Bukefalos 28 år!

Överpriser på vanliga ridhästar

Jag kan liksom inte se problemet, tycker man att man inte hittar de hästar man vill ha för det pris man är beredd att betala måste man ändra på något eftersom ens egen bild inte går ihop med verkligheten.
Fast det är ju det jag säger, att verkligheten är en annan än det hobbyryttaren vill ha för sin pärla.
Det fnns massor med välavlade talanger för samma pris om man ser sig runt bland seriöst hästfolk utomlands.
 
Fast hur kommer det sig då att hästarna går ner i pris efter en två månader om nu det är rätt pris? Många hästar ligger ute hur länge som helst och prissänks eftersom ingen vill lägga dom pengarna på en vanlig hobbyhäst? Eller folk som säljer sin topptalang för över 100 000 (unghäst i detta fall) med varken video eller bild på mer än bara huvudet. Hästen är inte tävlad och har ingen märkvärdig avel.

Då förstår jag verkligen inte problemet. Går de ner i pris efter en månad är det väl bara att ha is i magen.
 
Fast det är ju det jag säger, att verkligheten är en annan än det hobbyryttaren vill ha för sin pärla.
Det fnns massor med välavlade talanger för samma pris om man ser sig runt bland seriöst hästfolk utomlands.

Och jag säger tvärtom, de som letar häst vill ha alldeles för mycket till alldeles för liten peng.

Utav alla importhästar jag har träffat på är de enda som inte gått sönder efter några års träning de som man betalat "svenska" priser för.
 
Det blir en omöjlig ekvation i dagens Sverige för uppfödarna att man skall behålla hästarna tills de är 5 år gamla, betala för att någon skall utbilda dem väl, och sedan vill köparna inte betala över 100 000 för att den inte är en "topphäst".
För uppfödaren har den hästen kostat ca. 250 000 att hålla fram till den punkten. Så ett grundproblem är att det är dyrt att hålla hästar i Sverige, och ett problem är att köparna inte vill betala de priser som det ens kostat att få fram hästen.
Anser man att uppfödarna är de som skall "ta den smällen" så kommer alla duktiga avlare får lägga ner och kvar blir hobbyavlare där kvalitetskontrollen ofta är sämre och utbildningen av unga hästar likaså. Vem förlorar mest? Alla?

Och sedan det här med "medelmåttiga hästar". Amatörer är lite sämre än proffs på att känna igen talang när den står framför dem, men störst skillnad är det på förmågan att ta tillvara på hästens talang. Skall hästarna och/eller uppfödarna lastas för att ryttarens kapacitet endast räcker till lätt klass, när någon mycket duktigare kan ta de flesta hästar mycket högre?

Vad skall vi göra för att se till att vi kan konkurrera med de ledande hästländernas priser?
 
Om inte det finns "en sådan" på marknaden för ditt tänkta pris så är det kanske brist på såna hästar, och då höjs priserna?

Så kan det ju vara. Det kan ju också vara så att man övervärderar sitt behov av häst och letar efter en som är bättre än vad man egentligen behöver och då får man ju naturligtvis betala det som hästen är värd även om man inte kommer nyttja dens fulla kapacitet. Det går ju åt båda hållen det där.
 
Så kan det ju vara. Det kan ju också vara så att man övervärderar sitt behov av häst och letar efter en som är bättre än vad man egentligen behöver och då får man ju naturligtvis betala det som hästen är värd även om man inte kommer nyttja dens fulla kapacitet. Det går ju åt båda hållen det där.

Det senare ser jag som otroligt vanligt. Jag själv avlar för att hästarna ska ha kapacitet för att gå 1,60 men har bara en handfull köpare som rider det. Jag vill påstå att minst 90% av mina hästköpare rider 1,20-1,40.
 
Det senare ser jag som otroligt vanligt. Jag själv avlar för att hästarna ska ha kapacitet för att gå 1,60 men har bara en handfull köpare som rider det. Jag vill påstå att minst 90% av mina hästköpare rider 1,20-1,40.

Ja, jag skulle ju själv gärna ha en häst som har flashiga gångarter, hoppar hus och har en exteriör samt utstrålning som får folk att koka av avund. Tyvärr inser jag att jag aldrig kommer att rida 1.50-1.60 hoppning och har heller inte plånbok för att köpa mig en häst med de kvalitéerna varför jag har släppt idén om att köpa en sådan häst alt. köpa en yngre häst men få göra en del av jobbet själv och på så sätt komma ner lite i pris.

Problemet är ju att de flesta vanliga hästägare inte kan skilja på en medelmåtta och en riktigt bra häst - särskilt inte när de ska sälja sin egen lilla gullefjutt. Hur många videos har man inte sett på hästar som sägs ha mkt bra hoppteknik och så ser man en häst som knappt lyfter på bakbenen när den hoppar?

Men sen håller jag med de som säger att marknaden är självreglerande - hästen är ju värd det någon vill betala helt enkelt (eller så är den siste idioten inte född än ;) )
 
Det handlar inte om att inte "ha råd" utan oavsett om min budget är 100 000 eller 200 000 så lägger jag aldrig i hela världen ut 100 000 på en häst som jag anser är värd hälften. ALDRIG.
Folk överskattar sina hästars talang och förmåga till utveckling eftersom dom inte har ridit eller sett en häst som verkligen har talang eller hög ridbarhet, till skillnad från någon som varje dag rider 10 olika hästar och tävlar hela året varje helg på samtliga hästar.
Men du måste förstå att folk sätter priser efter många olika saker. Inte enbart efter "talang". Det finns otroligt mycket mera egenskaper hos en hobbyhäst som är viktigare än talangen som majoriteten ändå förmodligen inte kommer kunna rida fram hos hästen ändå.

En hobbyryttare som kanske är åt det osäkrare hållet betalar säkerligen en bra summa för att få en trevlig hobbyhäst den kan ha kul med och lita på osv.

Sen kan jag ju tycka allmänt att om man är uppe på den nivån att talangen är såpass avgörande, då letar man inte bland vanliga hästar, då ligger dom hästarna på en väldig hög prissumma iallafall.

En häst är ju värd det priset som ägaren anser att den är värd, ofta lite överpris då alla verkar vilja pruta.

Sen så handlar det oavsett om vad ryttaren kan få fram hos hästen, det handlar om att se potential hos hästarna även ifall den tex nuvarande ryttaren rider jättedåligt och obalanserat. Det är ju vad som är en duktig ryttare och hästmänniska tycker jag. Jag är inte jätteinne på hopptekniker men i dressyren tex så kan en duktig ryttare göra underverk med världens mest alldagliga och tråkiga häst.
 
Vad tycker ni som är hemma i Sverige och köpt häst nyligen (senaste åren)? Vad hade hästen gjort, ålder och stam?
Vad fick er att köpa den häst ni köpt och vad kostade den?
2012 köpte jag min häst. Svenskt Halvblod, född 2001, 160 cm, Artist-Dragon.
Han var utbildad till MsvC dressyr och hoppade på träning upp till 1 m. Tävlad dresyr LA med mediokra/dåliga resultat. Var vid försäljningen inte helt igångsatt efter en längre vila. Såldes för att han och säljaren inte passade ihop.
Skadefri, genomgick besiktning med beröm.
55 000 kr
Jag hade nog inte köpt den hästen för det priset om jag inte känt honom. Jag visste att vi passade ihop och att vi skulle kunna ha kul ihop. Dessutom har jag inga tävlingsambitioner. Säljaren hade nog inte fått det priset av någon annan heller, men jag tyckte han var väl värd det och ett år senare erbjöds jag 100 000 för samma häst (sålde inte).
 
Fast hur kommer det sig då att hästarna går ner i pris efter en två månader om nu det är rätt pris? Många hästar ligger ute hur länge som helst och prissänks eftersom ingen vill lägga dom pengarna på en vanlig hobbyhäst? Eller folk som säljer sin topptalang för över 100 000 (unghäst i detta fall) med varken video eller bild på mer än bara huvudet. Hästen är inte tävlad och har ingen märkvärdig avel.

Då är det inte rätt pris på dom hästarna.

Jag tror det går åt bägge håll. Det finns köpare som letar häst i fel prisintervall iförhållande till vad de vill ha och vad de är beredda att betala men även säljare som övervärderar sina hästar.
 
Det blir en omöjlig ekvation i dagens Sverige för uppfödarna att man skall behålla hästarna tills de är 5 år gamla, betala för att någon skall utbilda dem väl, och sedan vill köparna inte betala över 100 000 för att den inte är en "topphäst".
För uppfödaren har den hästen kostat ca. 250 000 att hålla fram till den punkten. Så ett grundproblem är att det är dyrt att hålla hästar i Sverige, och ett problem är att köparna inte vill betala de priser som det ens kostat att få fram hästen.
Anser man att uppfödarna är de som skall "ta den smällen" så kommer alla duktiga avlare får lägga ner och kvar blir hobbyavlare där kvalitetskontrollen ofta är sämre och utbildningen av unga hästar likaså. Vem förlorar mest? Alla?

Och sedan det här med "medelmåttiga hästar". Amatörer är lite sämre än proffs på att känna igen talang när den står framför dem, men störst skillnad är det på förmågan att ta tillvara på hästens talang. Skall hästarna och/eller uppfödarna lastas för att ryttarens kapacitet endast räcker till lätt klass, när någon mycket duktigare kan ta de flesta hästar mycket högre?

Vad skall vi göra för att se till att vi kan konkurrera med de ledande hästländernas priser?
Fast hästen behöver verkligen inte vara utbildad om den har rätt psyke på hinder och har lätt för sig.
Nu letar jag inte häst just idag, men den dagen jag kommer göra det år mig själv så kommer jag absolut inte leta efter en häst som reda tävlat massor, utan jag vet vad jag söker hos en häst och har som mål att kunna tävla 140. Sen om hästen klarar det eller inte, det återstår att se, men har den det där jag söker så hänger nog resten på mig som ryttare. Jag har ridit en hel del 150 hästar så jag vet hur det ska kännas, och då behövs inga resultat.

Sen är det inte alla som övervärderar sina hästar, utan främst hobbyavlare och hobbyryttare som tror att deras häst är värd lika mycket som en häst med en stor utvecklingsmöjlighet då den har det mesta givt från födseln så att säga.

Sen är det mycket som du säger, att vissa ryttare klarar inte av att höja sin hästs prestation pga fel träning, dålig ridning, ingen erfarenhet, inget intresse osv, så därför är det lite lurigt utan att provrida själv. Men man ser endå ganska mycket vad det är för häst och ryttare om det finns några filmer, vilket många tyvärr saknar.

Sverige har en hel del bra hästar och ryttare och det kommer fler, men jag upplever att folk drar sig från att köpa härifrån då det sällan når den internationella marknaden.
Jagvet visserligen några ryttare som har importerat svenska hästar, men då rör det sig om säljare
som är ute mycket i europa och visar sina hästar.
 
Det blir en omöjlig ekvation i dagens Sverige för uppfödarna att man skall behålla hästarna tills de är 5 år gamla, betala för att någon skall utbilda dem väl, och sedan vill köparna inte betala över 100 000 för att den inte är en "topphäst".
För uppfödaren har den hästen kostat ca. 250 000 att hålla fram till den punkten. Så ett grundproblem är att det är dyrt att hålla hästar i Sverige, och ett problem är att köparna inte vill betala de priser som det ens kostat att få fram hästen.
Anser man att uppfödarna är de som skall "ta den smällen" så kommer alla duktiga avlare får lägga ner och kvar blir hobbyavlare där kvalitetskontrollen ofta är sämre och utbildningen av unga hästar likaså. Vem förlorar mest? Alla?

Vad skall vi göra för att se till att vi kan konkurrera med de ledande hästländernas priser?

Vi kan väl helt enkelt konstatera att det kostar oerhört mycket pengar att hålla häst.
Och att man antagligen har svårt att gå plus, om man räknar in "driftskostnaden" man haft innan försäljning.
Oavsett om man är uppfödare eller har ägt hästen för ridning och sedan säljer.
 
Sverige har en hel del bra hästar och ryttare och det kommer fler, men jag upplever att folk drar sig från att köpa härifrån då det sällan når den internationella marknaden.
Jagvet visserligen några ryttare som har importerat svenska hästar, men då rör det sig om säljare
som är ute mycket i europa och visar sina hästar.

Här tror jag du har fel. Problemet som jag ser det är att det inte finns tillräckligt många bra hästar i Sverige, absolut inte att köparna "drar sig från att köpa härifrån". Fördelarna med att handla på kontinenten är att det ofta är kortare avstånd och att de har helt andra förutsättningar att sälja många hästar på samma ställe, de har bättre affärsytor. På sikt kommer vi att ha det även här, men ska vi få fram de bästa hästarna i större utsträckning måste vår avel fortsätta förbättras och vi behöver göra större skillnad på topphästar och medelmåttor.

Jag tycker nog vi pratar om två olika saker i den här tråden. "Medelmåttorna" anses för dyra i det första inlägget, men när du nu börjar prata om den internationella marknaden så tror jag inte att köparna tycker hästarna är för dyra. De finns helt enkelt inte. Det är samma sak när jag ska köpa avelsston, jag har köpt tre av de fyra senaste utomlands för de finns helt enkelt inte i Sverige (ibland finns de men kostar tre gånger så mycket som på kontinenten. Så problemet finns även på "min" marknad).
 
Fast hästen behöver verkligen inte vara utbildad om den har rätt psyke på hinder och har lätt för sig.
Nu letar jag inte häst just idag, men den dagen jag kommer göra det år mig själv så kommer jag absolut inte leta efter en häst som reda tävlat massor, utan jag vet vad jag söker hos en häst och har som mål att kunna tävla 140. Sen om hästen klarar det eller inte, det återstår att se, men har den det där jag söker så hänger nog resten på mig som ryttare. Jag har ridit en hel del 150 hästar så jag vet hur det ska kännas, och då behövs inga resultat.

Sen är det inte alla som övervärderar sina hästar, utan främst hobbyavlare och hobbyryttare som tror att deras häst är värd lika mycket som en häst med en stor utvecklingsmöjlighet då den har det mesta givt från födseln så att säga.

Sen är det mycket som du säger, att vissa ryttare klarar inte av att höja sin hästs prestation pga fel träning, dålig ridning, ingen erfarenhet, inget intresse osv, så därför är det lite lurigt utan att provrida själv. Men man ser endå ganska mycket vad det är för häst och ryttare om det finns några filmer, vilket många tyvärr saknar.

Sverige har en hel del bra hästar och ryttare och det kommer fler, men jag upplever att folk drar sig från att köpa härifrån då det sällan når den internationella marknaden.
Jagvet visserligen några ryttare som har importerat svenska hästar, men då rör det sig om säljare
som är ute mycket i europa och visar sina hästar.
Du pratar hela tiden utifrån dig och dina förutsättningar. DU har ridit bra hästar och vet hur det känns och DU behöver ingen utbildad häst. Så självklart ska du inte titta på de där hästarna som du anser är övervärderade utan på lovande unga hästar. Men som jag sagt i flera inlägg tidigare - det finns egenskaper som ANDRA personer värdesätter, och som för andra personer är mer värdefulla för att de ska få kvalitetshästtid än potential. De hästarna kanske inte är fel prissatta, bara för att de inte är värda de pengarna för just dig? Om du ska uttala dig om hela hästmarknaden bör du också titta på hela spektrat av potentiella hästköpare. Du värderar alla hästar som är till salu utifrån vad du efterfrågar.
 
Du pratar hela tiden utifrån dig och dina förutsättningar. DU har ridit bra hästar och vet hur det känns och DU behöver ingen utbildad häst. Så självklart ska du inte titta på de där hästarna som du anser är övervärderade utan på lovande unga hästar. Men som jag sagt i flera inlägg tidigare - det finns egenskaper som ANDRA personer värdesätter, och som för andra personer är mer värdefulla för att de ska få kvalitetshästtid än potential. De hästarna kanske inte är fel prissatta, bara för att de inte är värda de pengarna för just dig? Om du ska uttala dig om hela hästmarknaden bör du också titta på hela spektrat av potentiella hästköpare. Du värderar alla hästar som är till salu utifrån vad du efterfrågar.
Förstod du inte mitt inlägg eller? Jag svarade utifrån mig när folk ifrågasatte vad JAG kollar på. Ursprungsinlägget var att vanliga ridhästar kostar lika mycket som en välavlad framtida hopphäst kostar ute i Europa samt hobbyryttatre som prissätter sina "pärlor" för priser man inte får sålt.
 
Här tror jag du har fel. Problemet som jag ser det är att det inte finns tillräckligt många bra hästar i Sverige, absolut inte att köparna "drar sig från att köpa härifrån". Fördelarna med att handla på kontinenten är att det ofta är kortare avstånd och att de har helt andra förutsättningar att sälja många hästar på samma ställe, de har bättre affärsytor. På sikt kommer vi att ha det även här, men ska vi få fram de bästa hästarna i större utsträckning måste vår avel fortsätta förbättras och vi behöver göra större skillnad på topphästar och medelmåttor.

Jag tycker nog vi pratar om två olika saker i den här tråden. "Medelmåttorna" anses för dyra i det första inlägget, men när du nu börjar prata om den internationella marknaden så tror jag inte att köparna tycker hästarna är för dyra. De finns helt enkelt inte. Det är samma sak när jag ska köpa avelsston, jag har köpt tre av de fyra senaste utomlands för de finns helt enkelt inte i Sverige (ibland finns de men kostar tre gånger så mycket som på kontinenten. Så problemet finns även på "min" marknad).
Där håller jag med dig fullt ut, sen har jag inte skrivit att riktiga topphästar är för dyra utan det gäller just vanliga ridhöstar som överskattas till samma pris som en häst som gått internationell hoppning tex, inte så konstigt att dessa hästar blir kvar ute på annons så länge, förmodligen också för att ridbarheten inte är så hög som säljaren vill tro.
 
Förstod du inte mitt inlägg eller? Jag svarade utifrån mig när folk ifrågasatte vad JAG kollar på. Ursprungsinlägget var att vanliga ridhästar kostar lika mycket som en välavlad framtida hopphäst kostar ute i Europa samt hobbyryttatre som prissätter sina "pärlor" för priser man inte får sålt.
Det låter som om du inte förstått mina inlägg. Olika personer behöver olika saker, och därför går det inte att värdera alla hästar enligt samma måttstock. Därför kan en häst med egenskap X kosta lika mycket som en häst med egenskap Y som saknar egenskap X. Detta har du inte i något inlägg reflekterat över utan du fortsätter argumentera om att hästar som saknar potential (=inte har något värde för dig) är för högt prissatta. Om hobbyryttare prissätter sina "pärlor" så de inte får sålt är det väl deras problem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Trasten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 413
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp