Bukefalos 28 år!

Överskottenergi

S

simzon

Rider regelbundet ett väldigt trevligt men krävande sto. Hon är väldigt dominant men samtidigt mycket väluppfostrad och har således respekt för människor.
Hur som helst, pga väderleken och juluppehåll står nu hästen sen två veckor. På vintern är hästen alltid piggare (kallare väderlek) och man får alltid vara på sin vakt angående explosionsrisken. Har ett par bra långa uppförsbackar där hästen på ett säkert sätt kan springa av sig lite. Men nu misstänker jag att vi inte ens kommer att komma till skogen utan att hästen exploderar - vi måste skritta ca. 20 min genom bostadsområden (med många parkerade bilar) innan vi kommer till skogsvägarna.

Vi har tyvärr inte heller tillgång till ridhus, paddock eller ens en hage. Hästarna går i öppenstall. Jag har tänkt att longera av hästen innan vi fortsätter förbi bilar och andra människor. Jag har endast en lätt lutande gräsplan till hands. Kruxet är bara att hästen gärna reser sig, bockar och stökar i början - av ren glädje eller övermod.

Nu har jag funderat på om hjälptyglar typ graman för att spänna in hästen lite skulle kunna vara ett alternativ? Iden var att använda gjord (typ voltigergjord) och gummiband över nacken, genom bett och till gjorden). Eller är det helt fel ansats och rent utav farligt eller ökar risken för skador?

Tacksam för tips och ideer!

simzon
 
Sv: Överskottenergi

Hjälp! Det låter helt galet! :eek:

Kan du inte leda hästen förbi de passager där det är stor explosionsrisk istället? Se till att ha ett långt grimskaft så hästen kan sprattla utan att du tappar den :idea:
 
Sv: Överskottenergi

Jo, jag skulle inte drömma om att sätta mig på hästen innan den har sprattlat av sig rejält! :crazy: Problemet är bara att hästen gärna exploderar och glömmer då bort att det finns bilar eller ännu värre personer i närheten. Och att det är glashalt på asfalten när det har snöat, tinat och frusit om vartannant (delvis därför som hästen står så länge)!

Inspänningstyglarna var tänkta att användas vid longeringen. Men som sagt var, jag är osäker på om det är rätt metod ???

simzon
 
Sv: Överskottenergi

Har inte så mycket koll på inspänningstyglar, tycker dock att det känns lite farligt om hästen kan bete sig hursom, känns som stor skaderisk.. Går det inte att longera utan sånt tror du då?

Kan du inte köra lite hjärngympa och precisionsgrejer, typ sidvärts osv från marken istället? Brukar dränera energi snabbt och så blir det inte lika stor skaderisk..
 
Sv: Överskottenergi

Flott att bo i Tyskland:angel:

Om det är så illa- kan du inte transportera den till ridhus en dag o sen rida dagligen?
Låter farligt det där.:crazy:

Vet ej heller hur lagarna ser ut i D jämfört med i S.:confused:
 
Sv: Överskottenergi

Senast jag var dit (förra veckan) promenerade jag med hästen (med träns) på en rel. lite ytan innanför staket (för att vara på den säkra sidan). Hästen uppförde sig naturligtvis exemplariskt! ;) Tills jag tyckte att, hm, då kanske jag kan ta ut hästen utanför staketet och longera lite där det är mer plats.
Gick så där. :D Jabbadabbado tänkte hästen och vaknade till. Jag gick snabbt in innanför staketet igen. Tyckte hästen var dödstråkigt förståss.

Det där med hjärnjympa är svårt när hästen är så laddad.

Svarar axel också:
Transport till ridhus är tyvärr inget alternativ. Vi är skogsmullar (om man nu kan vara det i en storstad) och alla ridhus i närheten hör till lyxryttarna och jag tror inte de vill ha oss med... :angel: Dessutom, när det är så isigt på vägarna vill ägaren inte ut och köra transporti onödan. Så flott med Tyskland :rofl:
 
Sv: Överskottenergi

Jag skulle iaf be ägaren om råd innan jag skulle testa inspänningar osv. Hur brukar ägaren göra i liknande situationer?
 
Sv: Överskottenergi

He he, ägaren lämnar över hästen till mig när den är bångstyrig och säger att den är min! :D Nejdå, hon är alltid med och hjälper till. Men erfarenhet av inspänningsjox har hon inte heller.

Jaja, imorgon är det ju helgdag. Då har vi lite mera tid.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 686
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp