Bukefalos 28 år!

översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

A

Alkemisten

Hej,

Jag håller på att göra och översätta en websida som handlar om barock dressyr men kommer inte på vad grejerna heter på svenska...

Sidan är: http://www.artequuscenter.com

Och jag undrar... säger man "höga skolan" på svenska? Och vad heter det när man arbetar hästen på lång töm och går nära bakom hästen. Det står liksom helt still.
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Hej,

Jag håller på att göra och översätta en websida som handlar om barock dressyr men kommer inte på vad grejerna heter på svenska...

Sidan är: http://www.artequuscenter.com

Och jag undrar... säger man "höga skolan" på svenska? Och vad heter det när man arbetar hästen på lång töm och går nära bakom hästen. Det står liksom helt still.


Jag skulle snarare säga rörelser i/ur - den högre skolan i de sammanhang du skriver på hemsidan.
Long raining brukar kallas arbete på lång tygel / långa tyglar på svenska. Inte en helt ideal benämning eftersom "långa tyglar" är något helt annat för de flesta..
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Tack!
ur höga skolan... ja det låter nog bättre...

Jag fick för mig att det hette arbete på lång tygel men klingar liksom inte så bra.
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Jag skulle snarare säga rörelser i/ur - den högre skolan i de sammanhang du skriver på hemsidan.
Long raining brukar kallas arbete på lång tygel / långa tyglar på svenska. Inte en helt ideal benämning eftersom "långa tyglar" är något helt annat för de flesta..


Och vad heter longering då? Samma sak??
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Lite OT men jag läste på sidan att de deltagit i operan Carmen. Vet du vilken av deras hästar som vart med i den operan?
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Lite OT men jag läste på sidan att de deltagit i operan Carmen. Vet du vilken av deras hästar som vart med i den operan?

Hej...

Oops, lite översättningsfel där ja... Det ska vara Operan Carmen Equestre... och då är det nog majoriteten av deras hästar som varit med där.
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Hej!

Jättefin hemsida - man blir sugen på ett besök!

Tänkte bara tipsa om att du ändrar en av rubrikerna (vem är vi?) till "vilka är vi?". Det låter mycket bättre!:D
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Ja, det ska jag göra!
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Aha, på så vis. Har inte hört talas om den.

Tänkte att de en av deras hästar vart med i operan, vilket inte vore otänkbart med tanke på deras kvalité.
Carmen har premiär här i slutet av mars och hästen som är med har även deltagit i spanien. Tänkte att det kanske fanns någon koppling.
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Hej!

Jättefin hemsida - man blir sugen på ett besök!

Tänkte bara tipsa om att du ändrar en av rubrikerna (vem är vi?) till "vilka är vi?". Det låter mycket bättre!:D

Om du vill prova på att rida för Miguel så kommer han på clinic i skåne i 9-11 Maj! Jag pm-ar om du vill veta mer.
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Oj - det vore jättespännande!

Men - jag har förtillfället bara tillgång till en treåring, så det får nog vänta!

Om man kan "delta" som åskådare på clinicen får du gärna skicka ett PM om när och var det blir av!
 
Sv: översättningsproblem - termer på svenska hjälp..

Oj - det vore jättespännande!

Men - jag har förtillfället bara tillgång till en treåring, så det får nog vänta!

Om man kan "delta" som åskådare på clinicen får du gärna skicka ett PM om när och var det blir av!

Jag la ut infon på hemsidan istället!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 991
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 902
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 863
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp