Övertränad travhäst

Illuzter

Trådstartare
Jag skulle kunna få ta över en travhäst som inte presterar så bra på travet pga att han varit övertränad för några år sedan. Efter det har ahn inte kommit tillbaka. Vad tror ni att spelar för roll om man skulle börja tävla honom i distansritt?

//Olivia :bow:
 
jag har ingen erfarnhet av just distans men travhästar. Det borde ju inte vara några problem men tänk på att han har kondition med sulky efter sig men kanske inte orkar spec mycket i ridning, men vad vet jag, tänk bara på det! :)
 
Halloj! Det är klart att du kan börja träna och tävla en gammal travhäst i distans :) Min kompis tävlar distans och hade en travare förut och det funkade jätte bra :) Tänk bara på att hästen skall ha friska och skapligt hållbara ben, annars ser inte jag nått problem med att använda en travare, de är ju inte sämre hästar än alla andra :( Så ta och pröva med traven! Lycka till! Kramar :rofl:
 
Överträning är när hästen har producerat för mycket röda blodkroppar i förhållande till de vita och blodet blir mer trögflytande. Hästen får därmed mindre ork och kan inte prestera lika väl. Det kan gå att häva genom att felsöka med hjälp av veterinär - men då inte travtränarna lyckats med detta trots att de förmodligen har goda kunskaper så låter det inte bra. En distanshäst är ju i stort behov av god blodcirkulation med tillgång till syre för att kunna prestera. Så det låter inte så bra det hela.
Hälsning Maja Stopek
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 943
Senast: Bison
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 923
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 424
Senast: Linn-Nora
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp