Prispengar på hopptävlingar

Nu var inte min fråga kring barn och ponnyer, nämner inte ens dem, utan tänkte på storhästar och framförallt de som tävlar storhäst på lite högre nivå men inte når 160 cm som OS-ryttare gör.

"Däremot så förekommer det en del pengar, från 130 och uppåt beroende på tävling." Det var just det som jag i inlägget skriver att det inte gör, det täcker knappt kostnaden för tävlingen, så vad baserar du det på? Jag skriver ju till och med ut att jag inte har hittat några betydande prispengar på TDB för 130 cm.

"De allra flesta sporter genererar inga pengar på lägre nivåer." Så allt under OS ska man se som lägre nivåer för hoppning?
Sundbyholm till exempel, är långt ifrån OS. De har 25 i första pris idag i huvudklassen. Ingen OSryttare alls med utan hyfsat vanliga tjejer och killar som säkerligen aldrig kommer till OS. De flesta idrottare gör ju liksom inte det. Det är för övrigr lika dyrt att rida ponny på dessa tävlingar som stor häst. Tro inget annat.
 
Sant. Men en hund kommer ju inte närheten av en häst i tid & pengar som krävs
Om det ska komma en lösning så måste ju folk anse att det är ett problem som måste lösas, men från kommentarerna så utgår jag från att folk inte tycker att dagens upplägg är fel. Jag kan förstå varför få vill sponsra tävlingarna i dagsläget, för det finns knappt några åskådare så som det ser ut idag. Och det vore väl steg ett, att få dit åskådare med marknadsföring och förbättra för åskådarna så man får in företag och pengar.
1. Sport med hästar är i nio fall av tio dyrare, men de som verkligen håller på med hundsport lägger ner hur mycket pengar och tid som helst. Och då finns det i stort sett aldrig några prispengar oavsett gren.

Ta utställning, den del av hundvärlden som jag har mest insikt i. I ringen möts glada amatörer som ställer ut sin sällskapshund med folk som är lite halvproffs och under säsongen ägnar stora delar av sin tid att fara runt i Sverige med ett gäng hundar i sin husbil och ställa ut. Anmälningsavgifter, drivmedel, camping, mat till sig och hundarna är bara några saker som behövs. Sen tillkommer allt som krävs i tid och pengar på att hålla hundarna i trim. Vissa (dvs halvproffsen) drar in en del på att de ibland går plus på en valpkull, har avelshanar, trimmar åt andra, tränar andra. Men för många är hunderiet ändå först och främst en hobbyverksamhet. De gör det här för att det är roligt på alla möjliga sätt.

Själv är jag glad amatör med en hund. Förra året lade jag 20 000 på ett enda tillfälle när jag råkade kvala min hund till Crufts, världens största och mest prestigefyllda utställning. Vi åkte för upplevelsen, jag tror det var once in a lifetime och tog chansen.

2. Men varför ska det in mer pengar i hoppsporten på hobbynivå? Vad är det för poäng med det? Jag får snarast intrycket att det är för mycket fokus på pengar på hobbynivån. Kan inte de som gillar att tävla bara få göra det utan att allt ska handla om pengar?
 
Ta utställning, den del av hundvärlden som jag har mest insikt i. I ringen möts glada amatörer som ställer ut sin sällskapshund med folk som är lite halvproffs och under säsongen ägnar stora delar av sin tid att fara runt i Sverige med ett gäng hundar i sin husbil och ställa ut. Anmälningsavgifter, drivmedel, camping, mat till sig och hundarna är bara några saker som behövs. Sen tillkommer allt som krävs i tid och pengar på att hålla hundarna i trim. Vissa (dvs halvproffsen) drar in en del på att de ibland går plus på en valpkull, har avelshanar, trimmar åt andra, tränar andra. Men för många är hunderiet ändå först och främst en hobbyverksamhet. De gör det här för att det är roligt på alla möjliga sätt.

Själv är jag glad amatör med en hund. Förra året lade jag 20 000 på ett enda tillfälle när jag råkade kvala min hund till Crufts, världens största och mest prestigefyllda utställning. Vi åkte för upplevelsen, jag tror det var once in a lifetime och tog chansen.

Jag lägger lätt mer pengar på mina hundar (även när jag bara hade en) än min häst. Nu tävlar jag visserligen bara på hemmaklubben på LB-nivå med hästen, men ändå. Det springer i väg fort med hund om man vill träna och tävla, speciellt i utställningsvärlden. :)
 
Jag lägger lätt mer pengar på mina hundar (även när jag bara hade en) än min häst. Nu tävlar jag visserligen bara på hemmaklubben på LB-nivå med hästen, men ändå. Det springer i väg fort med hund om man vill träna och tävla, speciellt i utställningsvärlden. :)
Ja men du står väl inte för din hästs hela kostnad?
 
Det är väl egentligen inte som vilken hobby som helst, med tanke på hur mycket pengar och tid folk lägger ner på amatörnivå jämfört med vad folk spenderar på andra sporter. Och att folk lägger så mycket status och värde på den nivån att det kan bekosta egen verksamhet.
Det beror på vad man jämför med för Hobbys, det finns ju sporter som är snordyra att hålla på med och där man inte "tjänar" något på det utan man gör det är att det är ROLIGT.
 
En tävlingshäst har väl inte högre kvalitet än en som inte tävlar? Det bör väl snarare vara tvärtemot, att en häst som inte är tävlad är mindre sliten och bör väl då anses vara av högre kvalitet. Det är ju egentligen inte naturligt för en häst att hoppa en massa så det blir ju förslitningsskador på böjsenan, gaffelbanden och strålbenet.
Det är så många frågor och konstig inställning till svaren du får. Det verkar som om du är av en bestämd uppfattning redan innan frågorna är besvarade.

Dessutom blev du medlem i fredags. Därför tror jag att du är ett troll.
 
Det är väl egentligen inte som vilken hobby som helst, med tanke på hur mycket pengar och tid folk lägger ner på amatörnivå jämfört med vad folk spenderar på andra sporter. Och att folk lägger så mycket status och värde på den nivån att det kan bekosta egen verksamhet.
Jo det är det. Många är oerhört engagerade i sin sport/hobby och lägger både massor av tid och pengar på det som intresserar dom.
 
Men varför får de "status"? Jag förstår inte hur det kan vara så statusfyllt att betala för att få vinna en placering. I min värld så har man inte lyckats med tävlandet som vuxen när man är kvar på en nivå där man tvingas betala för att få vinna ära, jämfört med en högre nivå där tävlandet genererar vinster. Så jag förstår inte varför folk tycker det är så prestigefyllt att det kan finansiera en verksamhet.

Det finns en hel del sporter där man kan vara på OS-nivå och ändå vara tvungen att finansiera sitt deltagande med deltidsjobb och själv ragga sponsorer för att ha råd att ta sig till de viktiga tävlingarna... Men har man bara pengar som intresse väljer man rimligtvis en mer lukrativ bransch. Själv skulle jag dö av leda om jag hade valt karriär utifrån ekonomi.
 
Även på HvE nivå så försörjer man sig inte på prispengar. Sponsorer, hästägare, som hästhandlare. En toppryttare måste ha många järn i elden för att det ska gå runt.

Det finns inte sådär jättemånga sporter där man faktiskt kan försörja sig på prispengar även om man inte nått den absoluta toppen. Golf, tennis, skidåkning, alpint och längdskidor är några jag kan komma på. Alla lagsporter får du lön för, mycket lön i vissa fall. Men för inte så länge sedan så kunde inte ens spelarna i damallsvenskan leva på sin lön utan behövde jobba vid sidan av.

Särskilt inom hästsporten som är såpass dyr kommer du aldrig att gå med vinst. Om du är proffs så är du ute och visar upp dig och dina hästar både för att få sponsorer och hästägare men även då att kunna sälja till ett högre pris.
 
Nu var inte min fråga kring barn och ponnyer, nämner inte ens dem, utan tänkte på storhästar och framförallt de som tävlar storhäst på lite högre nivå men inte når 160 cm som OS-ryttare gör.

"Däremot så förekommer det en del pengar, från 130 och uppåt beroende på tävling." Det var just det som jag i inlägget skriver att det inte gör, det täcker knappt kostnaden för tävlingen, så vad baserar du det på? Jag skriver ju till och med ut att jag inte har hittat några betydande prispengar på TDB för 130 cm.

"De allra flesta sporter genererar inga pengar på lägre nivåer." Så allt under OS ska man se som lägre nivåer för hoppning?
För inte så väldigt länge sedan var det ett krav (inom alla sporter) att vara amatör, dvs inte tjäna pengar på sin sport, för att få delta i OS... Det finns kanske goda skäl till att det inte är så längre, men uppenbarligen är världen full av människor som vill satsa både tid och pengar på sin sport utan att vinna ekonomiskt på det hela.
 
Provrider du inte innan du köper en häst? Då vet du väl ridbarheten när du sätter dig på hästen? Likaså om du som ryttare kan hoppa & kan dressyr på den nivån som resultaten finns på, så känner du väl av hästens förmåga när du provrider? Är man inte tillräckligt bra men är ute efter typ en läromästare, så är det väl framförallt för dressyr och inte hoppning det fungerar. Om inte ryttaren klarar av att hoppa en viss höjd så spelar det ju ingen roll att hästen kan mer. Det förekommer ju ryttare som har extremt dyra hästar som de inte klarar av (när jag var barn så var det en tjej vars häst kostade över 1,5 miljon, men hon klarade inte av att hantera hästen, typ rädd för den).

Att hästen kan lastas och ridas i okänd miljö går ju att kontrolleras även utan tävlingsresultat. Det räcker ju att man provrider på en annan anläggning än där hästen står. Sen finns det ju mer än bara lastning och att den kan ridas i okänd miljö som är viktigt. Att hästen är lätthanterad, trygg och lugn, lätt att sko, kan klippas, är trafiksäker, inte skotträdd, kan ridas ut, klarar röntgen, inga gamla skador, inga problematiska allergier, kan gå i hagen med andra hästar, kan gå själv, inte hoppar över staketet när den själv vill etc är väl viktigast för att förhindra jobbiga skador och olyckor på häst eller ryttare. Finns ju mängder av dyra tävlingshästar som inte uppfyller dessa kriterierna, och som köpare vore det väl viktigare att man försöker kontrollera det (svårare men inte omöjligt) än tävlingsresultat (och då värderar temperament högre än resultat såklart).

Ja det är väl bra att det finns tävlingar, men tycker det är konstigt att folk som kommer upp i klasserna har noll tävlingspriser förrän de är på OS nivå, när de måste satsa så mycket tid och pengar på att ta sig dit.
Men det är ju inte prispengarna de lever på, utan att sälja hästar, och på att folk sätter sina hästar i träning hos dem.

Det finns en massa idrotter där prispengarna är låga. Det finns andra sätt för elitidrottare att försörja sig än genom prispengar. Hur många gymnaster eller kanotister t ex tror du lever på prispengar?

Tror du idrottare tävlar enbart för att få pengar?
 
Det beror på vad man jämför med för Hobbys, det finns ju sporter som är snordyra att hålla på med och där man inte "tjänar" något på det utan man gör det är att det är ROLIGT.
Jag har en hobby som jag gör för skojs skull, men deltar även i projekt.
En snabbt överslagberäkning så hade jag egen utrustning på mig för motsvarande nästan 3 av mina månadslöner i helgen, lägg till projektutrustning för cirka 7000kr som föreningen samlat ihop pengar/sponsring till (jag var för övrigt den med billigaste grejer i gänget, de andra hade var och en, förutom ungefär samma grund som jag även utrustning för ytterligare 30 000- 70 00 till, antingen egen eller projektets) vi har utbildningar för rätt många tusen för att ha kunskapen att göra det vi gör säket och så lägger jag ut 1500 för boende och bensin +mat för OCH tar ut semesterdag/semesterdagar att lägga på miljöprojektet. Inte en prispeng i sikte. Bara utgifter.
Hur många sysslar egentligen med en hobby där man kan räkna med inkomster?
 
Senast ändrad:
Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa?

När jag kollade på tävlingsdatabasen så verkade priset mest vara en rosett, ibland anmälningsavgiften tillbaka eller kanske ett "hederspris". Vid 130 cm kan man vinna någon tusenlapp, men där finns det nästan inga tävlingar så den prissumman täcker väl knappt bensinen om man ska köra långt. Vid 150 cm fanns det knappt några tävlingar i hela Sverige, men de kanske inte finns utlagda på den hemsidan...

Som jämförelse, inom travet så får ekipage 1500 kr om de startar i en tävling oavsett hur det går. Den som vinner får väl typ 25 000 kr? Vinner man de stora tävlingarna så rör det väl sig om miljoner...

Vad motiverar folk till att vilja tävla hoppning om det är dyrt, tidskrävande och nästan omöjligt att få tillbaka kostnaden även vid vinst? Är förhoppningen att man ska ta sig till Peder Fredricsons nivå där det finns några miljoner eller tycker man bara det är mer roligt att hoppa på tävlingar än på träningar?

Ser det lika illa ut utomlands med inga pengar förrän man är på OS-ryttarna nivå?
Du jämför med en av de få sporter som man kan tjäna pengar på. Trav och galopp är annorlunda för att de finansieras av spelarna genom vadslagning som organiseras av ATG. Vad jag vet finns det enbart inom trav/galop i Sverige. Det finns några få sporter tillman kan tjäna pengar på fotboll/basket /golf/boxning/ishockey/segling(de två sista är jag osäker på) och kanske några till. Den stora majoriteten tjänar möjligen småsummor som inte på långa vägar täcker kostnaderna även när de är "billiga" sporter.

Ridsport, främst hoppning tillhör dock en av de få sporter där det går att tjäna pengar om än mer på "kringaktiviteter" än själva tävlandet.

Folk har säkert olika skäl till att tävla, ära och berömelse samt gemenskap lär ligga högt.
 
Det finns en hel del sporter där man kan vara på OS-nivå och ändå vara tvungen att finansiera sitt deltagande med deltidsjobb och själv ragga sponsorer för att ha råd att ta sig till de viktiga tävlingarna... Men har man bara pengar som intresse väljer man rimligtvis en mer lukrativ bransch. Själv skulle jag dö av leda om jag hade valt karriär utifrån ekonomi.
Från början (fram till 80-talet) var OS faktiskt endast till för renodlade amatörer, tjänade man minsta krona på sitt sportutövande var man icke välkommen.
 
För inte så väldigt länge sedan var det ett krav (inom alla sporter) att vara amatör, dvs inte tjäna pengar på sin sport, för att få delta i OS... Det finns kanske goda skäl till att det inte är så längre, men uppenbarligen är världen full av människor som vill satsa både tid och pengar på sin sport utan att vinna ekonomiskt på det hela.
Hoppsan, skulle läst ditt inlägg innan jag skrev samma sak, så plus 1 på dig @Roheryn 😬
 
Jag har en hobby som jag gör för skojs skull, men deltar även i projekt.
En snabbt överslagberäkning så hade jag egen utrustning på mig för motsvarande nästan 3 av mina månadslöner i helgen, lägg till projektutrustning för cirka 7000kr som föreningen samlat ihop pengar/sponsring till (jag var för övrigt den med billigaste grejer i gänget, de andra hade var och en, förutom ungefär samma grund som jag även utrustning för ytterligare 30 000- 70 00 till, antingen egen eller projektets) vi har utbildningar för rätt många tusen för att ha kunskapen att göra det vi gör säket och så lägger jag ut 1500 för boende och bensin +mat för OCH tar ut semesterdag/semesterdagar att lägga på miljöprojektet. Inte en prispeng i sikte. Bara utgifter.
Hur många sysslar egentligen med en hobby där man kan räkna med inkomster?
Jag tog flygcert när jag var ung, nu är det inget jag på grund av miljö och dålig syn håller på med idag men där kan vi snacka kostnader, om man nu ska hyra plan när man känner för att flyga (1000-2000 per timme), ställplats för ett eget flygplan om man istället köper ett eget (minst 60.000 per år) försäkringar, eventuella reparationer, och ja, själva flygcertet kostar i runda slängar 100.000 att ta... Och planet kostar liksom minst som en bra hopphäst att köpa in.

Ridsporten är en billig hobby :rofl:
 
Jag tycker någonstans att man får erkänna att ridsport är ett pyramid spel, de i toppen tjänar på de som är i botten. Basen av amatörer som glatt betalar för licenser, startavgifter, köper hästar som inte räcker till, för att själva tävla lägre nivåer. Ideellt arbete ses som en självklarhet för att få "erfarenhet" hos namn starka tränare och för att klubbar ska kunna driva tävlingar. Ridsportsförbundet har skapat kulturen och uppehåller den, för det betalar deras löner. Men ärligt detsamma sker i fotboll, barn drar ihop pengar till klubben, men löner ska betalas till A- laget. Jag är en del av de systemet men det betyder inte att jag alltid gillar det.
 
Och jag tycker det här är helt galet märkligt, få betalt för en i princip obefintlig prestation? Det förklarar liksom varför de få travmänniskor jag sett på närmare håll ägnar sig åt trav fast det varit uppenbart att de inte gillar hästar och därmed tagit hand om dem sjukt dåligt.
Det beror på att travet var tvunget att få till en lösning när Skatteverket hotade med dra in momsregistreringen för företag inom trav/hästnäringen. Genom att alla startande får 1500 + moms räcker det i princip med en start per år för att kunna påvisa att man har momspengar in.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: muslidag
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 757
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp