Överreagerar jag?

Varför inte föreslå för nån av vännerna som du mest pratar med på fb mm att ses för en fika någon dag? Att sitta och vänta på att någon annan hör av sig för att hitta på nått kan man ju inte räkna med.
Jag förstår ditt dilemma att det är svårt att hitta nya vänner och att nytt folk är "läskigt". Jag är precis likadan :p
Dom jag pratar mest med bor på andra sidan Atlanten eller i andra länder.. :/

De som finns här i Sverige är utspridda de med, men när jag flyttar i slutet av september/början av oktober så kommer jag bo nära några av dom och då blir det inte så långt att åka för en fika osv. :)
 
Hade för några år sen kontakt med och var vän med en som betedde sig ungefär som din. Vi kommunicerade på något sätt
inte på samma villkor utan medvetet omedvetet styrdes det av honom. Jag försökte förklara hur jag upplevde det och så vidare men det gjorde ingen skillnad och till slut kände jag att jag var tvungen att bryta för det tärde för mycket helt enkelt.

Jag bröt helt, sågs inte, ingen telefonkontakt, blockade på fb (sa inte upp som vän där men stängde att se vad jag/han skrev).
Ångrar inte en dag. Livet blev väldigt mycket behagligare och även om vi skrattade mycket så saknar jag inte den biten för resten av det negativa övervägde.

Så det är mitt råd, bryt helt!
 
Hade för några år sen kontakt med och var vän med en som betedde sig ungefär som din. Vi kommunicerade på något sätt
inte på samma villkor utan medvetet omedvetet styrdes det av honom. Jag försökte förklara hur jag upplevde det och så vidare men det gjorde ingen skillnad och till slut kände jag att jag var tvungen att bryta för det tärde för mycket helt enkelt.

Jag bröt helt, sågs inte, ingen telefonkontakt, blockade på fb (sa inte upp som vän där men stängde att se vad jag/han skrev).
Ångrar inte en dag. Livet blev väldigt mycket behagligare och även om vi skrattade mycket så saknar jag inte den biten för resten av det negativa övervägde.

Så det är mitt råd, bryt helt!
Hade gärna brutit helt men det kommer bli svårt då jag stöter på honom när jag jobbar eller kan man bryta halvt och bara ha jobbrelaterat resten? :/
 
Men sluta nu! Som nån tidigare skrev har du endast två alternativ: glöm honom helt, eller fortsätt och stå ut.

Jag ogillar skarpt såna spel som ni båda verkar spela. Otroligt tidsödande och ingen av er kommer någon vart.

Att han är "en bra vän ibland"? WTF. Antingen är man eller så är man inte. Kryp ur offerkoftan och gå ut bland folk. Gå en billig/gratis kurs eller vad fan som helst. Gå med på dejtingsida. Bara du skippar den där "kompisen".
 
Men sluta nu! Som nån tidigare skrev har du endast två alternativ: glöm honom helt, eller fortsätt och stå ut.

Jag ogillar skarpt såna spel som ni båda verkar spela. Otroligt tidsödande och ingen av er kommer någon vart.

Att han är "en bra vän ibland"? WTF. Antingen är man eller så är man inte. Kryp ur offerkoftan och gå ut bland folk. Gå en billig/gratis kurs eller vad fan som helst. Gå med på dejtingsida. Bara du skippar den där "kompisen".
Skrev att jag gärna gör det men stöter ju på honom i jobbet och kan inte undvika honom då, kan inte va otrevlig mot honom heller då det blir dålig reklam för jobbet. Det är där skon klämmer också. Därför jag fundera på om man kunde försöka låsa det till endast jobbrelaterat och skita i alla annat?
 
Skrev att jag gärna gör det men stöter ju på honom i jobbet och kan inte undvika honom då, kan inte va otrevlig mot honom heller då det blir dålig reklam för jobbet. Det är där skon klämmer också. Därför jag fundera på om man kunde försöka låsa det till endast jobbrelaterat och skita i alla annat?

Men om du inte vill umgås med honom privat, så är det väl inte så svårt att undvika? Var normalt artig när ni ses i jobbet, och sen umgås ni inte utanför det. Som du gör med andra kollegor, som du inte umgås med privat.
 
Men varför i hela friden skulle du vara otrevlig mot honom?

Vad gäller "dålig reklam för jobbet" känner jag att det är nog i så fall dålig reklam att ha dåliga relationer med folk man träffar i jobbet ö h t. Den skadan är i så fall redan skedd.

Varför är det så viktigt vad "man kan och inte kan göra"? Skit i honom privat, hälsa på jobbet. Vad är svårt?
 
Skrev att jag gärna gör det men stöter ju på honom i jobbet och kan inte undvika honom då, kan inte va otrevlig mot honom heller då det blir dålig reklam för jobbet. Det är där skon klämmer också. Därför jag fundera på om man kunde försöka låsa det till endast jobbrelaterat och skita i alla annat?

Självklart kan du vara trevlig när det gäller jobbrelaterade saker. Att du slutar umgås med honom betyder inte det att du ska vara otrevlig mot honom. Var trevlig, var saklig, men låt vänskapen rinna ut i sanden. De behöver inte ens säga till honom att du vill avsluta den. Gör dig bara mindre tillgänglig privat och håll fast vid det.
 
TS, om jag har förstått det hela rätt så handlar det hela om att du är osäker på var du har honom? Att han aldrig är stabil i sitt bemötande mot dig? Du kan aldrig riktigt lita på att han finns där?
 
TS, om jag har förstått det hela rätt så handlar det hela om att du är osäker på var du har honom? Att han aldrig är stabil i sitt bemötande mot dig? Du kan aldrig riktigt lita på att han finns där?
Hmm, där tror jag du hittade något som jag inte ens har tänkt på medvetet, men det kan nog mycket väl stämma. Så långt hade jag faktiskt inte ens tänkt. :o
 
Hmm, där tror jag du hittade något som jag inte ens har tänkt på medvetet, men det kan nog mycket väl stämma. Så långt hade jag faktiskt inte ens tänkt. :o
:D
Så det kan bli...
Jag kan inte vara den enda som har utgått från just detta när vi svarat dig. Och så hade du inte ens tänkt på det.

Tur att buke finns och att vi alla är så olika.
 
:D
Så det kan bli...
Jag kan inte vara den enda som har utgått från just detta när vi svarat dig. Och så hade du inte ens tänkt på det.

Tur att buke finns och att vi alla är så olika.
Tänk egentligen att svaret var ganska enkelt när man väl kom på det och så krånglar vi till det i onödan. :o
Kanske är nu jag ska omformulera mig, vad gör jag nu med denna vetskap?
 
När du läste min rad som fick dig att tänka i en annan bana. Vad var det första du tänkte? Vilken var din första känsla?

Där tror jag du har svaret på vad det är du vill. :)
Att jag är väldigt osäker i mig själv? Att det kanske är jag som varit "problemet".

Hade lagat lite mat idag och frågade honom om han var hungrig och inte hade något inplanerat efter jobbet så fick han svänga förbi. Trodde först inte han skulle komma, men han kom trots att han var tvungen att jobba över och hade tvättid hemma. Vi hade väldigt trevligt att skämta och prata lite medan man åt och under måltiden så dök den upp en kommentar från honom som fick mig att bara titta förvånat på honom den lät så här:

"Ja, du är ju den som ska va mest mogen av oss"

Han hade även varit snäll och tagit med mitt schema, hade tänkt fråga om han hade kunnat göra det så jag hade sluppit åka in extra för att hämta det, men nu behövde jag inte ens fråga.

Kändes faktiskt bra idag och det är nog jag själv som är den största boven i dramat.
 
Att jag är väldigt osäker i mig själv? Att det kanske är jag som varit "problemet".

Hade lagat lite mat idag och frågade honom om han var hungrig och inte hade något inplanerat efter jobbet så fick han svänga förbi. Trodde först inte han skulle komma, men han kom trots att han var tvungen att jobba över och hade tvättid hemma. Vi hade väldigt trevligt att skämta och prata lite medan man åt och under måltiden så dök den upp en kommentar från honom som fick mig att bara titta förvånat på honom den lät så här:

"Ja, du är ju den som ska va mest mogen av oss"

Han hade även varit snäll och tagit med mitt schema, hade tänkt fråga om han hade kunnat göra det så jag hade sluppit åka in extra för att hämta det, men nu behövde jag inte ens fråga.

Kändes faktiskt bra idag och det är nog jag själv som är den största boven i dramat.

Så skulle inte jag välja att se det.

Jag ser det som att det krävs två för tango. Den ena parten bär inte hela ansvaret för att en relation brister eller har problem.

Så nej, jag tror inte alls att du är "problemet" eller osäker i dig själv. Inte alls. Jag tror mixen kan vara vad som ställer till det. Jag tror ingen är till freds eller i harmoni i en relation där den ena ger mixade budskap till den andre.

Det jag tänker om den rad som du har kursiverat är att han själv inte tar något ansvar utan förväntar sig att du ska leda o agera mogen. Vilket får mig att hamna på en annan tankebana. Är han en person som inte klippt navelbandet med sin mamma? Det vill säga att han söker en extramamma som ska fixa åt honom, precis som hans mamma alltid gjort?
 
Det jag tänker om den rad som du har kursiverat är att han själv inte tar något ansvar utan förväntar sig att du ska leda o agera mogen. Vilket får mig att hamna på en annan tankebana. Är han en person som inte klippt navelbandet med sin mamma? Det vill säga att han söker en extramamma som ska fixa åt honom, precis som hans mamma alltid gjort?
Det där angående mamma tror jag inte, men jag ska inte säga att jag är helt säker heller. Det han sa idag svarade jag med att "men jag trodde det skulle va du eftersom du är äldre än mig" å så skratta vi typ, minns inte riktigt vad han sa och vad jag sa, men sen tänkte jag på det där någon sa om att killar mognar lite långsammare än t ex tjejer.

Jag tänker avvakta och se lite hur det utvecklar sig.
 
Det måste inte vara så att det är du som är osäker på dig själv. Jag fick en gång förklarat för mig att en del människor som är ombytliga och ger än det ena intrycket och än det andra kan trigga igång samma mekanism som vid en spelautomat. Bara en gång till, det kan bli bra den här gången, typ. Det kan vara ett sätt att förstå varför du får en sån hangup på honom och hans beteende. Blir man lite besatt av att försöka förstå nån annans beteende så är det lite av ett varningstecken på att detta är en knepig människa som inte beter sig rakt eller har koll på vem han är och vad han håller på med, det är INTE ett tecken på att han är nån sorts själsfrände.
 
Det är just den biten jag försöker jobba på, men det är inte lätt, tyvärr växer inte riktiga vänner på träd. :(

Förlåt men enligt det du beskriver låter inte den här personen som en riktig vän. Varför inte lägga din tid och energi på att hitta någon som vill hänga med dig så som du är nu och inte försöker ändra dig för att passa sina egna behov?
 
Det måste inte vara så att det är du som är osäker på dig själv. Jag fick en gång förklarat för mig att en del människor som är ombytliga och ger än det ena intrycket och än det andra kan trigga igång samma mekanism som vid en spelautomat. Bara en gång till, det kan bli bra den här gången, typ. Det kan vara ett sätt att förstå varför du får en sån hangup på honom och hans beteende. Blir man lite besatt av att försöka förstå nån annans beteende så är det lite av ett varningstecken på att detta är en knepig människa som inte beter sig rakt eller har koll på vem han är och vad han håller på med, det är INTE ett tecken på att han är nån sorts själsfrände.

Jag önskar att jag hade fått det här påpekat för mig för något år sedan - det hade sparat så mycket tid. Nu listade jag till slut ut att det inte var värt varken tiden eller energin, men trots att jag hade hört om råttorna så gjorde jag alltså inte kopplingen. :( Oh well, bättre sent än aldrig! Hoppas att din upplysning hjälper @RedHyuuga att släppa taget snabbare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 148
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 140
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 471
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp