Överreagerar jag?

Förlåt men enligt det du beskriver låter inte den här personen som en riktig vän. Varför inte lägga din tid och energi på att hitta någon som vill hänga med dig så som du är nu och inte försöker ändra dig för att passa sina egna behov?
Alltså jag har försökt hitta riktiga vänner, men dom växer inte på träd. Han är ju bara en vanlig vän egentligen.
Skulle inte vart fel att haft en riktig vän som kan ställa upp i vått och torrt och inte bara finnas vid dom bra tillfällena, men sådana vänner växer inte på träd, som sagt och hittar man en ska man vårda den ömt.
 
@RedHyuuga men du lär ju inte ha större chans att hitta en riktigt vän när du låter den här personen ta upp all din tid och energi och klampa runt på din självkänsla. Tycker du fått flera bra råd i tråden, kapa den privata kontakten med honom och fokusera på dig själv istället
 
@doleron fast om han nu tagit upp all min tid? Hur kommer det då sig att vissa dagar pratar vi inte alls och dom dagar vi pratar så är det max 1 timme om ens det, ibland bara minuter. Så nej, jag skulle inte vilja påstå att han tar upp all min tid, för det är långt ifrån sanningen. Den som tar upp all min fria tid just nu är pållan. :)
 
@RedHyuuga precis som em-pirre skriver menar jag inte bara den fysiska tiden. Med tanke på att du startat en tråd om eran relation och hur (dåligt) den får dig att må så antar jag att han tar upp rätt mycket av din tid..
 
@RedHyuuga precis som em-pirre skriver menar jag inte bara den fysiska tiden. Med tanke på att du startat en tråd om eran relation och hur (dåligt) den får dig att må så antar jag att han tar upp rätt mycket av din tid..
eller lite omskrivet även om den inte tar upp medveten tid så riskerar den att ta upp tid i form av att stjäla energi från TS som hon kunde använt på ett bättre sätt.
 
Tycker som så många andra skrivit-lägg ner kontakten med honom.
Låter verkligen inte som att du mår bra av att vara vän med denna person.
Du har säkert andra vänner eller lyckats få det.
 
Alltså jag har försökt hitta riktiga vänner, men dom växer inte på träd. Han är ju bara en vanlig vän egentligen.
Skulle inte vart fel att haft en riktig vän som kan ställa upp i vått och torrt och inte bara finnas vid dom bra tillfällena, men sådana vänner växer inte på träd, som sagt och hittar man en ska man vårda den ömt.
Det är lätt att idealisera.

Men faktum är att inte alla har vänner som det faktiskt kan räkna med i vått och torrt. Det är en idealbild man får när man själv inte har det så.

Jag har ett par som faktiskt skulle ställa upp så. men det begrep jag inte förrän jag blev sjuk. Då upptäckte jag dem. Jag hade trott vi var "bekanta" och "kompisar" men de var faktiskt vänner. Riktiga vänner.

MEN jag är fullt medveten om att inte alla har den sortens vänner. Jag vet ett antal fullständigt normala personer i min bekantskapskrets som inte har sådana vänner. De har gott om umgänge. Men riktiga, trofasta, pålitliga vänner har verkligen inte alla.

@RedHyuuga du är nog en alldeles vanlig människa med en alldeles vanlig bekantskapskrets.
 
Tyvärr har jag alldeles för många gånger råkat ut för dom så kallade "falska vänner".. som bara vill umgås när det gynnar som själva. I mitt fall har det blivit för att jag kan fotografera och då blivit utnyttjad, värst var det när vännen la upp bilderna och jag inte ens fick ett tack eller cred för dom.

Har självklart några få vänner som tackar och credar också och dom kan jag ställa upp att fota fler gånger.

Tyvärr har jag råkat ut för den falska typen rätt ofta, vet inte om det är för att jag är för snäll och vill vara en del av gemenskapen. :/
 
Tyvärr har jag alldeles för många gånger råkat ut för dom så kallade "falska vänner".. som bara vill umgås när det gynnar som själva. I mitt fall har det blivit för att jag kan fotografera och då blivit utnyttjad, värst var det när vännen la upp bilderna och jag inte ens fick ett tack eller cred för dom.

Har självklart några få vänner som tackar och credar också och dom kan jag ställa upp att fota fler gånger.

Tyvärr har jag råkat ut för den falska typen rätt ofta, vet inte om det är för att jag är för snäll och vill vara en del av gemenskapen. :/
Är inte dags att sluta stå och vara tacksam för att du får fotografera då?

De som vill fä gratis jobb gjort - de kan man vara utan.

att ställa upp gratis med sitt kunnande är inget man ska göra. OK om det är så att det är oklart vem som är skyldig vem - eftersom man gör saker för varann hela tiden - men annars är de pengar som gäller.

Vill de få foton så ta betalt. Om betalning sedan består i att de t.ex. hjälper dig tapetsera eller i form av reda pengar är oväsentligt. Bara de betalar.
 
Är inte dags att sluta stå och vara tacksam för att du får fotografera då?

De som vill fä gratis jobb gjort - de kan man vara utan.

att ställa upp gratis med sitt kunnande är inget man ska göra. OK om det är så att det är oklart vem som är skyldig vem - eftersom man gör saker för varann hela tiden - men annars är de pengar som gäller.

Vill de få foton så ta betalt. Om betalning sedan består i att de t.ex. hjälper dig tapetsera eller i form av reda pengar är oväsentligt. Bara de betalar.
Eftersom jag anser mig inte vara ett proffs så för mig räcker ett tack och det minsta är att jag får cred för mina bilder så det blir lite reklam för mig också. Nu har i och för sig kameran fått stå på hyllan ett tag och samla damm, var längesen jag fotade nu.
 
Eftersom jag anser mig inte vara ett proffs så för mig räcker ett tack och det minsta är att jag får cred för mina bilder så det blir lite reklam för mig också. Nu har i och för sig kameran fått stå på hyllan ett tag och samla damm, var längesen jag fotade nu.
Njae.
Se det som att du gör någon en tjänst.
Då bör det komma en tjänst tillbaka.

De som vill att du hjälper dem, mot bara ett tack är inte värda att ha som "vänner".
 
Alltså jag har försökt hitta riktiga vänner, men dom växer inte på träd. Han är ju bara en vanlig vän egentligen.
Skulle inte vart fel att haft en riktig vän som kan ställa upp i vått och torrt och inte bara finnas vid dom bra tillfällena, men sådana vänner växer inte på träd, som sagt och hittar man en ska man vårda den ömt.

Ja och för att få en sådan vän måste du anstränga dig och komma ut bland folk. Träffa folk som du kan träffa mer ochvsen bli vänner. Den kommer antagligen inte bara dyka upp utanför din dörr automatiskt.
 
Eftersom dina känslor för honom har gått över till att du suckar över honom och tycker han är jobbig så tycker jag du ska utesluta honom ur ditt liv, sen att han blir sur, det får han bli helt enkelt, för hade han inte betett sig knepigt hade du förmodligen gärna fortsatt ha honom som vän? Annars försök förklara hur du känner det så kanske det finns möjlighet för förändring och en mer ok kompisrelation?
 
Riktiga vänner.

Jag har lite problem med det här begreppet överhuvudtaget faktiskt. Nu är jag visserligen en sån där som hellre har ett större nätverk med bra vänner, än den där enda riktiga vännen, så det kanske är mer att svara på för de som vill vara och ha få men så kallade riktiga vänner. Jag tänker i alla fall att hur bra eller "riktig" vän också varierar över tid och inte är en konstant faktor. Hur mycket energi jag kan erbjuda mina vänner beror ju också på hur min egen situation ser ut. I perioder när jag själv har haft det tufft har jag helt enkelt inte kunnat räcka till för mina vänner, hur mycket jag än velat. Jag har lättare att hjälpa näraboende vänner med praktiska saker såväl som att åka dit med en matlåda eller en kram när orken för dem tryter, är jag mer "riktig" vän för dem då? Vissa vänner har ett behov av att prata/messa på nätterna när de mår dålig men min livssituation tillåter mig inte att vara vaken på nätterna för att stötta dem, är jag en mindre "riktig" vän då för att våra tider inte synkar? Jag har lite svårt att begripa vad det där "riktiga" går ut på, helt enkelt...
 
Jag har lite problem med det här begreppet överhuvudtaget faktiskt. Nu är jag visserligen en sån där som hellre har ett större nätverk med bra vänner, än den där enda riktiga vännen, så det kanske är mer att svara på för de som vill vara och ha få men så kallade riktiga vänner. Jag tänker i alla fall att hur bra eller "riktig" vän också varierar över tid och inte är en konstant faktor. Hur mycket energi jag kan erbjuda mina vänner beror ju också på hur min egen situation ser ut. I perioder när jag själv har haft det tufft har jag helt enkelt inte kunnat räcka till för mina vänner, hur mycket jag än velat. Jag har lättare att hjälpa näraboende vänner med praktiska saker såväl som att åka dit med en matlåda eller en kram när orken för dem tryter, är jag mer "riktig" vän för dem då? Vissa vänner har ett behov av att prata/messa på nätterna när de mår dålig men min livssituation tillåter mig inte att vara vaken på nätterna för att stötta dem, är jag en mindre "riktig" vän då för att våra tider inte synkar? Jag har lite svårt att begripa vad det där "riktiga" går ut på, helt enkelt...

Svarar mig själv, blev kanske lite svårbegripligt vad jag egentligen ville säga. Det jag försökte få fram är att min "riktighet" som vän inte är en konstant faktor, där jag antingen är "riktig" eller "inte riktig" vän till någon utan att detta kommer att variera över tid och mellan relationer, beroende på en massa olika faktorer i mitt eget liv och i vännens liv, t ex vad denne behöver från mig vid en viss tidpunkt. Jag ser detta som helt normalt inom alla typer av relationer, och inte något som avgör om jag är "riktig" som vän eller inte (eller mina vänner, i förhållande till mig).
 
Njae.
Se det som att du gör någon en tjänst.
Då bör det komma en tjänst tillbaka.

De som vill att du hjälper dem, mot bara ett tack är inte värda att ha som "vänner".
Fast jag anser att när jag själv valt att ta med kameran och vännen inte ens bett om att jag ska fota, då tycker jag det är en annan femma. Jag brukar ta med kameran ibland för att jag vill öva och se om jag kan bli bättre osv.

Fast dom som specifik bett om det då är det en annan femma.

Ja och för att få en sådan vän måste du anstränga dig och komma ut bland folk. Träffa folk som du kan träffa mer ochvsen bli vänner. Den kommer antagligen inte bara dyka upp utanför din dörr automatiskt.
Jag är ute bland folk i mitt yrke och träffar ofta samma personer, sen är jag på ridskolan och där träffar jag också olika människor, det är bättre att försöka hitta vännerna som har något gemensamt intresse så man har något att prata om.

Nu har jag även gått på en träff som en facebookgrupp hade i verkligheten och träffat nya människor. Så nog har jag träffat människor.

Synd, jag kommer ihåg fotona du visade i en tråd på "Hem & hobby" och du har helt klart talang.
Oj, har jag? :o Jag som mest tyckt att jag haft tur..
Du syftade på dessa eller?
http://www.bukefalos.com/threads/objektiv.1225283/#post-16368102
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 716
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 153
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 144
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 490
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp