Överreagerar jag?

Varför är det så viktigt att du kan ändra på honom? Acceptera att han är som han är, eller avsluta vänskapen. Varför måste han ändra sig för att duga åt dig? Ändra sig för att du inte ska känna dig dissad och nära. Jag är som jag är. Antingen får mina vänner gilla läget eller så får de sluta umgås med mig. Att inre respektera den jag är tycker jag är värre än att avsluta ett samtal för att man kommer hem (vilket jag ALLTID gör).

Jag tycker helt klart du överreagerar på samtal och SMS; vad är en giltig orsak att avsluta en konversation med dig?
Det handlar inte om att han måste ändra på sig, det är mer en principsak. Han behöver inte ändra sig men enligt honom måste jag ändra på mig, om han inte behöver ändra på sig behöver väl inte jag göra det heller? Varför ska bara den ena behöva ändra på sig men inte den andra och sen behöver man inte göra världens ändring heller, man kan göra en pytteliten ändring som kanske spelar roll.

Jag tycker det blir väldigt fel när han säger att han inte kommer ändra sig men sen försöker ändra på mig.
Giltig anledning att avsluta ett telefonsamtal... tja kanske inte avsluta mitt i en viktigt diskussion till exempel kanske, alla samtal är inte likadana men det är dom som avslutas på ett abrupt sätt som man kommer ihåg och oftast får båda säga hejdå, inte bara den ena och sen klick, då står den andra lite som en fisk med ett hejdå på läpparna.
 
Att skaffa nya vänner är inte det lättaste, men det hade nog gjort dig gott, så att du kunde få lite mer distans och sen kanske utesluta honom helt om det är så du vill.
Det är just den biten jag försöker jobba på, men det är inte lätt, tyvärr växer inte riktiga vänner på träd. :(
 
Det handlar inte om att han måste ändra på sig, det är mer en principsak. Han behöver inte ändra sig men enligt honom måste jag ändra på mig, om han inte behöver ändra på sig behöver väl inte jag göra det heller? Varför ska bara den ena behöva ändra på sig men inte den andra och sen behöver man inte göra världens ändring heller, man kan göra en pytteliten ändring som kanske spelar roll.

Jag tycker det blir väldigt fel när han säger att han inte kommer ändra sig men sen försöker ändra på mig.
Giltig anledning att avsluta ett telefonsamtal... tja kanske inte avsluta mitt i en viktigt diskussion till exempel kanske, alla samtal är inte likadana men det är dom som avslutas på ett abrupt sätt som man kommer ihåg och oftast får båda säga hejdå, inte bara den ena och sen klick, då står den andra lite som en fisk med ett hejdå på läpparna.
Sluta umgås eller acceptera, det är dom två valen du har. Jag tycker han verkar vara en osympatisk typ.
 
Han verkar ju inte särskilt intresserad av ditt umgänge, om du inte formar dig. Vill du ha hans umgänge, får du acceptera hur han är. Eller strunta i att umgås med honom.

Det är ju inte utpressning det rör sig om (jag ändrar mig om du ändrar dig), det är någon form av relation. Och om ingen vill ändra sig, och ingen gillar och/eller respekterar hur den andre är - vad är poängen med att umgås?!
 
Hade gärna slutat umgåtts med honom om han inte varit så förbaskat roligt att umgås med när han inte försöker ändra på mig (ingen annan person har fått mig att skratta så som han har, det är detta som gör det så svårt), jag antar att jag bara blir less att allt ska ske på hans villkor hela tiden. T ex han är ledig från jobbet och då kan vi titta på film, men då kanske inte jag kan. Jag vet inte om det är normalt att jag kan offra min tid att umgås efter att jag jobbat, men att han inte kan göra det en gång?
Fick höra att han var trött efter jobbet och det kan jag förstå, jag är också trött efter jobbet, men att umgås med någon en gång någon gång gör inte så mycket för min del, men det kanske bara är jag som klarar det? Jag utgår mycket efter mig själv eftersom det är den enda personen jag kan jämföra med, men det kanske är fel det också. :/
 
Till TS- Du har ju två val- att umgås med honom eller sluta umgås med honom...Jag tolkar det som att du inte vill sluta umgås med honom men att du vill att han ska förändra sig. Min tanke är ju att det enda du kan göra är att prata med honom och säga vad du tycker och känner. Och om han säger att han inte vill förändra sig så har du valet att antingen acceptera sitationen eller inte umgås med personen. Man kan ju inte tvinga någon att förändra sig.
på samma gång kan ju inte han tvinga dig att förändra dig.

Visst jag förstår att du gillar honom men det låter inte som du mår bra av det, och det låter som ni har det trassligt.
 
T ex han är ledig från jobbet och då kan vi titta på film, men då kanske inte jag kan. Jag vet inte om det är normalt att jag kan offra min tid att umgås efter att jag jobbat, men att han inte kan göra det en gång?

Men jag förstår inte hur du tänker. Han är ledig och vill umgås. Du vill och kan - fine. Du är ledig och vill umgås, han vill inte. Fine. Hur tänker du att han "måste ställa upp" fast han egentligen är för trött efter jobb?

Varför känner du att du "måste ställa upp" fast du är trött efter jobb? Jag förstår inte hela tankesättet faktiskt. Är jag pigg och glad och vill umgås, frågar jag någon om de vill umgås. Vill de inte så bryr jag mig inte om skälen, utan respekterar dem. Oavsett om det är för att de inte umgås med människor med ljust hår på udda onsdagar.
 
Måste ställa upp? Nä, nu har du fått det om bakfoten. Skrev att det går någon enstaka gång att ställa upp, absolut inget måste, vet inte vart du fick det ifrån? :confused:

Bara för att man kan offra en dag av låt säga alla arbetsdagar att umgås, eftersom helger inte funkar heller då det är mer jobb för hans del då. Så enda chansen att umgås har varit efter jobbet på vardagarna, och man behöver definitivt inte umgås varje dag, men en dag i månaden är väl inte för mycket begärt eller är det om man bara är vänner?
Känner att jag inte är så bra på det här med vänner, kanske därför jag inte har så många jag pratar med. :(
 
Ärligt. Ingen av er verkar må särskilt bra av varandras sällskap. Man måste inte umgås. Man kan hitta annat umgänge. Sånt som man mår bra av. Man måste liksom inte kompromissa så att man står ut med skit bara för att han är rolig ibland.

Du måste värdesätta dig själv bra mycket högre!
 
Hela killen låter så fullständigt osympatisk på din beskrivning att INGET av det du beskriver är en egenskap jag tillskriver någon av mina vänner. Jag skulle lätt avskriva han som vän för det är han INTE. Riktiga vänner pysslar inte med att trycka ner sina vänner och bete sig på det där hemska viset som du beskriver.

Värdera dig själv och din tid högre, lägg ingen energi på honom och zooma ut honom.
 
Ärligt. Ingen av er verkar må särskilt bra av varandras sällskap. Man måste inte umgås. Man kan hitta annat umgänge. Sånt som man mår bra av. Man måste liksom inte kompromissa så att man står ut med skit bara för att han är rolig ibland.

Du måste värdesätta dig själv bra mycket högre!
Det är en sak som känns väldigt jobbig och det är att han kan vara en riktigt bra vän ibland också och just nu är han typ den "enda" vännen jag har, så det gör det svårare att ignorera honom. Jag vill inte bli ensam, förvisso kanske det kommer bli bättre på den fronten när jag flyttar och får närmare till stallet och kan hänga mer där och kanske träffa dom andra som har sina hästar i ett annat stall i närheten av där.

Som det ser ut just nu är det inte så roligt, sitter mest hemma själv och gör i princip ingenting och får jag ett sms eller ett samtal så blir jag typ överlycklig, oftast är det från honom då. Ibland saknar jag den där gemenskapen man får när man är bland vänner och umgås, har nog inte träffat en vän på jättelänge nu, vet inte när det var sist och verkligen umgåtts. :/
 
Det är en sak som känns väldigt jobbig och det är att han kan vara en riktigt bra vän ibland också och just nu är han typ den "enda" vännen jag har, så det gör det svårare att ignorera honom. Jag vill inte bli ensam, förvisso kanske det kommer bli bättre på den fronten när jag flyttar och får närmare till stallet och kan hänga mer där och kanske träffa dom andra som har sina hästar i ett annat stall i närheten av där.

Som det ser ut just nu är det inte så roligt, sitter mest hemma själv och gör i princip ingenting och får jag ett sms eller ett samtal så blir jag typ överlycklig, oftast är det från honom då. Ibland saknar jag den där gemenskapen man får när man är bland vänner och umgås, har nog inte träffat en vän på jättelänge nu, vet inte när det var sist och verkligen umgåtts. :/

Kan du inte börja någon kurs, skaffa ngt nytt intresse eller så du får nya vänner och nya kontakter? Eller träffa Bukare i närheten?
 
Suck.. telefonen ringde precis, det var killen igen och sa att han hade kommit på att tiden går fort när man har roligt, jag blev bara nyfiken och frågade hur det kom sig, då svara han att jag inte behövde veta. Sen fråga han vad jag gjorde och jag sa att jag höll på att svara min mamma, sen sa han inget och jag hade inget direkt att säga. Då kommer det "men du verkar väldigt upptagen med att svara din mamma så vi kan höras imorrn" då säger jag "men jag gjorde bara likadant som du brukar göra när vi pratar" och tydligen blev det känsligt för när jag påpekade att jag hade all min uppmärksamhet i telefonen igen och kan förklara läget så säger han "nä men nu är jag hemma och ska äta, vi hörs imorrn, hej *klick*"... då fick jag känslan att han bara ringde mig för att få lite sällskap medans han gick hem från föräldrarna... egentligen skulle vi ha tittat på film tillsammans idag men jag misstänker att jag får titta på film själv och ha chipsen för mig själv, å va gott mer till mig. :p
 
Suck.. telefonen ringde precis, det var killen igen och sa att han hade kommit på att tiden går fort när man har roligt, jag blev bara nyfiken och frågade hur det kom sig, då svara han att jag inte behövde veta. Sen fråga han vad jag gjorde och jag sa att jag höll på att svara min mamma, sen sa han inget och jag hade inget direkt att säga. Då kommer det "men du verkar väldigt upptagen med att svara din mamma så vi kan höras imorrn" då säger jag "men jag gjorde bara likadant som du brukar göra när vi pratar" och tydligen blev det känsligt för när jag påpekade att jag hade all min uppmärksamhet i telefonen igen och kan förklara läget så säger han "nä men nu är jag hemma och ska äta, vi hörs imorrn, hej *klick*"... då fick jag känslan att han bara ringde mig för att få lite sällskap medans han gick hem från föräldrarna... egentligen skulle vi ha tittat på film tillsammans idag men jag misstänker att jag får titta på film själv och ha chipsen för mig själv, å va gott mer till mig. :p

Det låter ju som att ni mest lurpassar på varandra, bägge vill att den andre ska krypa till korset och säga att jag vill jättegärna prata med dig, jag bryr mig om dig och intresserar mig för vad du gör, men ingen säger det rätt ut, utan det blir nån sorts chicken race i vem som kan vara mest nonchalant och dissig mot den andre.

Det verkar inte konstruktivt, försök prata ut och lägga korten på bordet, eller sluta umgås, skulle jag tycka.
 
Han verkar vara en väldigt jobbig människa. Skulle inte velat ha honom som "vän".
Om han tar mer energi ifrån dig (som det verkar iaf), än vad han tillför, varför då ha kvar honom?
Jag tycker det verkar som han saknar vanligt hyfs, är omogen och helt enkelt inte direkt bryr sig om vad du känner eller tycker.

Varför inte föreslå för nån av vännerna som du mest pratar med på fb mm att ses för en fika någon dag? Att sitta och vänta på att någon annan hör av sig för att hitta på nått kan man ju inte räkna med.
Jag förstår ditt dilemma att det är svårt att hitta nya vänner och att nytt folk är "läskigt". Jag är precis likadan :p
 
Suck.. telefonen ringde precis, det var killen igen och sa att han hade kommit på att tiden går fort när man har roligt, jag blev bara nyfiken och frågade hur det kom sig, då svara han att jag inte behövde veta. Sen fråga han vad jag gjorde och jag sa att jag höll på att svara min mamma, sen sa han inget och jag hade inget direkt att säga. Då kommer det "men du verkar väldigt upptagen med att svara din mamma så vi kan höras imorrn" då säger jag "men jag gjorde bara likadant som du brukar göra när vi pratar" och tydligen blev det känsligt för när jag påpekade att jag hade all min uppmärksamhet i telefonen igen och kan förklara läget så säger han "nä men nu är jag hemma och ska äta, vi hörs imorrn, hej *klick*"... då fick jag känslan att han bara ringde mig är för att få lite sällskap medans han gick hem från föräldrarna... egentligen skulle vi ha tittat på film tillsammans idag men jag misstänker att jag får titta på film själv och ha chipsen för mig själv, å va gott mer till mig. :p
Om lite mindre av din energi går åt till att fundera över och fostra den här personen så kan du ju använda den till att träffa andra människor som kanske kan bli vänner som faktiskt vill umgås med DIG.
 
Varken kurs eller nytt intresser har jag råd eller tid till just nu och träffa okända/nya människor är läskigt. Men det har ju varit en möjlighet ja.

Jo det kan vara läskigt och jobbigt att träffa nya människor. Men samtidigt om du vill ha vänner så måste man ju ta tag i det.
 
Men du... Utifrån vad du berättar så får jag en känsla av att han vill styra och kontrollera dig på ett osunt sätt. Känns nästan som om han vill få dig att krypa för honom. Tycker jag. Men jag är otroligt dålig på att läsa folk och tror alltid det värsta om alla :devil:
 
Förvisso så i och med mitt yrke så är jag med i en facebookgrupp där många har samma yrke och nu när det var Elmia lastbilsmässa så var det också en träff för den gruppen. Jag gick på den träffen, det var super läskigt, men träffade några nya människor, vill egentligen gå på fler sådana träffar men nu är nästa träff i Norrland och jag har inte råd (bor i Småland), så får vackert vänta tills det blir träffar neråt här istället och tills dess ska jag ta vara på mina stallkompisar och försöka bli lite bättre vän med dom också. Försöker se möjligheter även om jag varit naiv och dum innan. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 953
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 304
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp