och kalla det tävlingshäst klingar fel.

Jag såg en häst jag faktiskt var väldigt intresserad utav, en unghäst som aldrig varit tävlad, i videon ser den ut som en häst som jag faktiskt kan tänka mig köpa. Prisklass under 100 000 med en stam jag gillar. Frågan är dock hur många såna hästar som dyker upp under kommande 5 år. Den är säkert redan såld vid det här laget.
Du tittar på hästarna och värderar dem efter vad du är ute efter. Men alla vill inte samma sak med sin ridning. För hobbyryttaren är den friska och fräscha läromästaren som man kan ha massor med roligt med kanske värd betydligt mer än den utvecklingsbara unghästen. Det kommer alltid finnas hästar som är dyra och har egenskaper som man själv inte vill ha. Jag skulle ha sjukt lite nytta av en utställningsarab för en halv miljon - men inte tusan går jag runt och klagar på att den är övervärderad för att jag inte kan använda den till det jag är ute efter?
 
Vad är det som säger att köparen kan värdera hästen mer rätt än säljaren? Hur många "köpa-annonser" ser man inte som söker en häst "7-10 år, tävlad, ska ha kapacitet för högre klasser, max 30 000 kr".
Hur man kan sälja hästar billigare i andra länder kan man ju fråga sig. För att verkligen komma fram till ett riktigt svar måste man titta på hela hästnäringen från avelskostnader, veterinär, foder, markpriser etc etc. Sedan undrar man - får man verkligen "mer för pengarna" som alla påstår? Nu har det blivit en trend att köpa häst från Danmark. Förut var det Tyskland eller Holland som var populärt. Jag har känsla att det går prestige i att ha importerat en häst, som att det per automatik är en bättre häst, lite finare, lite mer wow.

Tror du? Jag vill allra helst köpa en häst från grannen så jag kan kolla upp vad den har gjort, hur den behandlats och om den varit frisk.

Importer är alltid en större risk.

Orsaken till att de är billiga är flera. Det är billigare att ha hästar och det föds upp för många, marknaden blir mättad.
 
Jag sitter och kollar saluhästar med bra stam och rätt ålder och är så förvånad över hur många privata säljare överskattar sina vanliga ridhästar. Det finns ju hur många vanliga ridhästar som helst med alldaglig stam, inga direkta resultat osv som prissätts för samma pris vi säljer hästar som gått internationella FEI tävlingar med placering.

Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Där jag bor är det verkligen köparens marknad, hur ser det ut i Sverige just nu?
Jag är i letartagen just nu och jag som du chockeras över priserna!
Nu har jag en väl tilltagen budget och kollar på hästar från 0- min budgets topp. Jag är chockerad vad som hänt de senaste 3 åren (som var då jag kollade senast)
Just nu är det dåligt med annonser ute upplever jag och de som finns tycker jag håller dålig kvalité mot priset (i de prisklasser jag kollar) sen när man kollar hos uppfödare så får man visserligen bra/intressantare stammar, men dåligt utbildade (glömd i ett hörn) och följer inte alls kurvan i utbildning.

Jag letar lite utomlands, men efter många affärer utomlands så är jag lite tveksam om jag inte vill köpa svenskt trotts en liten extra kostnad och trotts att det känns som att leta efter en nål i en höstack

Hästen jag köpte för 3 årsedan var en 5 åring UA röntgen och klinikbesiktigad. Import tyskland, men inriden i sverige. startad någon paynride, potential för större klasser med lite utbildning men låg för dagen inte i fas med utbildningskurvan. Bra temperament men inte så världsvan + mycket blod. 150 000kr.
Tyckte det var ett bra pris för hästen, ev lite dyrt, men varit väldigt nöjd med den Idag känns det inte som jag skulle hitta liknande häst för under 250 000kr av vad jag ser på marknaden nu
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?

Jag antar att vi pratar om hästar av "halvblodstyp"?

Jag köpte en e. Twilight, u. fbl-sto, fyra år. Grundriden men inte utbildad.
50.000kr.
Tror att det var rätt rimligt men är dålig på den typen av häst. Trevlig trav, länger ut bra av sig själv, men ínte spektakulär.

Fick för mig att jag ville ha ett "halvblod" att testa lite i dressyr, som kontrast mot mina kallblodshästar.
Att det blev just den var väl mest slump men också pga att jag känner uppfödaren.
 
Jag tycker denna frågan är dubbel. Jag förstår att man inte vill betala mkt som köpare.

Men samtidigt så om vi vill ha välutbildade, friska hållbara hästar så måste ju uppfödare/ utbildare få betalt för detta. Annars blir det ju ingen som kan göra detta som företagare. Utan då blir det enbart på hobbynivå och även om det finns hobbyuppfödare/ utbildare som är duktiga så kommer det också finnas många som inte är det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
947
Senast: Trasten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp